Sulorna spricker på skor från Ecco

Skomakaren sa : "Ecco-skor? Ja folk kommer ofta in med dom"

Så det är härmed även bekräftat av en yrkesman att ecco inte är de mest hållbara skorna..

Dock älskar jag den styva sulan, lättheten och uppbyggnaden i foten i ecco light-modellen.
Det är slittåligheten som brister.
 
Jag tycker det låter jättemärkligt med skor där hela sulan spricker...
Och på båda skorna SAMTIDIGT?
Flera som skriver om det här ju, vadå tar ni ett steg med höger, den spricker, ett steg med vänster också spricker den också? Inga tecken på sprickor innan haveriet?
Har någon kvar sina skor med hela sulorna spruckna och vill ta en bild? Förstår inte alls hur hela sulan kan spricka om man inte gör något helt galet med skorna.

Jag är nöjd med alla min eccoskor och har alltid varit.
 
Jag har också haft flera par Ecco tidigare men slutat köpa då de spruckit precis som övriga redan konstaterat.
 
Ecco golfskor

Såg en gammal tråd om Ecco golfskor i detta forum.
Kan 2019 bekräfta att Ecco golfskor fortfarande är behäftade med samma fel som 2012. Har haft två par Ecco golfskor som båda efter 2 år spruckit i sulan. Ecco vill inte kännas vid problemet.
Eftersom jag bara spelar max 10 ggr per år handlar det inte om utslitning. Dålig kvalité och en urusel kundhantering hos ECCO.
 
Har också haft 2 par Ecco skor där sulan bara ger upp snabbt, de sista åren - de var riktigt fina för övrigt och inte mycket använda per år (kanske 10 års ålder)

Min misstanke är att Ecco prioriterar försäljningssiffror och därför slutat använda åldringsbeständigt material i sulorna och inte bryr sig om miljön, utan slit och släng gäller
Kontaktade Eccos kundtjänst, som är ett skämt. Deras svar var att de har 3 års reklamationstid

Har äldre Ecco skor, innan de bytte material och de är säker minst 20 år och där är inga bekymmer med sulan

Så aldrig mera Ecco
 
Har också haft 2 par Ecco skor där sulan bara ger upp snabbt, de sista åren - de var riktigt fina för övrigt och inte mycket använda per år (kanske 10 års ålder)

Min misstanke är att Ecco prioriterar försäljningssiffror och därför slutat använda åldringsbeständigt material i sulorna och inte bryr sig om miljön, utan slit och släng gäller
Kontaktade Eccos kundtjänst, som är ett skämt. Deras svar var att de har 3 års reklamationstid

Har äldre Ecco skor, innan de bytte material och de är säker minst 20 år och där är inga bekymmer med sulan

Så aldrig mera Ecco

Snarare är väl att de tänker på miljön och inte dunkar sina syntetgummisulor fulla med miljövidrig mjukgörare. Som alltid, vill du ha miljövänligt, backa bandet till 1940-tal eller tidigare. Randsydda läderkängor med lädersula och halvsula dem regelbundet. Se till att de är skinnfodrade.
 
Plastsulor med mjukgörare

Snarare är väl att de tänker på miljön och inte dunkar sina syntetgummisulor fulla med miljövidrig mjukgörare. Som alltid, vill du ha miljövänligt, backa bandet till 1940-tal eller tidigare. Randsydda läderkängor med lädersula och halvsula dem regelbundet. Se till att de är skinnfodrade.

Det är väl snarare så att det är pga att mjukgöraren går ur över tid som skorna spricker. Gjorde man sulorna av gummi och inte av plast skulle skorna hålla bättre.
Gummi har dock sina egna miljöproblem.
/John
 
Jag har bara haft 2 par Ecco Free made in Denmark och när de blev Portugisiska hoppade jag av.

Nåväl. det sista paret Free hade jag hela tiden min Border Collie Dillko levde och sulorna höll som det kändes ett varv runt jorden;)
 
Det är väl snarare så att det är pga att mjukgöraren går ur över tid som skorna spricker. Gjorde man sulorna av gummi och inte av plast skulle skorna hålla bättre.
Gummi har dock sina egna miljöproblem.
/John

Syntetgummi är en plast. "Snälla" mjukgörare går ut fort, mjukgörare med mer miljöpåverkan sitter i längre.

Naturgummi har i sig ingen jättepåverkan, problemet är skalan. Dvs om den rika världen vill ha gummi på alla sina skor så ger det enorma konsekvenser, på miljö och sociala villkor, för de fattigare länder kring ekvatorn där man kan odla gummiträd.
 
Syntetgummi är en plast.

Ja, därav förledet syntet.
Syntetgummi har inget med riktigt gummi att göra. Man försöker härma gummits egenskaper med plast och kallar det syntetgummi för att låta påskina att det är lika bra som gummi. Ibland är det bättre, oftast sämre.
Skosulor, bildäck etc är ofta en blandning av syntetgummi o gummi.
Ju mera syntet desto halare!
Jämför med syntetläder kontra läder, hur lika är egenskaperna?

/John
 
Ja, därav förledet syntet.
Syntetgummi har inget med riktigt gummi att göra. Man försöker härma gummits egenskaper med plast och kallar det syntetgummi för att låta påskina att det är lika bra som gummi. Ibland är det bättre, oftast sämre.
Skosulor, bildäck etc är ofta en blandning av syntetgummi o gummi.
Ju mera syntet desto halare!
Jämför med syntetläder kontra läder, hur lika är egenskaperna?

/John

Ja, det är inget konstigt. Vart vill du komma? Har jag sagt att syntetgummi är bra? Har jag förordat något annat än naturmaterial?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
avslutatmedlemskap160620 Lundhags som spricker Kläder 11
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...