Sträckning tätduk på Akto

Jag kan inte få till sträckningen på tältduken vid öppningen på mitt Akto. Är det någon som kan ge tips hur jag ska göra för att få till det bättre?

Bilagor

• 20170730_173057.jpg
    20170730_173057.jpg
    66 KB · Visningar: 1,078
  • 20170730_173202.jpg
    20170730_173202.jpg
    49.6 KB · Visningar: 1,062
Jag använder en klädnypa får att få det sträckt (tar överskottet av tältduken och nyper fast i bandet i dörröppningen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Av din bild framgår ju att hörnpinnarna sitter för tätt, där har du rynket.
Ut och gör om rätt.

go tur

Om det vore så enkelt men duken mellan pinnarna är naturligtvis spänd. Jag har under lång tid prövat olika sätt för att få duken någorlunda sträckt men misslyckats. Är tältet kanske felsytt eller har alla Akto den här defekten?

Jag tror att seaobserver menar att markpinnarna sitter för tätt i riktningen av tältets långsida (inte kortsidan).

Jag tror att en sak som kan skapa det här problemet är stången 'låser fast' i marken vid uppsättning,. Det är lite krångligt att förklara i text men så här gör jag för att undvika det: Efter att ha fäst ena kortsidan (två markpinnar) och fört in stången och dragit åt stånghållaren, tar jag tag i öglorna på den andra kortändan, lyfter upp tältet (så att stången lämnar marken), drar tältet mot mig för att sträcka ut det, sätter sedan ned det så utsträckt som möjligt och för därefter in markpinnarna.

Jag tror att seaobserver menar att markpinnarna sitter för tätt i riktningen av tältets långsida (inte kortsidan).

Jag tror att en sak som kan skapa det här problemet är stången 'låser fast' i marken vid uppsättning,. Det är lite krångligt att förklara i text men så här gör jag för att undvika det: Efter att ha fäst ena kortsidan (två markpinnar) och fört in stången och dragit åt stånghållaren, tar jag tag i öglorna på den andra kortändan, lyfter upp tältet (så att stången lämnar marken), drar tältet mot mig för att sträcka ut det, sätter sedan ned det så utsträckt som möjligt och för därefter in markpinnarna.

Då använder du och jag exakt samma teknik vid uppsättning. Jag har dessutom försökt med olika hög grad av sträckning, i bägge riktningar, när jag sätter ner de andra två markfästena, Alltid med likartat resultat, att duken vid öppningens nederkant förblir osträckt.

Då använder du och jag exakt samma teknik vid uppsättning. Jag har dessutom försökt med olika hög grad av sträckning, i bägge riktningar, när jag sätter ner de andra två markfästena, Alltid med likartat resultat, att duken vid öppningens nederkant förblir osträckt.

Konstigt, jag får alltid till en sträckning. Har du provat att lossa på remmen som sitter vid dörröppningen? (den som syns i din första bild)

Konstigt, jag får alltid till en sträckning. Har du provat att lossa på remmen som sitter vid dörröppningen? (den som syns i din första bild)

Ja, remmen är lite längre än duken i nederkant för att inte utgöra en begränsning. Jag har också varit i kontakt med Hilleberg och fått uppgift om hur lång längden på snöret som går mellan stångändarna ska vara utifall det skulle vara felaktigt. Det är kontrollerat att det håller avsett mått.

Givetvis kan du fått ett tält med övermått men jag tror ändå att det har med din tältslagning att göra som ksell oxså är inne på.

go tur

När jag köpte Akto 2010 hade jag samma problem. Det är lite svårt att se hur mycket slack det är, men det är möjligt att jag hade värre. Jag skickade i alla fall tillbaka det och fick ett annat exemplar.

När jag köpte Akto 2010 hade jag samma problem. Det är lite svårt att se hur mycket slack det är, men det är möjligt att jag hade värre. Jag skickade i alla fall tillbaka det och fick ett annat exemplar.

Jag har "mörkat" lite vad gäller info i frågan. Efter inköpet använde jag tältet två veckor i Sarek och fick vid uppsättning ingen rätsida på tältduken vid öppningen. Därefter kontaktade jag Hilleberg och beskrev problemet och de bad mig skicka tältet till dem för kontroll, vilket jag gjorde. De skickade tillbaka tältet och sa att de satt upp tältet och att det inte var behäftat med några fel, angav heller inte vad jag kunde göra för fel när jag satte upp det. De gav mig rådet att titta på deras instruktionsvideo på nätet, vilket inte var mycket till hjälp då jag redan studerat den ca 25 ggr för att upptäcka vad jag gjorde för fel. Där står jag nu idag och är lite rådlös inför vad jag ska ta mig till härnäst. Tältet brister i funktion och jag är inte nöjd med det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips