Straff för att tälta i naturreservat?

Det är nog inte själva tältavtrycket som är problemet. Blir minst lika mycket skada om en älg ligger på samma markplätt. Det är väl allt runt omkring med nedskräpning, eldning, folk som hugger i träd, knäcker grenar osv. som man vill undvika. Och det kan jag ha respekt för. Särskilt nära städer och där det rör sig mycket folk. Folk vars respekt för naturen generellt är sämre än folket på utsidans.

Men jag har allt som oftast med mig egen ved, tar alltid med mig mitt skräp hem igen och lever sällan rövare och hugger i träd och gör annan åverkan. Och har därför inte allt för dåligt samvete, fast att jag vet att jag gjort fel, efter en illegal natt i ett vackert naturreservat den mörka årstiden.

Jag är inte förvånad att de styrande resonerar på liknande sätt.
De kanske tror att tältning innebär tältläger och kåkstad?

Det är nog inte själva tältavtrycket som är problemet. Blir minst lika mycket skada om en älg ligger på samma markplätt. Det är väl allt runt omkring med nedskräpning, eldning, folk som hugger i träd, knäcker grenar osv. som man vill undvika. Och det kan jag ha respekt för. Särskilt nära städer och där det rör sig mycket folk. Folk vars respekt för naturen generellt är sämre än folket på utsidans.

Men jag har allt som oftast med mig egen ved, tar alltid med mig mitt skräp hem igen och lever sällan rövare och hugger i träd och gör annan åverkan. Och har därför inte allt för dåligt samvete, fast att jag vet att jag gjort fel, efter en illegal natt i ett vackert naturreservat den mörka årstiden.

Halaj!

Tack för svar! Jag förstår.

Man kan se en del skräp ibland, typiskt vid insjöstränder, där det inte är alltför långt att gå från bilen. Men jag har aldrig sett ens minsta kolapapper på stigar/leder.
Det känns lite som att skjuta bredvid målet, att ha tältförbud för att förhindra nerskräpning.
Min fördom säger mig att det är just de som ser lite mer seriöst på friluftsliv, som skräpar ner minst.

//T

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Varför måste du elda? Eftersom du tänker tumma på reglementet ändå handlar det väl om att lämna minimalt med spår. Bara sova med ett överdrag på sovsäcken en bit ifrån fladdermössen ger väl minsta störning.

I Sörmland har några personer fått böta 5 000 kr för att ha gjort intrång i fågelskyddsområden i sjön Båven.

Googlar man runt så hittar man bara notiser om folk som dömts för att ha befunnit sig i fågelskyddsområde eller markägare som gjort olika åtgärder i strandskyddszonen. Så att det är nog snudd på obefintligt att folk döms för att ha tältat i naturreservat.

Skärgård ute vid kust är stenhårt nu Kustbevakning/Polis omedelbart bötfäller om dom får nys/ser om det om det är låst område.Även om det är fågelskydd/naturreservat med tillträdesförbud.Militära områden bevakas även av Militären och Skyddsvakter med samma befogenheter.Bötesbeloppena har 5 siffror.Det är inte som för några år sen att dom kanske ber en dra.Nu blir det hål i plånboken

Ett par bekanta till mig tog sig friheten att tälta i Gand Canyon utan att tillträdestillstånd, de blev lagförda en 5 siffrig bot och lämnade USA två veckor före planlagd utresa. Nästa besök där kräver en stark börs.

go tur

Detta kan även gälla här , tidigare så brydde miltären inte så mycket men numera... det var några Danska/Svenska paddare som fick hosta upp med över 20000-30000 i böter - ganska saftig bot om dom är unga...

Jo har i tjänsten fått en del vildcampare att flytta innan vi började sprida stål.
Alla uppskattade inte väckningen.

go tur

Skärgård ute vid kust är stenhårt nu Kustbevakning/Polis omedelbart bötfäller om dom får nys/ser om det om det är låst område.Även om det är fågelskydd/naturreservat med tillträdesförbud.Militära områden bevakas även av Militären och Skyddsvakter med samma befogenheter.Bötesbeloppena har 5 siffror.Det är inte som för några år sen att dom kanske ber en dra.Nu blir det hål i plånboken

Halaj!

Har du något belägg för detta, eller är det bara ett påstående som någon du känner har dragit fram ur arschlet? Vore inte första gången hörsägen får fart. Sen blir det en ”sanning”.

Man tänker ju, att om man bor i ett rättssamhälle, så skall det finnas en rimlig koppling till brottet man begår, och straffet man får om man åker fast.
Det är ju inte precis rimligt att man får en 5-siffrig bot för att störa en fågel som ruvar.
För övrigt flyger den säkert tillbaka när du passerat.

En googling gav det här:
”ETT ALLVARLIGT BROTT
Tillträdesförbud inom fågelskyddsområden beslutas med stöd av Miljöbalken 7 kap 12§. Överträdelser kan ge sex månaders fängelse. Att beträda ett fågelskyddsområde under förbudstiden är ett allvarligt brott mot Miljöbalken 7 kap 12§. Som regel utdöms böter, mellan 1 000 och 5 000 kr.”

https://skargardsstiftelsen.se/att-besoka-skyddad-natur/skyddsomraden/

//T

Du citerar ju själv att fängelse finns i straffskalan. Varför tycker du då böter på ett par tiotusen är så orimligt?

Varför måste du elda? Eftersom du tänker tumma på reglementet ändå handlar det väl om att lämna minimalt med spår. Bara sova med ett överdrag på sovsäcken en bit ifrån fladdermössen ger väl minsta störning.

Precis vad jag också undrat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips