Suorva-Ritsem Båt?

Dom får alltså inte landa i parken!?

Tidigare (2006) landade man precis utanför parkgränsen ca 1 km sso om turiststugan. Det är väl samma ställe nu?

Ja de landar lagligt precis utanför parken, Någon nämnde även Kutjaure, som också ligger utanför parken.

Ska själv landa vid Tarralouppal i september för en höstvandring genom Sarek.

Christian

Jag lägger till
Kan man, när man kommer ut ur Basstavagge, gå österut över Sijddoädno?
Och därefter norrut och över Sluggajåhka?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Båttransp nödvändig

..om du skall över på norra sidan Sitoälven - Sitojaure. Möjligheten att boka båt finns ju vid Sitojaure när du kommer ut ur Pastavagge, hos Kuhmunen.
Sitoälven är normalt inte vadbar.
Det är fint att gå norrut upp mot Slugga och Pietsaure och sedan ned till Saltoluokta. Därifrån bara ta bussen upp till Suorva igen...

Ok va bra....... då får det bli båt över isåfall.
Hur är det vid Sluggajåhka, går det att vada över någonstans där?

Vid Liehtjitjavrres utlopp går det att vada, men det är inget att rekommendera. Gick upp från Suorva och in i Bastavagge den vägen för några år sedan. Hade läst i Grundstens bok att det skulle gå att vada på stora stenblock där. Och det går, blocken är flata upptill och när jag var där låg de knappt knädjupt under ytan. Men det är stora avstånd mellan blocken och det är närmare två meter djupt mellan dem. Vi höll på att ge upp när vi hittade en tappad planka där som fick fungera som extremt lång vadarstav vid hoppen mellan stenarna. Men detta var en extrem torrsommar, så det var väldigt lite vatten. Annars hade nog kraften i vattnet hindrat den typen av akrobatik.

Om ingen annan varit där sedan dess så ligger plankan kvar på rätt sida för dig..., men som sagt, tänk över detta vad mer än en gång.

Nä sånna chansningar blir det inte..... :)
Jag tänkte mer på att korsa Sluggajåhka då vi är på samma sida som Slugga.

Jag tänkte mer på din fråga från i gårkväll om att komma tillbaka till Suorva innan båt blev aktuellt.

Sluggajåhka minns jag inte ens, så det var nog inget särskilt besvärligt vad. Men som sagt, det var torrsommar där uppe då.

Någon som vadat Sluggajåhka?
Som kan ge tips om det är värt att gå denna väg, eller om det är Saltaluokta som gäller........
Tittar man på kartan så ser jag inte riktigt var och hur långt Sluggajåhka rinner.
Det är mitt i gränsmarkeringen. Kanske inte ens behöver vadas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips