styrändsreglage på touringcykel och trumbroms.

Tänkte byta ut reglagen på min tandemtouringcykel. Den har v broms och 24vxl. Är det ngn som har erfarenhet av styrändsreglage samt tradionella bromsreglage för racer och kompabiliteten med v bromsar.
Kan man sätta dit rullbroms eller trumbroms i efterhand och hur regleras då den tredje bromsen?

göran
 
Kolla Sheldon Brown

Racerbromshandtag är avsedda för sidoverkande eller Cantileverbromsar i första hand. V-bromsar har annan geometri och skall ha speciella bromshandtag så vitt jag vet men läs på Sheldons sidor så får du mer info.
http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html

"Brake Lever Types
Brake levers (handles) for use with cable operated brakes come in 4 basic types.
The differences depend on the handlebar type they are to be used with, and on the amount of cable travel required:


Upright Handlebar, Standard Pull
Drop Handlebar, Standard Pull
Upright Handlebar, Long Pull
Drop Handlebar, Long Pull
Handlebar Type
Levers for drop ("road" "racing") handlebars curve toward the handlebar, to follow the curvature of the handlebar. These levers also mounting clamps to fit the 23.8 mm (15/16") diameter of almost all drop handlebars.
Levers for upright ("mountain" "cruiser" "BMX") handlebars mount on a straight section of the handlebar, and the lever curves away from the bar for better clearance. These levers have mounting clamps to fit the 22.2 mm (7/8") diameter of almost all upright handlebars.

Cable Pull
Standard pull levers are designed to work with caliper brakes or traditional center-pull cantilever brakes.
Long pull levers are designed to work with "direct-pull" cantilever brakes, such as Shimano "V-Brakes" ®

Direct pull cantilevers have twice as much mechanical advantage as traditional brakes, so they require a lever with half as much mechanical advantage. Long pull levers pull the cable twice as far, but only half as hard.


Mismatched Lever Issues:
Old short-pull lever, new direct pull ("V type") cantilever
The excessive mechanical advantage of this combination will make it difficult to modulate the brake, and it may be all too easy to lock up the wheel.
The lever feel will be very soft and mushy.

The lever will travel too far before engaging the brake, and it may bottom out against the handlebar. Thus, the brake may be super powerful at first, but as the brake shoes wear, the lever bumping up against the handlebar will prevent full application. This is likely to be a particular problem in wet conditions.

New long-pull lever, old caliper or traditional cantilever
The reduced mechanical advantage will require unusually high hand strength to get barely adequate braking force.
Paradoxically, the lever will feel very solid, the brake will engage with a very short amount of lever travel...but won't actually be squeezing very hard on the rim.

Most disc brakes are designed for long-pull levers, but discs designated as "road" models are usually compatible with traditional short-pull levers.
There are stepped pulley devices to permit mixing otherwise incompatible levers/brakes. The best known is the QBP Travel Agent ®."



Jag har ingen egen erfarenhet av styrändsreglage men de av mina kamrater som har det tycker att de är OK. Jag skulle förmodligen föredra STI om jag skulle välja.

Till en tandem tror jag att du behöver effektivare bromsar än rullbroms. Disk + fälgbroms på framhjulet skulle kunna vara något. Sheldon har ganska säkert en del matnyttigt att läsa om det.

Thure


[Ändrat av thureb 2006-11-18 kl 09:56]
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vi har styrändsreglage på vår racertandem. Fungerar utmärkt. Angående bromsar, vi har v-bromsar, får man ju alltid anpassa sin rytm till att kunna stanna i tid. Vi har inga problem med v-bromsar och al-fälgar. Jag har i USA sett racer-tandem med skivbromsar förutom fälgbromsar, ägarna påstod att de var farligt mycket broms.... en fälgbroms är ju i sig en skivbroms egentligen.
För egen del tror jag att rätt däck med god friktion är väl så viktiga som rätt bromsbelag på fälgbromsaran för optimal bromsverkan. En gammal trimmare jag lärde mig av började alltid med att lossa på bromsen innan han optimerade, klok man.

Go tur
 
De här funkar med V-broms
http://www.sjscycles.co.uk/product-...th-V-brakes)--with-lead-pipes-per-pair-70.htm

Ska du ha skiva fram så måste du byta till passande gaffel.

En väg att gå är att sätta på en trumbroms bak, som denna
http://www.sjscycles.co.uk/product-...r-LEFT-side-of-threaded-hubs-SEE-NOTES-71.htm
som styrs av denna
http://www.sjscycles.co.uk/product-...hifter--for-use-as-Drag-brake-lever-10863.htm

men då måste man ha ett passande baknav som t.ex. det här
http://www.sjscycles.co.uk/product-...-flange-rear-QR-Tandem-hub--145mm-OLN-519.htm
Har ovanstående och tycker att de funkar bra

eller börja med dessa bromsar bak
http://www.sjscycles.co.uk/product-...-(SE)-rear-brake-cantilevers--per-pair-74.htm

och fram

http://www.sjscycles.co.uk/product-0-Suntour-XC-Pro-cantilevers--per-pair-75.htm

så funkar vanliga bromsreglag som t.ex. dessa
http://www.sjscycles.co.uk/product-...00-Road-SLR-Aero-brake-levers-per-pair-60.htm

och ta kostnaden för nytt bakhjul med trumbroms och tillhörande reglage senare.
Lycka till!
 
johankse; sa:
...
För egen del tror jag att rätt däck med god friktion är väl så viktiga som rätt bromsbelag på fälgbromsaran för optimal bromsverkan. ...
Go tur

Rätt däck är ett lite knepigt begrepp. På asfalt utan grus eller annat löst ovanpå har slicks vad jag förstått bättre friktion än mönstrade däck. Om det är frågan om grusväg eller löst grus på asfalt kanske mönstrade däck har fördelar. På lera och lös sand behövs nabbade mtb-liknande däck.

Mjukare slitbana har bättre friktion men slits snabbare än hårdare slitbana.

Med tandemcykel ställs stora krav på bromskraft speciellt i nedförsbacke. Att ha två olika och oberoende bromssystem på framhjulet torde vara en bra idé. Rullbroms på framhjulet räcker IMHO inte vid rejäla nedförsbackar. Trumbroms har jag bara haft på gamla 50-talscyklar, jag vet inte vad moderna trumbromsar kan prestera.

Thure
 
Hej jag har trumbroms på min långfärdscykel, trumbromsarna är nytillverkade (http://www.sturmey-archer.com/hubs_fh_XFD.php) och ganska lätta, det roterande extravikten är försumbar iom att den ligger så nära centrum och så är själva "nav-huset" gjort i aluminium så det blir lätt pga det.

Jag kör med klassiska racerbromsreglage och det räcker för att kunna bromsa...visserligen så bromsar det inte lika kraftigt som v- och canti-bromsar men för mig så väger tillförlitligheten upp gentemot det. Trumbromsar funkar ju även om det är isigt och smutsigt vilket inte fälgbromsar gör...Men det viktigaste för min del är att det är mycket enkelt att spänna kabeln vid slitage, det är inte svårare än att skruva på en mutter, och det kan göras för hand!
Anledningen till att jag har skaffat trumbroms är att jag var tvungen att ta mig ner ifrån ett bergspass på 3000meters höjd med isiga fälgar och slutkörda bromsgummin på natten, på serpentinväg, utan lyse... om jag hade haft tillförlitliga bromsar så tror jag att den resan hade varit något säkrare!

Bild på XRD-baknav:

m3.jpg
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips