Svensk bragd uppmärksammas i spansk media

Hmm, min spanska är väl sisådär, jag förstod det mest om Janne och Nadine men det var en bildtext jag inte rådde på, du som är nästan native, Malindo, kanske kan hjälpa till?

"Las Bestard Advance K han dado un resultado excelente, en el infierno del barro y en la ascensión"
 
Det stâr:
"bàde pà vässchöta- sàsom öscschöta-slátternas lerâkrar bör man bára lámpliga skodon"

Tror jag?
 
Härligt att läsa en seriös tråd, istället för s k puckotrådar om packningens vikt!

Jag gillar också möjligheten att förkovra sig i utrikiska tungor.

Tack!
 
Skämt âsido: Jannes och Nadines projekt att ta sig till Kangzhagri utan support mitt under monsunen, ta sig upp till toppen, och sedan tillbaka, är en bragd som är värd all eloge och respekt. En otrolig prestation.

Svensk alpinism (och andra) borde vara mäkta stolta att ha slika cracks i sina led.
 
Prestation? Javisst! Absolut!
Bragd? Knappast.
HåkanF

Jag har svårt för det där med "bragd". Ordet används bara i sportsammanhang. Liksom ordet "hjältar". Det är smått patetiskt. Men vad kan man förvänta sig av ett land som inte haft krig på 200 år?

Hår långt var det de gick nu, Aragorn, Legolas och den lille dvärgen? 26 mil på två dygn? Det kallar jag bragd det.
 
Jag har svårt för det där med "bragd". Ordet används bara i sportsammanhang. Liksom ordet "hjältar". Det är smått patetiskt. Men vad kan man förvänta sig av ett land som inte haft krig på 200 år?

Inte f-n blir det bättre för att man gör det i krig... Men jag håller med dig, i sport är det patetiskt. "Guldhjältar." Var är alla de som hjälper hemlösa, gamla, psykiskt sjuka, you name it, för usla löner och en position (näst) längst ner på samhällstegen? Sedan tillkommer de som riskerar sig själva för att rädda andra. Rektorn på skolan i Jokela är väl ett samtida exempel.

Hår långt var det de gick nu, Aragorn, Legolas och den lille dvärgen? 26 mil på två dygn? Det kallar jag bragd det.

Nu ska vi se, vad hette genren nu... Fantasy? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Corax Svensk äventyrare funnen död i Colombia Expeditioner 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.