Svåra vad i Unna Reaiddavaggi?

Jag kommer i juni, kort efter midsommar, gå i Vistasvaggi och till Unna Räitastugan, eventuellt via Unna Reaiddávággi (men kanske också via Stuor Reaiddávággi, jag har inte riktigt bestämt mig).

Undrar från er som gått där tidigare, ska jag räkna med några svårare vad i Unna Reaiddávággi? Hur är det t.ex. med deltat som jokken i Unna Reaiddávággi mynnar ut i när vattnet "kommer ned" till Vistasvaggi. Det lär jag få korsa, åtminstone om jag ska gå på norra sidan, vilket rekommenderas på kartan.

Jag undrar särskilt över en tvärjokk som jag lär behöva passera som kommer från Räitatjåkkaglaciären. Den ska vara strid och svår har jag läst. Vart är bästa stället att ta sig över den? Hur ser det ut (eller hur har det sett ut kanske man ska säga) där den mynnar ut i Unna Reaiddávággis huvudjokk? Skulle ni rekommendera mig att ta med ett rep för att klara dessa jokkar? Jag går tillsammans med en kompis.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips