Svensk butik som säljer expeditionsutrustning?

Har jag missat någon butik, eller har vi verkligen så otroligt dåligt utbud här i Sverige? Jag söker en butik som säljer storskor och annan alpin expeditionsutrustning och som har möjlighet att ta hem om de nu inte har ett märke på lager mm.

Hade hoppats på att köpa ett par La Sportiva Spantik, men de var för trånga i tåboxen i rätt storlek och en storlek upp blev tåboxen bra men jag fick för mycket heel slip. Vill istället prova och ev köpa Scarpa Phantom 6000 eller La Sportiva G2 SM, men hittar inga butiker som har de prylarna i Sverige. Addnature har sålt ut alla utom en storlek på Phantoms och kommer inte ta in fler, samma vad gäller Tindeberg. Ingen verkar ha G2 SM.

Är det så illa att jag måste åka till ett grannland för att kunna prova ut och handla?
 
Det finns ju gott om butiker som säljer expeditionsutrustning, man kan ju göra många olika typer av expeditioner..

Men just storskor är nog marknaden så liten för, att det är osannolikt att du hittar det i butik i Sverige! De få som köper storskor tenderar dessutom att inte köpa nya varje år, det gör ju också att efterfrågan blir mycket liten.
 
Jag hade samma upplevelse med Spantik och tycker Scarpa 6000 kändes för tunna men hittade något som passade bättre: La sportiva Baruntse som jag fann på Bergfreunde. Kan rekommenderas. Annars kan jag hålla med att utbudet är tunnt här i Sverige.
 
Antar att det är lite av ekonomiskt självmord att lagerföra varor med liten eller mycket liten efterfrågan. Sverige är en mycket liten marknad när det kommer till expeditionsutrustning. Skulle rekommendera Bergfreunde där man är `sverigevänner´ och håller en mycket hög servicegrad.

Lite OT kan väl sägas att detta gäller mängder med `nisch-branscher´ som till exempel modellhobbyfolket. Fanns inte internet fick man lägga ner.
 
Alla webbutiker i EU har 14 dagars returrätt, vanligtvis får man betala returkostnaden själv men det blir antagligen billigare än att åka till Norge för att prova skor.

Betalar man med Paypal så står de för returkostnaden, har dock inte provat detta så det kanske finns någon begränsning.

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/refunded-returns

Det där hade jag ingen aning om! Det skulle ju underlätta lite. Vanligtvis är frakten inte helt billig då storskor/kängor väger en del också. Lite synd att fler butiker inte har som Wiggle t.ex. Jag köper alla mina löparskor utomlands och med gratis returfrakt är det ju bara att dundra hem en uppsättning skor och prova ut hemma. Kanske inte det mest miljövänliga dock...

Tack för tipset med paypal, det ska kollas upp.
 
Jag hade samma upplevelse med Spantik och tycker Scarpa 6000 kändes för tunna men hittade något som passade bättre: La sportiva Baruntse som jag fann på Bergfreunde. Kan rekommenderas. Annars kan jag hålla med att utbudet är tunnt här i Sverige.

Baruntse har jag också kikat på över nätet, men samma sak där att jag hade velat prova skon och känna på den på riktigt.

Det som är så lurigt är att storlek 42,5 i en sko, kan upplevas identisk med storlek 44 i en annan - så även om man beställer hem 3 olika märken från nätet, så behöver man nästan beställa minst 2 storlekar av varje märke för att kunna få en rättvis provning. Det är här fraktkostnad för returfrakt börjar dra iväg....
 
Vet inte riktigt om det kvalificeras som expeditionsskor?

Beror kanske vem man frågar, det är inte sådana som på bilden nedan, utan kanske mer skor för isklättring?

Det du visade på bilden var mer äkta storskor.
Det finns lite olika grader av dem, en del är mer vanliga kängor avsedda för alpin klättring, dvs en enkel sko. Det jag söker är dubbelskor, där man också ska kunna klara av extrem kyla och t.ex. en övernattning på en glaciär. Dels för 6-7000 meters berg, dels för 8000-meters berg (behöver alltså två olika uppsättningar med skor, sedan stegjärn och annat bös också till det).

Jag hade i min fantasi föreställt mig att svenska butiker kanske inte hade någon större lagerhållning, men åtminstone hade demoexemplar så man kunde få prova ut skor och sedan beställa hem via butiken.

Å andra sidan, tittar man på priserna, så förstår jag att försäljningen i svenska butiker inte är den bästa. Trots en hög fraktkostnad, så är det flera tusenlappar billigare för bara ett enda par skor om jag beställer från Frankrike eller England.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.