Studenter får Lantmäteriets kartor på webben!

jonasolof; sa:
KAnske är den ökade tillgängligheten en följd av den utredning som hänvisades till nyligen här i forumet. Kontentan var att Klantmästeriets prispolitik var kontraproduktiv ur samhällsnyttesynpunkt.

Kartdatabasen är ju inget välgörenhetsprojekt från LM. Varje högskola betalar minst 20000 per år, och Lantmäteriet var riktigt tjuriga med att komma upp i minst 800000 kr per år.

avslutad210712; sa:
Finns ett program jag med en dåres envishet vägrat lära mig och det är illustrator men nu kanske jag måste *suck*

Du kan ju tanka hem rastrerade bilder som tif eller jpeg. Men det är ju inte alls lika roligt som att kunna bygga sin egen karta med valfritt innehåll, valfri färgsättning och valfri upplösning.

Säg till om du behöver Illustratorhjälp (får man inte tag på Illustrator går det precis lika bra med Macromedia Freehand och Corel Draw)

Nu har jag också testat. Tyvärr verkar de ha använt Shockwave till gränssnittet (så onödigt!), så det fungerar inte på varken Linux eller Solaris - jag var tvungen att gå ner till Windowsdatorerna för att komma in. Gränssnittet är lite klumpigt, det verkar inte gå att skriva in koordinaterna till den ruta man vill ha utan man måste klicka och dra i översiktskartan. Men när man väl har fått hem datafilerna så fungerar de bra. :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nordesjö; sa:
Är detta användbart i GPS-sammanhang (med tanke på allt gnäll om Friluftskartan?

Om detta är användbart??? Kan man få ut vektordata kan man relativt enkelt omvandla hela klabbet till .img-filer och tanka upp kartorna i sin Garmin. Det är "bara" en fråga om att lägga ner lite tid på att ta fram ett omvandlingsprogram. Jag ser verkligen fram mot att någon av landets teknologer tar tag i det här mellan sina tenta-perioder!

/Henrik Andersson

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Finns ett program jag med en dåres envishet vägrat lära mig och det är illustrator men nu kanske jag måste *suck*

Du kan ju tanka hem rastrerade bilder som tif eller jpeg. Men det är ju inte alls lika roligt som att kunna bygga sin egen karta med valfritt innehåll, valfri färgsättning och valfri upplösning.

Säg till om du behöver Illustratorhjälp (får man inte tag på Illustrator går det precis lika bra med Macromedia Freehand och Corel Draw)

Vill helst jobba med vektorbaserade kartor även om jag sedan måste exportera dem som bitmappade bilder ifall jag skall ha in dem i GPS'n (som jag ännu inte fått).

Fast du sa det förlösande för mig som gör att livet ter sig ljust. Har nämligen för ett antal år sedan undervisat i CorelDraw på en skola där även Walk_Alone gått en gång i tiden :)

Trevligt! Var går ni in någonstans för att hitta tjänsten? Via era högskolors bibliotekssidor eller via lantmäteriet? Finns det någon KTHare där ute som lyckats komma åt den?

avslutad210712

Gäst
jimh; sa:
Trevligt! Var går ni in någonstans för att hitta tjänsten? Via era högskolors bibliotekssidor eller via lantmäteriet? Finns det någon KTHare där ute som lyckats komma åt den?

Jag går in på vårat biblioteks hemsida (www.ltu.se) och där ligger det under nyheter

jimh; sa:

Jag har testat från lite olika labdatorer på NADA och kommer åt sidan därifrån, men måste som sagt köra Windows för att det ska fungera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips