Storskor på Matterhorn?

Hejsan!
Ska ner och klättra Mont Blanc i mitten av juli, och om allt går bra ska vi kika förbi Matterhorn.
Tänkte samla lite info:)
Tror ni att jag kan klättra Matterhorn i ett par Scarpa Vega?
Har nån en bra vägbeskrivning/förare för normalleden? eller nån bra sida där det fins?
Är tacksam för all info jag kan få!:)

Mvh-Christofer

jag tror det går alldeles utmärkt med de skorna.
Det behövs väl inte så styva prylar, men det är nog ingen nackdel. Det behövs ju stegjärn bitvis.
Jag är väl inte rätt man att svara iofs, ska bestiga Matterhorn för 1:a gången i sommar.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
osse26; sa:
Tror ni att jag kan klättra Matterhorn i ett par Scarpa Vega?

Styva pjäxor är en självklarhet. Matterhorn är högalpint, mjuka klätterskor som används för klippa o i dolomiterna vore både idiotiskt och farligt.

Bestiger du Matterhorn i augusti kommer du dock att få se folk med allsköns egendomliga skor, från gammaldags jympaskor till högklackat.

Det är rena cirkusen. Rekordet för vår del var nog en snubbe vi stötte ihop med en bit under Mosleyplattorna. Vi var i descent och hör då någon ropa nerifrån. Kan ni ta mitt rep? Kan ni ta mitt rep? Det var ett snille som klättrade ensam. Med sig hade han ett rep. Han ville kasta upp ena änden vilken han hoppades vi skulle fästa i någonting så att han kunde klättra upp dit vi var i repet. Uppenbarligen tog han sig uppför berget med denna metod. Till saken hör att det inte var brantare än att man kunde gå utan att använda händerna där, så vi bara ruskade på huvudet och gick förbi. Det var inte dolda kameran;) Jag lovar.

Dagen innan var f ö helikoptern upp och tog ned en dansk från Mosleyplattorna. Dansken hade säkrat sin flickvän genom att helt enkelt hålla i repet med båda händerna utan att lägga det om sig själv eller något annat och repet hade fått sån skjuss att han hade bränt upp båda händerna.

Per

:)

Tack! då vet jag att jag inte kommer vara en idiot om jag har Vegorna på mig på Matterhorn iaf:)
Tänkte att folk kanske hadde små tekkingskor eller nåt för att slippa klumpiga storskor.
Hoppas vi har tid och kraft att klättra efter MontBlanc:)

Ett litet tips för Zermatt: North Wall är den trevligaste engelskspråkiga baren, ligger i hotel Rhodiana. Utmärkt ställe för info, ssk från Chris som klättrar mkt själv.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips