Svensk bragd uppmärksammas i spansk media

Hujedamej,

intresant att se olika reaktioner i olika länders forum ang. denna bedrift, prestation, bragd eller vad ni nu önskar kalla den. I alpinistforum lyckönskas Janne&Nadine, medans det här mest kommer magsura komentarer. Här i Spanien komenteras denna nyhet som en otrolig bedrift, folk kan knappt tro att det är sant.

50 dagars anmarch (tur/retur) i totalt väglös terräng utan nâgon som helst möjlighet att proviantera eller kalla pà hjälp om sà skulle behövas, inkl. 4 bergspass över 5.000 meter samt diverse floderövergàngar etc. Ingen har nàgonsin bestigit Kangzhagri pga denna till synes omöjliga anmarsch. Hedin passerade berget 1896 med 50 bärare och 300 kameler. Ett japanskt team lyckades ta sig fram till bergets fot 1999, men lyckades ej bestiga det. Ola Skinnarmo kom inte ens fram till berget.
Som grádde pà moset denna gâng: under monsun-perioden, dvs stándigt regnande och klafsig lera som frös i ekrarna och övrig utrustning.

I min konstiga värld är detta en bragd, och därför satte jag denna rubrik. Visste inte att det skulle uppröra edra kánsliga sinnen. Efter att ha slagit upp ordet ifr^ga stâr jag fortfarande för dess fortsatta användning i detta sammanhang

Bragd (enligt Norstedts Svenska Ordbok):
utomordentlig prestation eller gärning
 
Senast ändrad:
Vill nog, för min självkänslas skull, inom parentes, notera att jag inte kommenterade Nadines och Jannes bragd, bara fåniga hockeyspelare et al.

Fast jag fattade ju knappt vad det handlade om från början ens ;)
 
Vill nog, för min självkänslas skull, inom parentes, notera att jag inte kommenterade Nadines och Jannes bragd, bara fåniga hockeyspelare et al.

Fast jag fattade ju knappt vad det handlade om från början ens ;)

Samma här. Jag har inte läst vad det var de gjorde. Bara kommenterade ordet bragd. Men som du beskriver det så är det en rätt imponerande insats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Corax Svensk äventyrare funnen död i Colombia Expeditioner 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.