storulvån-blåhmmaren med 10-åring?

hej,
vi vill gärna besöka blåhammaren i mitten av mars med vår 10-åring.
men börjar fundera på om vi tagit oss vatten över huvudet...
hur tuff är vandringen/skidåkningen från storulvån upp till blåhammaren? någon som vandrat den med barn som kan berätta?
dottern har inte vandringsvana och har åkt skidor på längden bara ett par-tre kortare turer i spåret per säsong. vi vuxna är vana skidåkare med bra kondis, men har ingen fjällvana.
funderar på att hyra en fjällpulka som back-up ifall dotterns ork skulle tryta. hon väger ca 35 kg. är det en bra idé?
vilken utrustning rekommenderar ni i övrigt?
tacksam för alla tips!
//rasmus

Sträckan är ca 12 km och mestadels uppför. Kan nog bli väldigt tufft för en 10 åring som inte är skidvan. Och utan skidor är det nog för mycket snö för.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du/ni kan ju fästa ett rep eller en lång, kraftig gummisnodd i en midjesele och ge henne draghjälp. Med lite drag framåt blir det mycket lättare att skida :)

Tänk draghund, fast en människa istället för hund.

Seg sträcka

Stanna några dagar på Storulvån och gör dagsturer för att öva och fundera om det är realistigt. Storulvån - Blåhammaren t o r är jämförbar med Getryggen 2 ggr på en dag.

Kan gå men inte nåt jag skulle gjort med nåt av mina tre barn i 10-årsåldern. Däremot lämnade vi våra barn på Storulbån tillsammans med vänner och gjorde dagstur t o r min fru och jag.

Thure

Första två timmarna på skidor är säkert inga problem men timme 3 och 4, då börjar det bli tråkigt och jobbigt. Det är alltid bättre med positiva upplevelser så ditt barn vill hänga med nästa år också...

Ett alternativ kan vara att åka bandvagn till Sylarna och gör dagsturer där istället.

IMG_7113.JPG

Varje barn är unikt. Om er dotter har ett bra gå på mod kan hon gå långt, har hon lättare att ge upp får ni hitta en aktivitet som går lite bortom vad hon tror om sig själv, men som hon klarar. Så ni bygger upp hennes självförtroende. Det ska ovillkorligen vara roligt. Gör några turer hemma med varm choklad och kakor. Kan hon gå 5 km nu? Kan ni öka det till 10 km innan mars? Om ni märker att det tar stopp, hitta på något annat.

För tre år sedan gick min då 7åriga son upp på Galdhöpiggen, en rejäl tur. Det var många pauser på vägen och funderingar om han verkligen orkade/vågade ända upp. Det levde han på ett år! Barn växer med utmaningar men det gäller att ha fingertoppskänsla. I sommar är planerna Keb, men å andra sidan åker han en dryg mil skridskor utan att bli svettig (tränar bandy) och sade häromdagen "Jag gillar längdskidor bättre än slalom, för det är mer utmaning". Det går helt enkelt inte att jämföra barn, men utgå från varje barns individuella förutsättningar. Och dem måste man känna efter på hemmaplan. Och se för allt i världen till att ha roligt. Man får dessutom muta barnen. Vi har som tradition att när man kommit ner från berget, cyklat runt hela Bornholm osv får man välja precis hur stor glass man vill, om man äter upp den. Den glassen kan locka till stordåd.

God vind!
Anders
villut.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips