Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter

Hur dålig kan din norska vara? :) En norrmann och en svensk står det ju, svensken har snattat käk i 2 1/2 år! Otroligt att han inte spärrats in..

"Stjeler mat fra hytter
To menn overlever på fjellet i Buskerud ved å stjele mat fra hyttene til den norske turistforeningen.

Publisert 13.04.2004 13:52. Oppdatert 13.04.2004 13:52.
Mennene, en nordmann og en svenske, overnatter i hyttene, som ligger i Skarveheimen, mellom Finse og Jotunheimen.

Men de to betaler hverken for overnattingen eller for maten de forsyner seg av.

Hyttetilsynsmann Arild Grøndalen traff de to mennene rett før påske.

- De hevdet at de skulle betale tilbake med postgiro og at de skulle ligge i telt, men det viste seg altså å være en bløff, sier han.

- Svensken har holdt på med dette i to og et halvt år, og det er klart at det blir penger av dette, fortsetter han.

Foreløpig har ikke politiet grepet inn ovenfor de to.

- Politet sier at de ikke har kapasistet til å håndtere dette, sier Arild Grøndalen."
 
Kanske inte bokstavligt menat...

utter; sa:
nils73; sa:
Kanske båst att tipsa Den Norske turistførening om ngn vet vem det är så bara han, och inte alla svenskar blir portførbjudna i norska hytter...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_buskerud/3689312.html

Inte för att jag är expert på norska, men det verkar ju som om det är en norrman som också håller med att sno mat ur ur stugorna. Varför skulle svenskar bli portförbjudna p.g.a. det?

/Jonas U

Självklart så blir inte svenskar portførbjudna men systemet med nødproviant bygger ju på tillit. Om nu någon idiot har satt i system att utnyttja det så borde han stoppas. Kanske specielt då han är gäst i Norge. (FRP å främlingsfientlighet osv... (ironi før de som har svårt før sådant)) Hørde på NRK nyheterna att han varit hela vintern i fjällen å levt på nødproviant. Dessutom hade en tjej (hyttevakt?) anmällt honom till polisen før "antastning". Men polisen kunde inte "rycka ut" när han var i hytten.
 

avslutad210712

Gäst
Frågan är väl bara

vem vill egentligen till Norge *L*.

Skämt åsido så kan vi väl sluta släppa in norrmännen eftersom NÅGRA buskör med skotrar i Sverige. Så fjantigt att dra alla medborgare i ett land över samma kam bara för att en enda en missköter sig. Om inte polisen kan haffa honom får Ni väl göra det själva *L*

[Ändrat av avslutad210712 2004-04-13 kl 19:08]
 
Re: Frågan är väl bara

avslutad210712; sa:
vem vill egentligen till Norge *L*.

Skämt åsido så kan vi väl sluta släppa in norrmännen eftersom NÅGRA buskör med skotrar i Sverige. Så fjantigt att dra alla medborgare i ett land över samma kam bara för att en enda en missköter sig. Om inte polisen kan haffa honom får Ni väl göra det själva *L*

[Ändrat av avslutad210712 2004-04-13 kl 19:08]

Personens nationalitet har väl mindre betydelse men eftersom han är svensk kanske ngn vet vem det är på utsidan. Oavsett borde idioter som "han" stoppas. Det är väl ingen som "dra(r) alla medborgare i ett land över samma kam". Vilka "ni" ska stoppa honom? Vad jag vet skriver ingen norrmann inlägg om detta. Om du tror att jag skriver på norska borde du gå på språk kurs... ("ø" beror på ett norskt tangentbord).
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Frågan är väl bara

nils73; sa:
Vad jag vet skriver ingen norrmann inlägg om detta. Om du tror att jag skriver på norska borde du gå på språk kurs... ("ø" beror på ett norskt tangentbord).

Ber om ursäkt för att jag misstog dig för en norrman och skall genast anmäla mig till en språkkurs *funderar om man kan ha två "k" efter varandra*
 
Ett nästan o vid kommande besser wisser in lägg

nils73; sa:
Om du tror att jag skriver på norska borde du gå på språk kurs...

Får jag föreslå språkkursen "Sammansatta svenska ord för mellanstadiet"?
Eller heter den "Samman satta svenska ord för mellan stadiet"
;)

Språkligheter åsido - finns det någon mer information om händelserna? Det låter ju helt bisarrt!
 

avslutad210712

Gäst
Fast visst är det för j%&¤&¤t att folk skall missbruka förtroendet med öppna stugor och stjäla mat därifrån.
 
Re: Ett nästan o vid kommande besser wisser in lägg

Nordesjö; sa:
nils73; sa:
Om du tror att jag skriver på norska borde du gå på språk kurs...

Får jag föreslå språkkursen "Sammansatta svenska ord för mellanstadiet"?
Eller heter den "Samman satta svenska ord för mellan stadiet"
;)

Språkligheter åsido - finns det någon mer information om händelserna? Det låter ju helt bisarrt!

Jag vill gärna glädja en äkta besserwisser...
Kanske vi båda kan gå på språkkurs Fast jag tycker han behøver en längre kurs som inte kan se skillnad på norska och svenska...

Vet inte så mycket mer, bara att han åkt runt i hela sødra norska fjällvärlden. lyssna på "NRK nettradio Dagsrevyn".
 
Om ni inte genast slutar med de 'privata inlgäggen' om språkurser så kommer jag att rapporetera till Krille på utsidan att ni 'tramsar sönder tråden'...*ASG*...
Detta handlade om en norrman och en svensk som snor mat och övernattning. Lösningen är enkel. Ta bort maten från hytterna och skicka hem svensken.
Om han dessutom ger sig på hyttejäntorna å polisen inte har tid kan man ju klå upp honom ordentligt, norrmannen åxå och ta deras kläder och skor. Men det behövs kanske en nordman till det? // RJ
 
nødmat..

walk_alone; sa:
Om ni inte genast slutar med de 'privata inlgäggen' om språkurser så kommer jag att rapporetera till Krille på utsidan att ni 'tramsar sönder tråden'...*ASG*...
Detta handlade om en norrman och en svensk som snor mat och övernattning. Lösningen är enkel. Ta bort maten från hytterna och skicka hem svensken.
Om han dessutom ger sig på hyttejäntorna å polisen inte har tid kan man ju klå upp honom ordentligt, norrmannen åxå och ta deras kläder och skor. Men det behövs kanske en nordman till det? // RJ

Lite av poängen med nødmat är att deb ska vara tillgänglig i nødfall. Att ta bort den är kanske inte så bra løsning. De flesta betalar ju før sig. Borde ju inte vara så svårt att ta den där typen. (snälla hota inte med 'Krille', jag har varit saklig nästan hela tiden...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.