Svartån Aneby-Tranås

Finns det någon som har erfarenhet av att ha paddlat sträckan Aneby - Tranås på Svartån. Lätt - Svårt, Lyft hur många o långa.
 
Paddling Svartån

Hej kajakvän
Svartån är underbar att paddla på. Lägger man i vid södra ralången är det inga lyft förän i Tranås där det är ett kort och ett lite längre lyft (innan hamnen). Sen kan Du paddla ända upp till Laxberg i Sommen som ligger några km söder om Boxholm. Hör gärna av Dig om Du vill ha mer inf eller paddlarkompis.
ka.trygg@telia.com


Kajakhälsningar
Kjell-Åke
 
Vidare från Sommen?

Hej

Läste om ditt svar kring paddling på Svartån. Vet du också om det går att på något sätt, utan alltför många och långa lyft, ta sig över mot Kisa-hållet, och vidare över i Stångåns vattensystem?

Vänlig hälsning

Pelle
 
Svartån

Svartån rinner ut i ut i Roxen där man har förbindelse med Stångån, Kinda kanal och inte minst Göta kanal. Det går med andra ord också att nå havet från den svarta ån. Men visst är det en hel del lyft både kortare och längre. Man gör nog klokt i att ha med sig någon sorts vagn till kajaken.
 
Från Sommen är det ett lyft på ca 1 km till Övre Föllingen. Genom bårde Övre och Nedre Föllingen kan du ta dig hela vägen ner till Kisa. Innan Kisa måste du lyfta igen 1 km och stigen är gulmarkerad och går igenom ett odlingslandskap med anor från bronsåldern. Där efter paddlar man i Kisaån ner till Kisa. Kan var snårigt men farbart. EFter Kisa och Kisa sjön får man lyfta igen förbi ett par forsar. Sen är det åpaddling ner till Åsunden dvs Kinda Kanal och Stångån. Sen är det sjösystem med ett fåtal lyft ner till Bjärka Säby. Därefter är kanal/å-paddling ner till Linköping.
Det finns en kanot guide på turistbyrån i Kisa:
Kanotleder i Svartå-Stångån och Uknadalen"

http://www.kinda.se/turism/index.html

Min egna dröm är att paddla uppför denna sträcka till Sommen och sen Svartån ner till Roxen. En hel tur runt sjösystemen i södra Östergötland med andra ord.

Hoppas du är nöjd med svaret.

MVH Mathias
 
Svartån-Aneby-Tranås

Tjena !
Blev också Görsugen på att paddla Svartån från Aneby
till Tranås och vidare...kanske vidare Svartån till Roxen osv...
Hur gick det för er??
Blev det något paddlande ??

Ha det!
 
Efter att ha läst denna (mycket gamla) tråd paddlade jag från sjön Ralången och norrut i Svartån i helgen.
Det var mycket fin paddling i början. Det började bli igenväxt strax innan Gripenberg och efter vi passerat samhället blev det mer och mer snårigt. Vi vände i höjd med Gripenbergs Slott.
Ett lyft förbi ett litet fall efter Gripenberg.
Jag är nybörjare när det kommer till paddling och jag körde med en havskajak.
 
Sedan beror det på om man startar i Anebysjön för dä frå man hissa kanoten eller nedanför vattenfallet Stalpet i Aneby. Det är ju en längre sträcka som du kan få bära eller frakta kanoten p g a fallhöjden i Svartån. Sjön Ralången muddrardes klart förra sommaren så där ska det gå lättare att ta sig fram.

Jag har bott i Aneby men det är länge sedan nu. +30 år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.