Summerlite vs High Lite

Hej
Funderar på en lätt sommar sovsäck. det verkar ju onekligen som om WM-säckarna är väl värda sina pengar. Har dock lite svårt att avgöra vilken som passar bäst Highlite el Summerlite. Har nån lite erfarenheter nin vill dela med er av?

MVH Lars

Jag skulle ta Summerlite av de två då den har dragkedja hela vägen.
Har du kollat WM Caribou, den ligger i samma intervall och har fått bra omdömen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag och några till jag känner har varsin SummerLite. Alla är väldigt nöjda.
Prova att sök så kommer du få fram flera diskussioner som avhandlar just dessa säckar.

Hej
Funderar på en lätt sommar sovsäck. det verkar ju onekligen som om WM-säckarna är väl värda sina pengar. Har dock lite svårt att avgöra vilken som passar bäst Highlite el Summerlite. Har nån lite erfarenheter nin vill dela med er av?

MVH Lars

Har samma fundering, men det är inte lätt att hitta bra erfarenheter kring highlite verkar det som.

Skallben - vore kul om du hade möjlighet att dela med dig mer, t.ex. hur kallt har du använt den, hur stor/liten blir den packad? jag vet att det finns måttangivelser, men det känns lite för abstrakt (om du har möjlighet att ta någon bild så vore det toppen, finns för lite där ute). Hur resonerar du kring hel/halv dragkedja? Själv är jag kluven, har bara haft hel drag kedja, har dock aldrig använt sovsäcken som täcke till exempel.

/Tobias

Ang. halv- eller hellång dragkedja.

Hellre för mycket än för lite, en hellång kan stoppas halvvägs, men en halvlång kan inte öppnas hela vägen ner till fötterna. Får man utgå från att de är tvåvägs, så...

Själv gillar jag när det går att sova med fötterna ute ibland och ska den användas som täcke är det bra att att ha den med en väl tilltagen fotbox, annars har de en tendens att glida av.

Nu är det "Bo och sova"-forumet så jag antar att funktion går före några ynka gram.

valdemar

Jag hade dessa båda med i mitt urval också men köpte en Megalite, några gram till men -2 som komf och jag är mycket nöjd med denna.

Annars, kolla in Caribou också.

Jag har en HighLite och var lite skeptisk till kort kedja när jag köpte den.
Jag har nu vant mig vid denna, men kan sakna hellång ibland när det är varmare än att man vill ha säcken helt stängd.
Annars tycker jag att den är lite för smal för mina mått, 187cm och 93kg, det blir lite av ett korvskinn. Jag vet inte vad du behöver ha, men om jag skulle köpa en ny säck idag, med nuvarande vetskap så skulle det bli en Caribou, beroende på att den är rymligare, alternativet MegaLite som är ännu mer rymlig, om jag kan acceptera 200g till på vikten.

HighLite klarar av 0 grader för mig, då sov jag i underställ och ett tunt sovsäcksinnerlakan. Hade jag haft ett vettigare liggunderlag så hade det varit perfekt, nu frös jag om baken eller knäna, när jag låg på sidan och kom utanför liggunderlaget (Thermarest Prolight 4 reg.)
Nu, med en Synmat 7 DLX så är detta problemet ur världen.

/Rob

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips