• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sugen på en toppen vintertur?

Hej!
Efter att ha varit på 2 turer ihopfixade via utsidan så tänkte jag hålla traditionen igång..

Kort sagt.. Jag söker likasinnade som vill gå på topptur i fjällen ett par dar sådär!

Lite längre version:
Jag har spenderat 20 nätter i tält på vintern och gått 5 flerdagarsturer med tält vintertid och har stor vana med att vara ute, är inte rädd för dåligt väder och är gla och gillar att laga mat på stormkök.. Jag har en blogg som mer är som en loggbok, där dock inte allt hamnar så den uppdateras inte så värst ofta. http://aventyrilivet.blogspot.com/
Jag har dock börjat åka en del telemark är väl iaf en hyffsad åkare numera iaf och har nu köpt en rejäl utrustning som passar för toppturer! Och jag vill givetvis nyttja detta till max, problemet är dock bara att jag har inga vänner som är sugna på samma sak nära till hands, knappt nån jag får med ut i tält på vintern tror jag.

Jag är 23, bor i Umeå och heter Tomas..
Och jag söker tursällskap!
Turkonceptet jag har funderat på är i princip: en dagsetapp -> basläger i tält eller passande stuga -> toppturer och dylikt ett par dagar -> Åka tillbaks dit man kom från med stela ben och ett leende på läpparna.
Men jag hade tänkt göra anmarschen på telisutrustning.. (med free-pivot tack och lov) och målet är fin utsikt från toppen och en jävla fart nerför! Men även god mat, fina bilder och trevliga minnen! :)

Jag är väldigt öppen för förslag när det gäller detaljplanering med saker som var man ska vara och hur man ska bo och så vidare.. och jag har stora möjligheter att komma loss under vintern!
Har rätt mycket av utrustningen och har möjligheten att hyra nått rejält tält (typ Nammatj 2/3 GT eller Keron 4 GT) billigt om det blir aktuellt!
Allt som saknas är sällskap, nån som är sugen?

/ Tomas
 
Äshdå... så synd man inte åkt nått sånt nångång... annars hade cyklisten från övik säkert hängt på ;-)
 
Hej! Jag har redan bokat skidresa för i år men jag hänger gärna med till fjällen om du ska vandra i sommar.

Ha det bra!

/Helena
 
Har haft liknande funderingar, inklusive den lösa hälen. Då är det stuga som gäller varvid Nallo och Teusajaure seglar upp som givna alternativ.
 
Har haft liknande funderingar, inklusive den lösa hälen. Då är det stuga som gäller varvid Nallo och Teusajaure seglar upp som givna alternativ.

Va roligt att höra att finns fler med liknande idéer. :)
Men turens format är tänkt att kunna hinna med mycket toppturande på få dagar på tur.
Nallo ligger med mina mått mätt 2-3 dagsmarscher från Nikkaloukta (särskilt på hemvägen om man vill kunna resa samma dag man kommer fram), och då blir det ju en helt annan tur man pratar om, att istället för att ta ledigt torsdag-fredag så börjar man snacka om en hel vecka..
Och då blir det genast mycket svårare att hitta datum som passar alla intresserade.

Även om det givetvis kan vara en grym och intressant tur!

Något jag själv har funderat lite smått på är Jämtlandsfjällen
Och efter att ha tittat på kartan en stund så började Bunnerfjällen komma som ett alternativ, det blir då tält/bivack för någon stuga finns inte att tillgå.. Och jag har ingen större koll på hur snön dumpar och hur vindarna blåser men jag tycker det känns som det finns många alternativa toppar och nedfarter i varierande vädersträck med sådär 5-600 fallhöjdsmeter åkning.


klicka för förstoring

Jag har skickat ett mail till Åre kommun för att kolla om vägen förbi Bunnerviken plogas vintertid. För om den gör det så börjar man snacka 4-5 km till tilltänkta lägerplatser, och då går det nerför på hemvägen. :)
Så i princip, starta tidigt hemifrån på torsdag morgon, köra dit (15 mil från östersund ungefär), gå genom skogen, bygga basläger, sova tre nätter och topptura två dagar, gå hemmåt på söndagen och vara hemma i rimlig tid..
Och i utopin så skiner solen hela tiden.

Men jag har inte direkt förankrat planerna mer än så..
Är det bara dumheter eller vad ska man tro? ^^
 
Nallo ligger med mina mått mätt 2-3 dagsmarscher från Nikkaloukta (särskilt på hemvägen om man vill kunna resa samma dag man kommer fram), och då blir det ju en helt annan tur man pratar om, att istället för att ta ledigt torsdag-fredag så börjar man snacka om en hel vecka..
Och då blir det genast mycket svårare att hitta datum som passar alla intresserade.

Det händer då och då att det ligger mindre turgäng i Nallo några dagar och de kommer med allmänhet med skoter, antingen hela vägen från Nikka eller så blir de avsläppta i Vistas och hasar upp sista biten. I endera fallet är man på plats dag 1. Det var väl nåt sånt jag hade i tankarna när det gäller Nallo -- blir man några stycken torde transportpriset vara överkomligt.

Runt Nallo har man sedan ett digert utbud och vanligtvis både mycken och fin snö, enligt min erfarenhet ofta även när det är dåliga förhållanden bara nån halvmil därifrån. Šielmmáčohkka 1997 är annars Åket med stort Å och det är där som flapp-flapp-folket ofta kör. Det finns en anledning till det (se här).

Vad gäller Teusajaure hade Utemagasinet (tror jag) ett lockande reportage därifrån för nåt år sedan.

Något jag själv har funderat lite smått på är Jämtlandsfjällen
Och efter att ha tittat på kartan en stund så började Bunnerfjällen komma som ett alternativ, det blir då tält/bivack för någon stuga finns inte att tillgå.. Och jag har ingen större koll på hur snön dumpar och hur vindarna blåser men jag tycker det känns som det finns många alternativa toppar och nedfarter i varierande vädersträck med sådär 5-600 fallhöjdsmeter åkning.

Bunnerfjällen är någorlunda populärt för toppturer, ja. Det har hänt att folk använt Gåsenstugorna som utgångspunkt då. Det blir ju lite anmarsch förstås -- särskilt när man ska hem i slutet av dan... ;)
 
Det händer då och då att det ligger mindre turgäng i Nallo några dagar och de kommer med allmänhet med skoter, antingen hela vägen från Nikka eller så blir de avsläppta i Vistas och hasar upp sista biten. I endera fallet är man på plats dag 1. Det var väl nåt sånt jag hade i tankarna när det gäller Nallo -- blir man några stycken torde transportpriset vara överkomligt.

Runt Nallo har man sedan ett digert utbud och vanligtvis både mycken och fin snö, enligt min erfarenhet ofta även när det är dåliga förhållanden bara nån halvmil därifrån. Šielmmáčohkka 1997 är annars Åket med stort Å och det är där som flapp-flapp-folket ofta kör. Det finns en anledning till det (se här).

Vad gäller Teusajaure hade Utemagasinet (tror jag) ett lockande reportage därifrån för nåt år sedan.

Aha ja med skotertransport blir det ju något annat helt klart, även om ju resan ända dit upp tar tid den också. Men det kan ju vara ett alternativ :)
Jag har dock hoppats att göra flera turer i vinter så inget är väl omöjligt! :)
Skulle jag gärna hängt med på om nått sånt blir av..

Bunnerfjällen är någorlunda populärt för toppturer, ja. Det har hänt att folk använt Gåsenstugorna som utgångspunkt då. Det blir ju lite anmarsch förstås -- särskilt när man ska hem i slutet av dan...

Kul att höra att det faktiskt toppturas på Bunnerfjällen, att det inte är ett ökänt hål för regn-skugga etc. :) Ang att övernatta i stuga så kanske det finns nått vandrarhem i Handöl och så tar man bilen så långt det går var dag. ;) Även om det väl blir lite väl slappt tycker jag, jag känner mig inte främmande för att tälta och topptura, även med dom problem det innebär med att torka kläder osv.. Men sover man "bara" 3 nätter så känns det överkommligt. ;)
 
Jag är också sugen på att komma ut och åka lite. För mig blir det dock bara fri häl på plattmarken, nedför ska den sitta fast om jag ska kunna komma någon vart...

Jag bor i Luleå, och vill gärna komma billigt undan, så ju närmre desto bättre. Min spontana reaktion på förslagen Bunnersfjällen och Nallo är att Östersund är väldigt långt bort, och Nallo med skoter riskerar att bli "dyrt" (just nu har jag 25 kr på kontot...).

Men, hur står det till egentligen? Finns det nån bra terräng rakt in i landet från mig, väster om Arjeplog, Hemavan, Kvikkjokk och så? Och om det finns det, finns det något intresse för att åka dit och åka skidor?

I vilket fall så följer jag tråden med stort intresse.
 
Men, hur står det till egentligen? Finns det nån bra terräng rakt in i landet från mig, väster om Arjeplog, Hemavan, Kvikkjokk och så? Och om det finns det, finns det något intresse för att åka dit och åka skidor?

Hemavan är nog inte fy skam. Syterområdet bjuder på många fina möjligheter och till Viterskalsstugan tar man sig på en eftermiddag -- särskilt om man fuskar med liften i början... ;)

Vill minnas att det fanns ett reportage om det också i antingen Turist eller Utemagasinet för en tid sedan.
 
Hemavan är nog inte fy skam. Syterområdet bjuder på många fina möjligheter och till Viterskalsstugan tar man sig på en eftermiddag -- särskilt om man fuskar med liften i början... ;)

Jag lånade hem boken Topptur (Kebnekaise ,Áhkká, Hemavan, Mo i rana) från biblioteket, och den bekräftar att Hemavan nog är ett bra ställe att vara på över en helg eller så.

Däremot tar den inte upp något mellan Sarek och Hemavan. Om det beror på brist på åkning, eller brist på enkla vägar dit, framgår tyvärr inte...

Men för mig ser alltså Hemavan ut som ett väldigt lockande ställe, eftersom det är ganska nära Luleå, och enkelt att ta sig från vägen till åkningen. Men utan sällskap blir det ju ingen åkning alls, så jag är intresserad av att haka på vem som helst vart som helst, bara tid och budget passar.
 
Hej!
Jag tror det finns två olika böcker som heter Topptur som tar upp olika områden. Prova att låna den andra boken om du htitar den. Jag är mest sugen på turåkning, och inte så mycket för alpint nedför så antar tråden är inte för mig, råkade bara titta in.
Lycka till med eran resa.
/ Lena
 
Abisko

Jag kommer att vara i Abisko i påsk, om någon av er hamnar där är jag hänger jag gärna på. Öppen för förslag men det finns ju en hel del att välja på. Längtar efter topptur, men framförallt efter toppturssällskap. Hör av er =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Sugen på cykelsemester v.34 och/eller 35? Träffar 0
Magla Toppturs kollega sökes GBG sattsar på Høgrutajotunheimen Träffar 1
turbo100 Ny på friluftsliv :) Träffar 0
Avslutat medlemskap150409 Ekologiskt liv på landet någon? Träffar 4
D300 Söndag på Bergslagsleden Träffar 0
LonelyWolf Aktiviteter på gång i Götaland Träffar 155
hamrin Fjällvandring med fokus på fågelskådning&foto Träffar 0
Nya vänner på gotland? Träffar 1
såg Nån som vill hänga på en tur nästa år. Träffar 7
mattias.rodehuser En ensam vandrare söker sällskap på tur Träffar 0
Kosmopolit finns det några äldre människor på denna sidan? Träffar 2
bohem Softa med mig på Västkusten. Träffar 4
Stiffmeistern Kille (gubbe) på 45 med son på 3 1/2 söker någon att utöva friluftsliv med. Träffar 0
svejan Tjejen på Addnatures nyöppning 2011-05-13 [Efterlysning] Träffar 20
idrottaren Tiokamp på Gotland Träffar 1
MarieC Alby Gård- Tyresta Gård på söndag 10/4 i sol! Träffar 1
såg någon vill hänga med på en vintertur Träffar 0
emil. Fjällvandringsvänner för tur på ca 3 veckor i början av september bl.a. genom Sarek Träffar 9
Kustridaren På gång i Göteborgsområdet Träffar 66
Dr.Jones Någon Malmöhund som vill med på skogtur 09-03-16? Träffar 0
rimn Häng med på rask promenad i Skatås lördag 14 mars Träffar 0
rimn Åttan eller tian i Skatås på lördag 28 februari Träffar 0
avslut1008 Sällskap på skidtur i vår och vandring i sommar Träffar 1
aik_putte Salto och Abisko i mitten på augusti Träffar 0
Jennisan_82 Singlar på Västkusten Träffar 7
Henke foppa Undran om tonåringar på utsidan Träffar 14
Anna_G Sörmlandsleden på lördag! (31/3) Träffar 10
medsolskenskeniblick Friluftskompisar sökes, nåt på gång den 18/3? Träffar 3
karin Vildmark Förslag på Praktikplats Träffar 1
lizzybizzy28 Hitta på nåt tillsammans! Träffar 2
sachsaren Vi träffas i München, lördag kl. 5 på eftermiddagen. Träffar 38
liquidmonkey Götland på cykel Träffar 0
mackan_85 7 grabbar på roadtripp i Augusti! Träffar 6
tovalova Vinter på Makalu Träffar 0
avslutad121105 Söker någon att som vill ut på äventyr Träffar 6
rockocean Återträff för fjällisar på Malungs Folkhögskola Träffar 1
andersni träningspolers (gjärna på cykel) i e-tuna sökes Träffar 0
ulol Friluftsintresserad familj på västkusten sökes Träffar 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...