Svarta websidor och deras nackdelar och förtjänster

lapetter; sa:
Fördelar: Man arbetar för samhällsförändring medelst civil olydnad.

Det där är lika tramsigt som när folk försöker utmåla sin fildelning som någon sorts ädelt och själuppoffrande kulturkorståg. Folk fildelar och fifflar på andra vis därför att de ser en chans att få något som de vill ha utan att betala vad det kostar, samtidigt som risken bedöms som liten att åka dit.

/Per (som oxå fildelar)
 
fson; sa:
Folk fildelar och fifflar på andra vis därför att de ser en chans att få något som de vill ha utan att betala vad det kostar, samtidigt som risken bedöms som liten att åka dit.


VAAA??!?!

Kan de va så jäkliga?


Jo, så är det förstås, även om det blir lite cirkus, när skivbolagsdirektörer eller popstjärnor som blivit ohemult rika tidigare nu står med ledsna ögon för att de inte längre kan försörja sig.
 
fson; sa:
Det där är lika tramsigt som när folk försöker utmåla sin fildelning som någon sorts ädelt och själuppoffrande kulturkorståg. Folk fildelar och fifflar på andra vis därför att de ser en chans att få något som de vill ha utan att betala vad det kostar, samtidigt som risken bedöms som liten att åka dit.

/Per (som oxå fildelar)

Det är inte trams även om du delvis har rätt att det huvudsakliga motivet är just det.

De som nu lägegr en satans massa tid på att få tag på tex filmer och även texta dem till svenska får inte en krona så visst finns det ett ädelt motiv. Men du kanske menar att det inte heller är självuppoffrande?

Varför skall vi betala för att 50 cent skall kunna köpa en trettonde bil och en till lyxjakt som han kan fylla med babes med stora rumpor som de är bra att vicka på?

Finns ingen som helst anledning att stödja konsumtionssamhället mer än på någon lägre nivå där man betalar fullpris lite då och då och framförallt riktar pengarna till dem som verkligen behöver dem.

Jag är ingen vänsteranhängare men tycker kapitalismen är snuskig då det ofta tar utryck i överdrivna former.

Bankerna i Sverige gjorde 80 miljarder i vinst förra året. Korkade konsumenter är vad det handlar om som dessutom betalar fullpris för en DVD. Men det är väl tur att de finns för någon måste ju betala.
 
crazy; sa:
De som nu lägegr en satans massa tid på att få tag på tex filmer och även texta dem till svenska får inte en krona så visst finns det ett ädelt motiv.

OT: Dom som lägger ner en satans massa tid på att ladda ner filmer och texta dem, borde lägga ner en satans massa mer tid på att förkovra sig både i det svenska och det engelska språket ;)
 
fson; sa:
lapetter; sa:
Fördelar: Man arbetar för samhällsförändring medelst civil olydnad.

Det där är lika tramsigt som när folk försöker utmåla sin fildelning som någon sorts ädelt och själuppoffrande kulturkorståg. Folk fildelar och fifflar på andra vis därför att de ser en chans att få något som de vill ha utan att betala vad det kostar, samtidigt som risken bedöms som liten att åka dit.

/Per (som oxå fildelar)

Återigen. Om det hänger samman med ett offentligörande, vilket jag klargjorde att jag inser efter att daniol74 lämnat sina synpunkter. Du är nummer två i den här tråden som förbiser den saken. Är man beredd att ta sitt straff--eller åtminstone riskera att kunna bli straffad på något vis--och argumentera för sin sak så är det näppeligen upp till dig eller någon kommité att bedöma vad som anses som berättigat eller inte. Det avgör väl jag på egen hand eftersom civil olydnad inte kan vara något annat än ett individuellt ställningstagande. Om jag sen inte får en kotte med mig i min opinionsbildning så är det ju tuff skit liksom.

Men låt oss driva det ännu längre. Säg att någon startar nätverket Mot det Absurda Skattetrycket, med en hemsida där medlemmarna med namn och datum undertecknar varje gång de handlat en vara eller tjänst svart, samt anger varans eller tjänstens natur, pris, och hur mycket skatt de undanhållit staten vid tillfället. Självklart utan att ange leverantören. Dessa människor drivs av en övertygelse att skatt är moraliskt förkastligt, ondska, och att jämföra med stöld.

Men de är inte heller tomtiga på loftet och helt fjärmade utan de anger i sin programförklaring att de är beredda att acceptera 45% i skattetryck. De kommer att reglera sitt eget skattetryck till den gränsen genom att handla varor ömsom svart, ömsom vitt. Alltså inte till 40% eller 44% utan just 45%.

Är det civil olydnad på riktigt då? För ordningens skull så frågar jag inte bara dig utan alla som har något att anföra.


(fildelar inte)
 
crazy; sa:
Varför skall vi betala för att 50 cent skall kunna köpa en trettonde bil och en till lyxjakt som han kan fylla med babes med stora rumpor som de är bra att vicka på?

---

Jag är ingen vänsteranhängare men tycker kapitalismen är snuskig då det ofta tar utryck i överdrivna former.

---
Korkade konsumenter är vad det handlar om som dessutom betalar fullpris för en DVD. Men det är väl tur att de finns för någon måste ju betala.

Jag är inte kapitalist, men inser (anser?) att vi ska betala 50 cent det pris ha vill ha, om vi anser hans alster vara värt priset. Annars lägger vi pengarna annorstädes - och avstår från hans alster.

---
Korkade konsumenter finns det förvisso, men där man inte väljer (eller kan välja) att förhandla ned priset kan man ju faktiskt bara välja att avstå. Det innebär att produktionen upphör, eller att priset justeras.

Jag tycker inte att det går att motivera att man ska stjäla ett alster vare sig det är från upphovsmannen, mellanhanden eller från någon som köpt sig ett ex.
Om jag kopierar en DVD till en kompis istället för att låna ut mitt ex, eller titta på den tillsammans med min kompis är det kanske fråga om något som är på gränsen till lagligt och moraliskt OK. Men det går nog i grunden inte att försvara för den som gillar konsekvens.
 
öringen; sa:
crazy; sa:
De som nu lägegr en satans massa tid på att få tag på tex filmer och även texta dem till svenska får inte en krona så visst finns det ett ädelt motiv.

OT: Dom som lägger ner en satans massa tid på att ladda ner filmer och texta dem, borde lägga ner en satans massa mer tid på att förkovra sig både i det svenska och det engelska språket ;)

Hur menar du då?

Brukar de texta så extremt dåligt?

För att vara ideelt så tycket jag det fungerar bra och det är fascinerande att de lägger någon tid på det alls.
 
Mezzner; sa:
Korkade konsumenter är vad det handlar om som dessutom betalar fullpris för en DVD. Men det är väl tur att de finns för någon måste ju betala.

Jag är inte kapitalist, men inser (anser?) att vi ska betala 50 cent det pris ha vill ha, om vi anser hans alster vara värt priset. Annars lägger vi pengarna annorstädes - och avstår från hans alster.


Jag tycker inte att det går att motivera att man ska stjäla ett alster vare sig det är från upphovsmannen, mellanhanden eller från någon som köpt sig ett ex.
Om jag kopierar en DVD till en kompis istället för att låna ut mitt ex, eller titta på den tillsammans med min kompis är det kanske fråga om något som är på gränsen till lagligt och moraliskt OK. Men det går nog i grunden inte att försvara för den som gillar konsekvens.


[/QUOTE]

Det där är ju bara teoretiskt skitsnack. Som enskild kan man inte styra alls utan det är den (korkade) stora massan som styr.

Som exempel så är jag filmintresserad och känner folk i branschen. Alternativet som du ger innebär i praktiken att jag inte kan kolla på några hollywoodfilmer alls.

Om jag fick bestämma kunde man strunta i att endast anlita Tom Cruise och Robert de Niro och i stället tex ta in billigare nonameskådisar i storproduktioner. Tyvärr är inte det vad marknaden vill. Jag betalar gärna för att se en independentfilm men som sagt tidigare så vill inte jag pröjsa Brad Pitts nya sommarvilla på 7000 kvm.

Om andra vill det så fine.

Mao så finns det en effekt av civil olydnad och hela underhållningbranschen är ju skakad av fildelning. Med all rätta IMO. Det finns ju ingen fungerande konkurrens.
 
lapetter; sa:
Men låt oss driva det ännu längre. Säg att någon startar nätverket Mot det Absurda Skattetrycket, med en hemsida där medlemmarna med namn och datum undertecknar varje gång de handlat en vara eller tjänst svart, samt anger varans eller tjänstens natur, pris, och hur mycket skatt de undanhållit staten vid tillfället. Självklart utan att ange leverantören. Dessa människor drivs av en övertygelse att skatt är moraliskt förkastligt, ondska, och att jämföra med stöld.

Men de är inte heller tomtiga på loftet och helt fjärmade utan de anger i sin programförklaring att de är beredda att acceptera 45% i skattetryck. De kommer att reglera sitt eget skattetryck till den gränsen genom att handla varor ömsom svart, ömsom vitt. Alltså inte till 40% eller 44% utan just 45%.

Är det civil olydnad på riktigt då? För ordningens skull så frågar jag inte bara dig utan alla som har något att anföra.

Ja, det tycker jag att det är. I alla fall om man går ut öppet med vem man är och att man är beredd att ta sitt straff.

Tyvärr tror jag inte ni kommer så långt i er ädla !? fight mot den onda och utsugande staten. Till skillnad från till exempel plogbillsrörelsen så får ni ju egen ekonomisk vinning av agerandet, vilket jag tror kommer verka menligt på opinionsbildandet. Skulle ni å andra sidan skänka de sparade slantarna till svältande barn så kanske det skulle bli en intressant kampanj... :)

Angående fildelning så tycker jag det finns inslag av civil olydnad i den. I alla fall från de som är offentliga med sitt fildelande, som t.ex de bakom piratpartiet eller "thepiratbay.org".

Om jag tycker de gör rätt eller fel är en annan fråga...

hej hopp!
 
lapetter; sa:
Återigen. Om det hänger samman med ett offentligörande, vilket jag klargjorde att jag inser efter att daniol74 lämnat sina synpunkter. Du är nummer två i den här tråden som förbiser den saken.

Japp, erkänner mig skyldig till att inte läst hela tråden, sorry!

..en hemsida där medlemmarna med namn och datum undertecknar varje gång de handlat en vara eller tjänst svart, samt anger varans eller tjänstens natur, pris, och hur mycket skatt de undanhållit staten vid tillfället.

Jo, då börjar det likna nåt! Men för att i mina ögon platsa som civil olydnad (utifrån vad just jag skulle anse vara moraliskt försvarbart), så skulle det krävas lite andra typer av inköp än tex hett eftertraktade fällknivar. Annars faller det hela tiden tillbaka på att handlandet egentligen bara uppfyller personligt habegär, och där hela civil-olydnads-grejjen kan beskyllas vara en efterkonstruktion för att försvara något oförsvarbart. Om däremot folk registrerade inköp av, säg, dockor att skicka till barnhem i tredje världen - DÅ börjar vi snacka!

/Per
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.