Svalbard - bland det mest exotiska

Alla har vi våra resedrömmar. Ett av mina var Svalbard.

Numera försöker jag realisera så många "resedrömmar" som jag bara kan och förra sommaren åkte jag till Svalbard. Jag tog ut en bonusresa på SAS och höll därmed ned reskostnaden, för Svalbard är ganska dyrt att besöka.

Med Longyaerbyen som bas gjorde jag en vandring upp på berget Sarkofagen (med beväpnad vakt), vandrade till "Julenissegruvan" och köpte båtturer till Barentsburg och Pyramiden, ett aktivt ryskt gruvsamhälle och ett nedlagt. Två sagolika båtresor och spännande besök i "ryssamhällena".

Lonely Planet har utsett "Pyramiden", det nedlagda ryska gruvsamhället, som ett av världens märkligaste turistmål.

Besök Svalbard om du har möjlighet, och gillar arktisk natur.

Läs gärna om min resa på http://www.stalvik.se
 
Du skriver på din sida att Pyramiden är en "övergiven rysk bosättning" - i sammanhanget kan det vara intressant att nämna att gruvbyn faktiskt grundades av Sverige och såldes till Sovjetunionen 1927.

Svalbard är fantastiskt intressant, men man bör försöka ta sig bort från Longyearbyen för att verkligen uppleva öarna. Jag kan rekommendera en båttur upp till packisen via Ny-Ålesund, Danskøya och Moffen.
 
Jag kan rekommendera en båttur upp till packisen via Ny-Ålesund, Danskøya och Moffen.

Kan inte mer än hålla med om packisen, men resten?

Ny-Ålesund är en samling baracker, inte så spännande om man inte är gästforskare.
Dansköya, en viss ingenjör startade sitt självmord där. Dock mest sten idag.
Moffen, landsstiningsförbud i pincip hela säsongen om jag inet minns fel.

Men ta en båt och besök Poolepynten, bra Valrosskoloni.
Kongsfjorden, otroligt vacker, Lilliehöök breen
Magdalenefjorden, vacker , lätt åtkomlig med stor båt.
Liefdefjorden, bra prognos på isbjörn

Christian
 
Va? Dissar du både världens nordligaste postkontor och världens nordligaste (och antagligen sämsta) blåsorkester i Ny-Ålesund???

Självklart ska man besöka både fjordar och glaciärer. Den enda is jag kan tänka mig att lägga i en single malt är nyhuggen glaciäris... ;)

Kajakpaddling är ju inte heller helt fel - problemet är bara att isbjörnar är rätt bra på att simma...
 
Du skriver på din sida att Pyramiden är en "övergiven rysk bosättning" - i sammanhanget kan det vara intressant att nämna att gruvbyn faktiskt grundades av Sverige och såldes till Sovjetunionen 1927.

Svalbard är fantastiskt intressant, men man bör försöka ta sig bort från Longyearbyen för att verkligen uppleva öarna. Jag kan rekommendera en båttur upp till packisen via Ny-Ålesund, Danskøya och Moffen.

Patrik!

Om du läser det jag skriver om Pyramiden (Sveagruvan) hittar du den information du efterlyser!

trekker44
 
Du skriver på din sida att Pyramiden är en "övergiven rysk bosättning" - i sammanhanget kan det vara intressant att nämna att gruvbyn faktiskt grundades av Sverige och såldes till Sovjetunionen 1927.

Svalbard är fantastiskt intressant, men man bör försöka ta sig bort från Longyearbyen för att verkligen uppleva öarna. Jag kan rekommendera en båttur upp till packisen via Ny-Ålesund, Danskøya och Moffen.

Patrik L

Tyvärr fanns det inte möjlighet för mig att åka längre ut bland öarna, denna gång. Jag var oerhört nöjd med de upplevelser jag fick på Svalbard under denna resa. Men det går ju fler flyg....

trekker44
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.