Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr

Som amatör i fjällen söker jag tips, råd och alternativa turer.

Vandrade min första tur från Björkliden-Låkta-Kårsavagge-Abisko i juli och planerar ytterligare några dagars vandring lite längre söderut i månadsskiftet aug/sept. Undrar över naturupplevelse, hur bra är de olika alternativen markerade, svårighetsnivåer...

Kommer att övernatta i stugor och behöver börja & avsluta turen på samma ställe.

Alt 1; Jämtlandstriangeln (Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Storulvån)

Alt 2; Vålådalsfyrkanten (Vålådalen-Stensdalen-Vålåstugan-Lunndörren-Vålådalen)

Alt 3; Grövelsjön

Alt 4; Helags (Kläppen-Vålåsstugan-Gåsen-Helgas (+ ev topptur)-Kläppen)

Hej
Inget av dom är svårt. Ta med karta och kompass förståss.

Triangeln snabbt upp på fjället. Kan vara bra att boka innan. speciellt om man vill ha middag på blåhammaren (rekommenderas).
Men mycket folk och ganska söndergånget.

Fyrkanten är mycket skog. Vålådalen till både stensdalen och Lunndörren är genom mest skog.
Ett alternativ kan vara att gå till Gåsen från stensdalen och sen därifrån till vålåstugorna. Fin vandring om man går utanför led på höjd över endera sidan av Härjångsdalen.
Mysigare stugor, mindre folk och inte så söndergånget och väldigt fina fjäll.

Grövelsjön blir dagsturer? Var där för första gången i år, området på norska sidan är väldigt fint. Men jag gick med tält.

Helags är fint. Lite drygt från vålåstugan till Helags dock.

/Peter

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svar Pwe!
Jadå, karta och kompass åker med :)

Triangeln och fyrkanten känns nu som mindre aktuella alternativ, då jag hellre ser lite färre folk och mer fjäll än tvärtom.

När det gäller Grövelsjön, så lutar det åt dagsturer. T ex topptur på Storvätteshogna och Elgåhogna, samt ytterligare en dagsvandring från Grövelsjön eller i närheten.

Helags låter intressant, men där kanske det är bra att planera in någon/några dagar?

Kläppen-Helags-Sylarna-Helags-Kläppen bör man kunna gå eller vad säger ni andra? Det finns två olika vägar mellan Helags och Sylarna som jag förstått det. Den ena går genom Ekorrpasset. Själv har jag bara gått Kläppen-Helags, men det är ju en lätt tur. Helags-Sylarna är längre. 20 km tror jag...

Nu är boende i Grövelsjön bokat till nästa helg :). Det blir tre dagsvandringar, varav den sista lite kortare (pga jobb i Gbgområdet dagen efter). Riktigt var dagarna ska spenderas återstår att se, men norska sidan kommer helt säkert utforskas.
Tack för tipsen hittills! De kommer till användning vi kommande turer.

Kanske försent då, men...

Om du inte har något emot lite längre etapper och har bil:

1. 3 dagar, start Nyvallen (mellan Ljungris och Ljungdalen).
Nyvallen - Vålåstugorna - Gåsen - Nyvallen (via Holkendurrie)

2. 4 dagar, start Nyvallen (mellan Ljungris och Ljungdalen).
Nyvallen - Vålåstugorna - Stensdalen - Gåsen - Nyvallen (via Holkendurrie)

3. 3 dagar, start Tossåsen
Tossåsen - Lunndörren - Anaris - Tossåsen (snedda oledat tillbaka)

Alla dessa förslag innehåller rätt långa etapper och flera vad. Men med lite vana och lätt packning är det inga problem. Minimal trängsel garanteras!

För framtida turer kan jag rekommendera att börja i Enafors och sluta i Ljungdalen. Då passerar du både Sylarna och Helags. Men start och mål är på olika ställen så det kan möjligen ställa till det

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips