Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Uppbrända skaft är i min värld ett ickeproblem. Jag har använt mycket knivar i mer än 40 år och sett massvis med människor använda knivar under samma tid. Jag har läst här och på amerikanska forum i över 15 års tid. Dessutom har jag en bygde historia från min hemtrakt i typ 100 år. Kan inte på rak arm komma på att nån bränt upp sin kniv som olyckshändelse i samband med eldning.

Jag tror helt enkelt att de skruvade sidorna Är tillverkningsmässigt billigast samt lite hippt utseende.

Lite plumpt att säga kanske att esse och tops är konstiga knivar. Själv skulle jag dock aldrig bruka en så för mig ter de sig konstiga. Gäller även det mesta som kommer från EKA nuförtiden. Fast alla har rätt till sin uppfattning utifrån sina behov. Jag är intresserad av vad folk tycker om för knivar oavsett.

Själv tycker jag att Mora kansbol är en hit av funktion. En uppsnyggning av den goda Mora 2000. Stark och lätt och tålig och funktionell. Tillräcklig för mitt vildmarksliv. Dock kör jag i princip mest på handgjorda knivar i nordisk skogsstil och är nöjd med det.

Bosse
 
Jag har använt och ägt många knivar, varav flera Tops och ESEE. Tillverkningskvalitén är det inget att orda om på knivar från dessa märken.
Tops har ett stort produktsortiment och jag vill inte dra alla modeller över en kam men de Tops-knivar jag har använt har alla haft mycket tjocka blad och tokiga slipningar som knappt går att skära med.
Recensionen av Tops Ute:
http://knivigtvarre.blogspot.se/2017/08/recension-tops-ute.html

Vad det gäller ESEE; de knivar jag har använt har alla varit ok men det som fick mig att "tröttna" var t.ex. stora "choils", höga vikter och baktung balans. ESEE har alltid full tånge och stora handtag vilket ger baktunga knivar, något jag inte gillar.

Bladbeläggningen på Tops och ESEE är väldigt sträv och ger rejäl friktion vilket försämrar skäregenskaperna, ytterligare en sak jag verkligen inte gillar på ett skärredskap.
Moras bladbeläggning däremot är bra, då den är slät.

Fällkniven å andra sidan är på många sätt bättre knivar. Dock, enligt mig, med generellt för tjocka blad. Av de Fällkniven jag äger är det endast WM1 som används regelbundet.

Jag har många knivar att välja på, trots det är det mest skandinaviska knivar, Victorinox och klassiska franska fällknivar som Opinel, som används regelbundet.

Såg Nirrebosses Roselli Carpenter, en mycket trevlig puukko.
Här kommer några bilder på Rosellin i Wootz UHC Nano-stål, HRC 64-66!
/Lux
 

Bilagor

  • r1.jpg
    r1.jpg
    36.4 KB · Visningar: 682
  • r3.jpg
    r3.jpg
    37.6 KB · Visningar: 675
Vad är detta?

När ny mormor fick flytta in på hem blev det lite köksgrejor över. Denna kniv såg lite intressant ut och ingen annan ville ha den (frun suckade över att jag hittade en kniv ändå!). En svensk Bahco, tillverkad i Norge. Vad är det för något (skinkkniv?) och hur skall den slipas? Det är "tänder" på båda sidor av bladet.

Om ingen skriker högt att det är fel så får den nog en snabbis i Tormek följt av Sharpmakern...
 

Bilagor

  • NorskBahco_helkniv.jpg
    NorskBahco_helkniv.jpg
    28.4 KB · Visningar: 664
  • NorskBahco_logo.jpg
    NorskBahco_logo.jpg
    49.2 KB · Visningar: 610
Gordons eller Noa

Trevlig lösning, men blir kanske dyr om man inte har delarna redan i verkstaden? en sådan vinkelmätar kanske jag skall investera i någon dag ändå...


/Andreas

Delarna köper man på Gordons butiksinredningar 50:- st eller Noa båttillbehör!

Kniven du visar är en Bacho allkniv och fanns i två storlekar med trä eller plastskaft. Jag har flera stycken i alla modeller! Var rädd om den, men använd den för det är trevliga knivar. Jag tror att Bacho blev Bergo sedan
.
Det är ingen brödsåg trots att den ser ut så! Slipas på "vanligt sätt" och när "Oliverna" börjar försvinna får man ta fram filen!
// Gustav
 
Så här slipar jag.

Så här slipar jag, keramiskt halvrunt bryne som jag har doppat i kokande vatten och då gick det lätt att dra av handtaget! Ligger nu stilla på bordet.
// Gustav
 

Bilagor

  • IMG_5501_Snapseed.jpg
    IMG_5501_Snapseed.jpg
    111.5 KB · Visningar: 613
När ny mormor fick flytta in på hem blev det lite köksgrejor över. Denna kniv såg lite intressant ut och ingen annan ville ha den (frun suckade över att jag hittade en kniv ändå!). En svensk Bahco, tillverkad i Norge. Vad är det för något (skinkkniv?) och hur skall den slipas? Det är "tänder" på båda sidor av bladet.

Om ingen skriker högt att det är fel så får den nog en snabbis i Tormek följt av Sharpmakern...

Kniven ingår i Bahcos "Husmorsserie" som om jag inte minns fel bestod av 13 knivar.

Din kniv är culterslipad, dvs med små luftfickor gjorda för att motverka vakuumeffekten. Följaktligen är kniven designad för sådant som gärna fastnar på bladet, typ gurka, tomater och liknande. Den går dock med fördel att använda till konditori/brödvaror också.

Knivarna i den här serien är mer kända som "likkisteknivar", pga det specifika utförandet på greppet.

~Paul~
 
Uppbrända skaft är i min värld ett ickeproblem.

Jag tror helt enkelt att de skruvade sidorna Är tillverkningsmässigt billigast samt lite hippt utseende.

Lite plumpt att säga kanske att esse och tops är konstiga knivar. Själv skulle jag dock aldrig bruka en så för mig ter de sig konstiga. Gäller även det mesta som kommer från EKA nuförtiden.

Bosse

1. Jag föreställer mig en hypotetisk överlevnadssituation där de ryska pansarvagnarna rullar omkring på gatorna i svenska städer. D.v.s. motsatsen till vad vi är vana vid i Sverige i hundratals år. Här kan allehanda skador vara aktuella, varvid det är bra att kunna reparera. TOPS har sitt ursprung och syfte i ett liknande paramilitärt perspektiv - flera knivar från dem synes bottna i verkliga eller tänkta samarbeten med militär och försvar. Även den amerikanska självförsvarstraditionen synes spela in.

Vill man begripa TOPS och även Mora SRT Tactical och EKA T9 och T12 får man nog föreställa sig att de är tänkta för strid och försvar. T.o.m. Fällkniven F1 har detta syfte, men det funderar man kanske inte på.

2. Det är en utmaning att få jämna fogar om saker ska skruvas ihop. Jag tror knappt att produktionskostnaden blir mindre med skruvar. Hantverket hos både TOPS och Esee har jag inte hört att någon klagar på.

3. Esee synes vara mer utelivsorienterat och som alltid kan man ha synpunkter på slipningar.

Jag föredrar själv skandinavisk eller konvex slipning eftersom jag inte är expert på att slipa knivar. Flertalet knivar från Esee och TOPS förefaller dock ha en brant brynfas som jag finner egendomlig (som på EKA W12). Men jag utgår nu bara från vad jag sett på bild. Som vanligt är upplysningar om slipvinklar obefintlig i produktinformationen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.