Strl Lundhags/Almgrens snabb !!

Varför vill du tvunget ha fast pjäxa?

Det är inte svårare att åka med lös, enda nackdelen är att det kan bli lite oljud när du lyfter in foten om du har dålig teknik eller glappig bindning, men det är man ju olika känslig för.

Om du tvunget vill ha fast pjäxa så säljer Crispi mfl "gamla" kängor, men såvitt jag vet har de bara lyxmodeller kvar så det blir svårt att hitta till bra pris då volymerna nuförtiden troligen är försvinnande små.
Loppis eller secondhand är ett tips, där bör det finnas massor.

mvh
David

PS Ska ringa Inter i Lid imorgon och kolla om de vill skicka ett par

PS2 Köp INTE sådana med "snowboardbinding", i alla fall inte om du inte vill åka mer än något enstaka tillfälle. De är svåra att få i bra position över skridskon och det blir lite olika från gång till gång.

Vad jag har läst & förstått så ska det vara lättare att lära sig åka med fast häl, vill bara ha ett par som jag kan åka på lite då & då.
Är inte ute efter det nyaste eller det dyraste utan vill ha enkla saker som är av någorlunda kvalite.

De som jag har sett åka där jag bor har alla fasta av den äldre modellen med rem eller liknande & tycker det känns som en gedigen & bra modell för mig.

Enl Pikmakarn så skulle det passa upp till strl 45 på pjäxor i kombination med Lundhags Snabb.

På Blocket brukar det finnas gott om utrustning för långfärdsskridskor. Det är i princip bara att gå in där och söka på "långfärdsskridskor", eller något liknande. Tillverkarna (Lundhags, Skyllermark, Zandstra etc) håller på att lämna fasthälsskridskorna, om dom inte redan har gjort det. Det innebär att det finns gott om kvalitets utrustning för fast häl, till väldigt bra priser. Man kan köpa ett komplett set med skridskor och pjäxor för ca 500 - 600 kronor utan att ge avkall på kvaliten. Så det är ett ypperligt sätt att "prova" på, utan att lägga ned för mycket pengar!

Ett par nya Lunhags Snabb för 500 kronor tycker jag är ett bra pris. Jag har haft ett sådant par, dock 55 cm långa. Då hade jag ett par pjäxor som med storlek strax över 42, och det var mycket kvar att justera på! Så jag tror som Pikmakarn, att ett par 50 cm Snabb borde klara storlek upp till 45. Om du inte är lång, så tycker jag att det inte är någon större fördel att välja längre skridskor. Jag upplevde mina "nya" kortare som mera lättsvängda, så det kostar inte så mycket energi att ändra riktning.

Prova att söka på Blocket. Om du inte hittar enbart pjäxor för sig, så kan du kanske be annonsören att dela på skridskor och pjäxor. Pjäxor brukar vara svårare att sälja än skridskor. Många har pjäxor i garderoberna utan skridskor, men tvärtom om är mer sällsynt.

Ett par kvalitetspjäxor från ex Lundhags, Garmont eller Crispi kan du få för 300 - 600 kronor.

Ett alternativ kan vara att köpa ett komplett paket om du hittar ett. En snabbtitt på Blocket i skrivande stund ger att det finns ett antal kompletta paket, bla en Lundhags Snabb med Garmont pjäxa storlek 43 för 600 kronor. Det verkar vara ett bra startpaket!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det går utmärkt att fila

Jag har ett par 43 cm:s snabb och 39 i pjäxor. Jag var då tvungen att fila fram framhålen lite och det fungerade finfint. Jag åker visserligen mest löshäl men det är bra och ha ett par extra att låna ut t. ex. Jag håller också med de flesta i tråden om att löshäl är bättre. Det går snabbare och man slipper skrap med spetsen.
Men för det priset. Köp!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips