Straff för att tälta i naturreservat?

Ta reda på vilken lokal som har vilken klassning naturskyddsområden, fågelskyddsomnråden och naturreservat, samt vilka regler som gäller var. Länsstyrelsen brukar ha det hela på sina sidor. Turistbyrån brukar ha gratiskartor med utmärkningar och bestämmelser.

Skaffa di korrekt upplysning innan du tänjer på gränserna.

go tur

Såklart gjorde jag detta innan jag skapade tråden.

Varför undrar du?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är ju lättare att ge råd om riskerna om man kan sätta sig in i vlka skyddade områden det är frågan om.

Områdena ligger ca 0,5-1 mil utanför en mindre stad. Vanligt att folk vandrar/motionerar på olika utmarkerade spår. Jag planerar att slå läger ca 500 meter ifrån närmsta stig. Den tilltänkta lägerplatsen ligger i sänka vilket medför att man måste komma relativt nära för att se den.

Ok. Det finns ju viss risk för skadeståndskrav, framflrallt om du eldar. Men när du inte vågar tala om var det är ens på ett ungefär så avstår jag från att lägga mer tid på att fundera på vad det skulle kunna innebära.

Om du ska tjyvelda [emoji57], men vill undvika att lämna spår skulle ju något i stil med Tentipi Hekla kunna vara nåt. Den tar knappt någon plats ihopfälld, och väger 1kg.

Ok. Det finns ju viss risk för skadeståndskrav, framflrallt om du eldar. Men när du inte vågar tala om var det är ens på ett ungefär så avstår jag från att lägga mer tid på att fundera på vad det skulle kunna innebära.

Låter rimligt.

Om du ska tjyvelda [emoji57], men vill undvika att lämna spår skulle ju något i stil med Tentipi Hekla kunna vara nåt. Den tar knappt någon plats ihopfälld, och väger 1kg.

Tack för tipset :)

Områdena ligger ca 0,5-1 mil utanför en mindre stad. Vanligt att folk vandrar/motionerar på olika utmarkerade spår. Jag planerar att slå läger ca 500 meter ifrån närmsta stig. Den tilltänkta lägerplatsen ligger i sänka vilket medför att man måste komma relativt nära för att se den.

Varför är området skyddat? Fåglar? Hällristningar? betesängar?

Är det bara jag som tycker att man ska respektera skyddsregler för skyddad natur? Är det bara jag här som utgår från att reglerna är motiverade och inte från att "jag vet bättre". Är det bara jag som ser sånt här i ett bredare perspektiv än mina egna önskemål?
Det känns lite konstigt att någon som registrerar ett nytt konto här och som inleder med att efterfråga tips om hur man kan bryta mot naturskyddsregler mest får någon slags uppmuntran...

Är det bara jag... .

Nej, jag tänkte precis som du. Det är klart det finns andra områden än just naturreservat att elda i. TS vet nog det, och skäms för sin fråga. Hen finns säkert under annat namn på forumet men vill inte svärta ner sin profil med en uppenbart dum fråga.

De allra finaste friluftsområdena är säkert naturreservat, och vår gode Fabrikör vill njuta av dem fast med regler som passar honom/henne. Ganska egoistiskt kan man tycka.

/Anders

Nej, jag tänkte precis som du. Det är klart det finns andra områden än just naturreservat att elda i. TS vet nog det, och skäms för sin fråga. Hen finns säkert under annat namn på forumet men vill inte svärta ner sin profil med en uppenbart dum fråga.

De allra finaste friluftsområdena är säkert naturreservat, och vår gode Fabrikör vill njuta av dem fast med regler som passar honom/henne. Ganska egoistiskt kan man tycka.

/Anders

Instämmer.

Är det bara jag som tycker att man ska respektera skyddsregler för skyddad natur? ...
Nej Mats du är inte ensam
Jag hoppas på att intentionen hos de som kommit med råd är att "han kommer göra det ändå så hur kan vi minska skadan"
Då området är skyddat så bor troligen några av våra rödlistade fladdermöss där. Dessa arter brukar vara särskilt känsliga för störningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips