Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick?

Hej på er!

Har någon av er någon information om i vilket skick dessa bägge stugor befinner sig i såhär sent i augusti 2012?

Jag och en vän kommer åka upp och vandra i området i september och är därför intresserade av att veta i vilket skick de befinner sig. Dvs, funkar kaminer, håller taken hyfsat tätt osv?

Tack på förhand

Robert

Okej bruksskick

hej
Jag och min flickvän bodde i bägge stugorna i slutet av juli och de var då i fullt beboligt skick och med fungerande kaminer.
Vid Kaskasavagge så finns inget vedförråd men det låg såg och yxa samt några slipers i stugan som säkert kan användas som ved.
Unna Räitastugan läckte taket in över ena sovbritsen så den bädden var ordentligt fuktig. Det fanns gott om okapad ved, den som låg instoppad under stugan var torr så om du tar därifrån så peta gärna in några nya så de kan torka.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rastskyddet i Gaskkasvággi är just det -- ett rastskydd -- så eventuell ved som kan tänkas finnas där är endast avsedd för nödsituationer. Unna Räita hör till STF och har viss (enkel, sliten) utrustning samt ett smärre vedlager. Övernattning är därför avgiftsbelagd (motsvarande tältavgift vid stugorna eller så) och betalas enklast i Nallo.

Unna Räita hör till STF och har viss (enkel, sliten) utrustning samt ett smärre vedlager. Övernattning är därför avgiftsbelagd (motsvarande tältavgift vid stugorna eller så) och betalas enklast i Nallo.

Ändrat sedan jag var där då - juli 2006 är jag helt säker på att det satt en laminerad lapp som informerade om att stugan var i sådant skick att övernattning är avgiftsfri. Men den kanske rustats upp en del sedan dess.

Ändrat sedan jag var där då - juli 2006 är jag helt säker på att det satt en laminerad lapp som informerade om att stugan var i sådant skick att övernattning är avgiftsfri. Men den kanske rustats upp en del sedan dess.

Jo, då är det nog ändrat, jag var däruppe för ca en och en halv månad sedan, och då stod det anslag om att det var avgiftsbelagt.

Ja, visst var det ett nytt dass där när jag passerade förra året... tror jag. Så det har nog rustats lite.

Rastskyddet i Gaskkasvággi är just det -- ett rastskydd -- så eventuell ved som kan tänkas finnas där är endast avsedd för nödsituationer. Unna Räita hör till STF och har viss (enkel, sliten) utrustning samt ett smärre vedlager. Övernattning är därför avgiftsbelagd (motsvarande tältavgift vid stugorna eller så) och betalas enklast i Nallo.

Jag var i Nallo i början av augusti. Valde mellan att gå Trepassleden över Unnas Räitastugan eller till Sälka och diskuterade förstnämnda med stugvärden. Hon nämnde ingenting om avgift för raststugan så det verkar inte vara så känt ens bland stugvärdar :) Mitt val blev Sälka så tyvärr kan jag inte svara på Unnas Räitastugans skick.

I så fall har dassdörrarna snabbt flugit sin kos i vinterstormarna, det fanns inga dörrar nu under påsken.

I så fall har dassdörrarna snabbt flugit sin kos i vinterstormarna, det fanns inga dörrar nu under påsken.

Folk stänger dem väl inte och så går det som det går. Kan dock inte klandra. Något som står på ett sånt ställe måste vara skyddat mot vindskada, vilket dock är svårt. Vid riktigt hård vind skulle nog till och med själva stugan kunna få sig en åktur till nedre delen av dalen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips