Stugtur i Padjelanta

Vill gärna se Padjelanta på vintern och söker råd och turbeskrivningar. Har sett flera berättelser om mer eller mindre äventyrliga vinterturer i norr, men knappast någon som handlar om det jag siktar på: en stugtur i april längs Padjelantaleden (ev via Pieskehaure-Sulitelma). Är det ens en bra idé? Jag är ingen vintertältare utan ser tält möjligen som nödutrustning. Alla tips är välkomna, speciellt sådant som gäller BLTs stugplatser - funkar det när det är obemannat, går det att ordna bastu någonstans, t ex Staloluokta?
 
Hej Bertil,

Självfallet går det bra, med det lilla tillägget att en skidtur längs Padjelantaleden är mer krävande än längs t.ex Kungsleden. Det finns inga ledkryss och stora delar av leden går ju på kalfjället. Av stugorna har jag bara övernattat i två på olika turer Låddejåhkå och Darreluoppotal, då jag tillhör de som föredrar tältet även på vintern. I bägge fallen var bara ett mindre obemannat utrymme öppet och det fanns ingen gas och inte heller några större mänger med ved. Och dessutom var vi helt ensamma bägge gångerna.

Om jag skulle gissa tror jag att du inte bör räkna med någon bastu, även om det kanske inte är helt omöjligt i Staloluokta. Och du gör klokt i att ha med dig en varm sovsäck om du skulle passera en stuga utan ved.

/ Stefan
 
Hej!
Väldigt fin du planerar. Jag kan ge lite info:
Padjelanta betyder "Höga landet" så vintern varar normalt länge där.
Jag har åkt sträckan Ritsem -Kvikkjokk med draghund två gånger i månadsskiftet april -maj. En gång var det full vinter när jag kom fram till Kvikkjokk men den andra gången var våren på ingång och tvärjokkarna söder om Tarrasjön hade börjat flöda. Jag tror att mitten av april är en säkrare tid för turen.

Stugorna efter leden var fina, i Padjelanta var de gasoluppvärmda. Stugorna drivs av samebyarna i samverkan: https://padjelanta.com/

Orienteringen är enkel förutsatt att man inte ger sig ut i dåligt väder. Från Tarraluoppal kör samerna transporter på vårvintern till Staloluokta och Arasluokta så där kan man räkna med hårda skoterspår. Förbi Tottar där det är lite "villsam terräng" var skoterspåret försett med stakkäppar för att man inte skulle kunna komma från leden.
Från Ritsem till Akkastugorna kan det vara en fördel att hyra skotertransport över Akkajaur för just den delsträckan är lite långtråkig.
 
Jag har åkt sträckan Ritsem -Kvikkjokk med draghund två gånger i månadsskiftet april -maj. En gång var det full vinter när jag kom fram till Kvikkjokk men den andra gången var våren på ingång och tvärjokkarna söder om Tarrasjön hade börjat flöda. Jag tror att mitten av april är en säkrare tid för turen.

Tackar, ja tanken är att åka så sent som möjligt med tanke på vädret utan att våren ställer till det för framkomligheten. Kommande påsk ligger sent och ser ut att ligga bra till. STF-stugorna i södra delen av Padjelantaleden stänger på annandagen den 18 april. Akkastugan 24e tror jag.
 
Senast ändrad:
Vi gick Padjelantaleden förra våren, typ från 26 mars och 8 dagar framåt. Snöfall och dålig sikt ganska många dagar. Touttarstugorna var lite kluriga att hitta utan sikt då dalen är bred, man fick använda gps'en flitigt, kartapp i telefon fungerar mycket bra. Vid bra sikt är det ofta relativt enkelt att navigera, tycker jag. Vi hade ingen guidning av käppar eller uppkörda skoterspår, men då snöade det en del dagarna innan så de kan ha snöats över, egen spårning var nödvändig.

Ring och prata med förvaltarna av samestugorna innan för besked om det finns öppen stuga på varje stugplats - vilket det ska, om de kört ut gasol under våren och om det t.o.m finns stugvärdar på plats. Det lär göra det runt påsk.

Bastun i Stalo fick vi använda (trots Corona), vi betalde en slant för ved, typ 100kr/pers, vi var 4. Det fanns en stugvärd där, annars hade det inte gått då bastun är låst.

Vatten får man tina snö för, tar tid men är ju en del av charmen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.