Jag har inte tagit mig in i några militära områden med tillträdesförbud, så jag har ingen erfarenhet av det. Men jag har tältat i naturreservat i Stockholms skärgård och på fastlandet där man inte får tälta eller längre tid än tillåtet. Men ni som påstår att det har hänt att man kan få böter, länka gärna till någon tidningsartikel eller annat som styrker påståendet.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Straff för att tälta i naturreservat?
- Trådstartare Fabrikörn
- Start datum
Lagstiftning
Det framgår tydligt av lagstiftningen att man kan få böter. Däremot tror jag nog inte att det är särskilt vanligt med ett åtal. Dom flesta av oss packar väl ihop våra grejor om någon påpekar att vi "hamnat fel" och då är väl alla parter nöjda.
Lagstiftning:
2 a § För förseelse mot områdesskydd döms till böter den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot en föreskrift eller bestämmelse som med stöd av 7 kap. har meddelats eller i det enskilda fallet beslutats för skyddet av en nationalpark, ett naturreservat, ett kulturreservat, ett biotopskyddsområde, ett djur- och växtskyddsområde, ett strandskyddsområde eller ett vattenskyddsområde. Detsamma skall gälla den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot ett interimistiskt förbud enligt 7 kap. 24 §.
Ansvar skall inte dömas ut enligt denna paragraf, om ansvar för gärningen kan dömas ut enligt 1, 2 eller 2 b §. Lag (2006:1014).
Det framgår tydligt av lagstiftningen att man kan få böter. Däremot tror jag nog inte att det är särskilt vanligt med ett åtal. Dom flesta av oss packar väl ihop våra grejor om någon påpekar att vi "hamnat fel" och då är väl alla parter nöjda.
Lagstiftning:
2 a § För förseelse mot områdesskydd döms till böter den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot en föreskrift eller bestämmelse som med stöd av 7 kap. har meddelats eller i det enskilda fallet beslutats för skyddet av en nationalpark, ett naturreservat, ett kulturreservat, ett biotopskyddsområde, ett djur- och växtskyddsområde, ett strandskyddsområde eller ett vattenskyddsområde. Detsamma skall gälla den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot ett interimistiskt förbud enligt 7 kap. 24 §.
Ansvar skall inte dömas ut enligt denna paragraf, om ansvar för gärningen kan dömas ut enligt 1, 2 eller 2 b §. Lag (2006:1014).
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Men ni som påstår att det har hänt att man kan få böter, länka gärna till någon tidningsartikel eller annat som styrker påståendet.
Varför inte själv söka? Exempelvis böter + naturreservat/natinalpark
Du kanske inte får träff på tältning men du får tillräckligt många exempel på att det är straffbart att bryta mot föreskrifterna.
Varför inte själv söka? Exempelvis böter + naturreservat/natinalpark
Du kanske inte får träff på tältning men du får tillräckligt många exempel på att det är straffbart att bryta mot föreskrifterna.
Blev nyfiken och googlade och hittade en annan rolig länk till en bok som heter Tjabo och semesterligan, handlade om när skogvaktaren kom på det nyförälälskade paret tältandes på Djurgården... 😊
https://books.google.se/books?id=Hu...ved=0ahUKEwjBzcfjm5vaAhXGJSwKHetMAaoQ6AEITDAQ
Halaj!
Har du något belägg för detta, eller är det bara ett påstående som någon du känner har dragit fram ur arschlet? Vore inte första gången hörsägen får fart. Sen blir det en ”sanning”.
Man tänker ju, att om man bor i ett rättssamhälle, så skall det finnas en rimlig koppling till brottet man begår, och straffet man får om man åker fast.
Det är ju inte precis rimligt att man får en 5-siffrig bot för att störa en fågel som ruvar.
För övrigt flyger den säkert tillbaka när du passerat.
Besök på Mällsten, dvs en ö med några stugor ägda av försvarsmakten gav böter https://www.svd.se/gick-i-land-pa-fel-o--fick-bota-77-700
Man som störde häckande fåglar med drönare gav ett rejält böter http://www.natursidan.se/nyheter/boter-for-dronare-som-storde-smalom/
Känner en långfärdskanotist som passerade genom ett fågelskyddsområde under förbudstid och fick ett saftigt böter.
Konstaterar att de som tidigare hävdade att folk fått böter av tältande i naturreservat nu är tysta.
Troligen rätt
Jag tror du har helt rätt. Det är nog knappast önskvärt ur samhällets synpunkt att dra på med stora kanoner (och kostnader) för ett så pass lågfrekvent och bagatellartat "brott". Skulle det vanligt förekommande och för med sig stora olägenheter så kanske det blir en litet annan syn på det.
Jag tror du har helt rätt. Det är nog knappast önskvärt ur samhällets synpunkt att dra på med stora kanoner (och kostnader) för ett så pass lågfrekvent och bagatellartat "brott". Skulle det vanligt förekommande och för med sig stora olägenheter så kanske det blir en litet annan syn på det.
Lagbrytare
Jag vet inte om du syftade på mitt svar men givetvis skall man inte bryta mot lagar och förordningar. Det gäller väl överallt i samhället. Däremot är det väl så att samhället inte ser lika allvarligt på alla brott och det gör väl inte heller varje enskild individ.
För mig gäller i vart fall hellre en tältare i naturreservat än en fortkörare på vägen där vi bor.
Helst ingetdera!
Jag vet inte om du syftade på mitt svar men givetvis skall man inte bryta mot lagar och förordningar. Det gäller väl överallt i samhället. Däremot är det väl så att samhället inte ser lika allvarligt på alla brott och det gör väl inte heller varje enskild individ.
För mig gäller i vart fall hellre en tältare i naturreservat än en fortkörare på vägen där vi bor.
Helst ingetdera!
Nej, jag syftade inte specifikt på ditt svar. Jag menade i största allmänhet.
Jag förordar att man jobbar aktivt, konkret och politiskt om man önskar förändringar av regler, förordningar och lagar.
Att det trots allt fungerar så bra som det gör beror antagligen till en relativt stor del på att den klart övervägande majoriteten av alla som besöker ett naturreservat är över genomsnittet intresserade av natur och friluftsliv och därför varken vill störa eller förstöra förutsättningarna för att kunna vara ute i naturen och idka friluftsliv.
/Birger
Jag förordar att man jobbar aktivt, konkret och politiskt om man önskar förändringar av regler, förordningar och lagar.
Att det trots allt fungerar så bra som det gör beror antagligen till en relativt stor del på att den klart övervägande majoriteten av alla som besöker ett naturreservat är över genomsnittet intresserade av natur och friluftsliv och därför varken vill störa eller förstöra förutsättningarna för att kunna vara ute i naturen och idka friluftsliv.
/Birger
Helst ingetdera!
Jag skulle gissa att du lätt hittar många som bagatelliserar fortkörning, precis som många här bagatelliserar brott mot naturskyddslagar. Och det är precis samma princip som ligger bakom: Snuttifiering!
Och det är precis samma princip som ligger bakom: Snuttifiering!
Kryddat med egoism och ovilja att se sitt beteende i ett större perspektiv.
Liknande trådar
- Svar
- 43
- Visningar
- 6 K
- Svar
- 11
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar