Storväxt kille behöver råd

Goddag!

Har börjat mer och mer sova ute då jag fiskar och fotograferar en hel del! Har dock problem med min storlek... Jag är 190 o 150 kg med ca 1 meter över axlarna, har svårt att hitta kläder pga mina lår och mina axlar. Men det var inte kläder vi pratade om: jag behöver lite råd om att köpa sovsäck och liggunderlag. Har tittat runt här på utsidan en hel del innan jag reggade mig idag och ställer frågan istället: Vad ska jag ha som storväxt kille för att sova komortabelt? Prisklassen spelar tyvärr roll då jag inte är rik men visst, lite får det ju kosta! Ska hålla för vår/sommar/höst. Har nu en big lite haglöfs (tror jag den heter) och tillika liggunderlag men måste ha hjälp upp på morgonen då ryggen skriker efter uppmärksamhet efter en natt på detta liggunderlag. Sovsäcken gör ett bra jobb! att täcka mina ben o mage... får inte igen den.. :)

Den som svarar att jag ska banta får en lårkaka ;)

Tack på förhand!!

Mvh
Dave
 
Senast ändrad:
www.roberts.pl skräddarsyr en riktig kvalitetssäck till dig. Dessutom får du den till halva priset jämfört med de stpra erkända märkena. Kolla i recensionsbanken, tror samtliga här som handlar av Roberts är nöjda med sina säckar :)
 
Jag är förvisso mycket mindre än dig, men vill åndå tipsa om Thermarests tjockare varianter. Jag använder ett 5cm tjockt Thermarest Trail Comfort av den större dimensionen som är 63*196cm. Om man inte blåser upp det för hårt så blir det riktigt skönt. Vill jag ha ännu mer isolering o komfort så lägger jag ett extra Thermarest Z-lite under som har lite "äggkartongsstruktur" och därmed ger mer komfort o isolering till lägre vikt. Kanske kan vara en kombi som funkar även för dig. Men billigt blir det ju inte...
 
Det finns även luftmadrasser i nylon 350-500g, Stadium brukar ha någon. De här har varje kanal för sig och det är bra när man är tung....den svalare årstiden räcker det med et Jytsk liggunderlag ovanpå.
God sömn är basen för det mesta...Att lägga tid på bädden lönar sig.
//J
 
Jag är förvisso mycket mindre än dig, men vill åndå tipsa om Thermarests tjockare varianter. Jag använder ett 5cm tjockt Thermarest Trail Comfort av den större dimensionen som är 63*196cm. Om man inte blåser upp det för hårt så blir det riktigt skönt. Vill jag ha ännu mer isolering o komfort så lägger jag ett extra Thermarest Z-lite under som har lite "äggkartongsstruktur" och därmed ger mer komfort o isolering till lägre vikt. Kanske kan vara en kombi som funkar även för dig. Men billigt blir det ju inte...

Såg förövrigt att någon sålde några 5cm termarest på annonssidan här, så kommer man lite billigare undan.

Att budget-härma vissa av z-rests funktioner är inte så dyrt, två billiga cellplastliggunderlag som du köper på ÖB eller liknande: Skär/stansa ut ringar ur det ena (cirkelformad pepparkaksform är bra om du har), ta sedan och limma fast dessa ringar med lite mellanrum (så att det går att rulla ihop) på det hela liggunderlaget. Om det inte är lika känsligt att kunna rulla ihop det smidigt är ett hånungskakemönster (hexagoniska håligheter) annars att föredra.

Där kan du kanske skära ner på kostnaden för ovanstående råd (som förövrigt är mycket bekvämt, jag har inte samma tjocklek på mitt termarest men jag kan intyga att även utan de extra centimetrarna är det lyx) med kankse 40-60%.

Vad gäller sovsäcken så skulle jag rekomendera att först kolla på extrakilar till sovsäcken, lite billigare på det sättet, 390/340kr för en sådan på getout, det kräver ju att du har samma dragkedjor dock, jag vet att haglöfs ahr haft sådanna förut iaf.

Sov gott!
 
höftgrop...

Att se till att marken där man har tänkt sova är så bra som det går har du väl redan tänkt på. Rensat från kvistar, kottar och annat som kan störa.
Vad som kan vara skillnaden mellan en god natt och en dålig natt på ett tunt liggunderlag, hur bra det än fjädrar är att höften hamnar för högt... där av brukar jag se till att ha en grop på ca 3-5 cm där "aktern" hamnar. Detta började jag med när jag använde kronans liggunderlag för 20 år sedan, nu använder jag ett Thermarest på 30 mm och ser fortfarande till att ha en liten grop.
Slarvar jag med det märker jag det dagen efter!
 
Uppenbart är att regnavledningsdräneringsdike och höftgrop samt stenar under eldplatsen stör de nya naturvårdande ordningsmännen. Häromdagen blev jag utskälld efter notor av två småtjejer som hittade min tältlya en bra bit in i skogen, från vandringsleden sett, medan jag höll på att packa. Jag var ett värre natursvin fick jag bl a reda på, artig som jag är tackade jag för utmärkelsen och inte ens det fick tyst på dem . Jag bryggde mig en kopp kaffe och såsmåningom gick de muttrande genom min lägerplats. Avskedsorden var gubbstrutt och det kan jag bjuda på....det syns ju då jag går med två stickor...
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dangerousdave Tältstol/brassestol för tung storväxt person? Bo och sova 4
patrikiden Liggunderlag för en kille som vägen +120 kg Bo och sova 13
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.