Storskor på Matterhorn?

Hejsan!
Ska ner och klättra Mont Blanc i mitten av juli, och om allt går bra ska vi kika förbi Matterhorn.
Tänkte samla lite info:)
Tror ni att jag kan klättra Matterhorn i ett par Scarpa Vega?
Har nån en bra vägbeskrivning/förare för normalleden? eller nån bra sida där det fins?
Är tacksam för all info jag kan få!:)

Mvh-Christofer

jag tror det går alldeles utmärkt med de skorna.
Det behövs väl inte så styva prylar, men det är nog ingen nackdel. Det behövs ju stegjärn bitvis.
Jag är väl inte rätt man att svara iofs, ska bestiga Matterhorn för 1:a gången i sommar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
osse26; sa:
Tror ni att jag kan klättra Matterhorn i ett par Scarpa Vega?

Styva pjäxor är en självklarhet. Matterhorn är högalpint, mjuka klätterskor som används för klippa o i dolomiterna vore både idiotiskt och farligt.

Bestiger du Matterhorn i augusti kommer du dock att få se folk med allsköns egendomliga skor, från gammaldags jympaskor till högklackat.

Det är rena cirkusen. Rekordet för vår del var nog en snubbe vi stötte ihop med en bit under Mosleyplattorna. Vi var i descent och hör då någon ropa nerifrån. Kan ni ta mitt rep? Kan ni ta mitt rep? Det var ett snille som klättrade ensam. Med sig hade han ett rep. Han ville kasta upp ena änden vilken han hoppades vi skulle fästa i någonting så att han kunde klättra upp dit vi var i repet. Uppenbarligen tog han sig uppför berget med denna metod. Till saken hör att det inte var brantare än att man kunde gå utan att använda händerna där, så vi bara ruskade på huvudet och gick förbi. Det var inte dolda kameran;) Jag lovar.

Dagen innan var f ö helikoptern upp och tog ned en dansk från Mosleyplattorna. Dansken hade säkrat sin flickvän genom att helt enkelt hålla i repet med båda händerna utan att lägga det om sig själv eller något annat och repet hade fått sån skjuss att han hade bränt upp båda händerna.

Per

:)

Tack! då vet jag att jag inte kommer vara en idiot om jag har Vegorna på mig på Matterhorn iaf:)
Tänkte att folk kanske hadde små tekkingskor eller nåt för att slippa klumpiga storskor.
Hoppas vi har tid och kraft att klättra efter MontBlanc:)

Ett litet tips för Zermatt: North Wall är den trevligaste engelskspråkiga baren, ligger i hotel Rhodiana. Utmärkt ställe för info, ssk från Chris som klättrar mkt själv.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips