Sugen på ett Nitro Lite?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Var faktiskt på vippen att köpa ett sånt tält när vi i vintras inhandlade nya tält. Gothic arch poles har jag för mig har fördelen att du får ett rymligare tält med kortare stänger. Kolfiber...det säger väl allt: det gör man formel 1 bilar av.
Däremot vet jag ej hur bra vikten stämmer, det tältets föregångare vägde 1,85 kg. Kolla in tältet på www.springfield-camping.co.uk, ganska bra pris, eftersom de ligger inom eu så tillkommer ingen tull eller moms. Föregångaren till det med absid vägde 2.1 kg. Men de borde ju stämma.
Jag tror det håller måttet, är tydligen rätt stora i Storbritannien - tävlar med Terra Nova om de lättaste tälten och stabilaste tälten; Storbritannien har 60 miljoner invånare jämfört med sveriges 9,5.
Vi köpte ett Terra Nova superlite Voyager istället, det nya Nitro Lite var för dyrt.

Det där med att yttertältet går i backen är ett tecken på ett tält för regnrika områden. Mitt eget andra fjälltält, ett tarfala, hade liknande konstruktion, tills vi sydde ett nytt yttertält som bottnade och höll oss torrare.
Modellen passar säkert i mindre nederbördsrika områden och på apelsinturer.

Att klistra sömmar med utspädd silikon är en enkel match men att förlänga yttertält så det passar är ett besvärligare DIY.
Betydligt enklare är att välja en mer funktionell modell.

Vill man ha ett helt vattentätt tält måste man täta sömmarna på i princip alla tält. Sömmarna tejpas inte på fabrik, det gäller alla tält av belagd väv, som typ silnylon. Jag jobbar inte på deras produktion men läst i andra forum där fabrikanter svarat att det inte går att tejpa sömmarna, alt att alla vill inte ha tejpade sömmar i jakten på gram så att de lämnar valet till konsumenten - det är ju inte så att det forsar in vatten genom otejpade sömmar.
Alla tält har sin akilles häl, med andra ord, köp tältet. Vill du inte ha det så sälj det, slår vad om att du inte förlorar en krona på det

Att tält läcker är givetvis bara trams. Terra Nova anger själva vilka modeller som inte är helt vattentäta. Mitt Nallo 3 är helt tätt sedan snart 10 år tillbaka.

Läckande tält är felkonstruerade tält IMO.

...samtliga HB och Helsport som undertecknad har brukat har varit täta från fabrik...

//J

Det där med att yttertältet går i backen är ett tecken på ett tält för regnrika områden. Mitt eget andra fjälltält, ett tarfala, hade liknande konstruktion, tills vi sydde ett nytt yttertält som bottnade och höll oss torrare.
Modellen passar säkert i mindre nederbördsrika områden och på apelsinturer.

Har inte provat just det där tältet, men mitt tält har nästan en dm ner till marken och jag har aldrig haft problem med att det regnar in. Har ett MSR Carbon Reflex 3

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips