Storskor för dummies

Vid expeditioner använder jag för närvarande ett par Meindl Makalu Pro-kängor, vilket har fungerat godkänt vid -25 C på hög höjd. Mina remmade Grievel-stegjärn passar också bra på skorna. Dock är jag på väg mot nya äventyr i oktober och jag funderar skarpt på att skaffa mig ett par feta storskor ("plastic boots") av följande anledningar:

1. Jag har hört från många källor att storskor är varmare. Jag är inte lättfrusen av mig, med dubbla sockor i mina kängor har jag hitills inte stött på problem. För kommande tur känns det dock som om kängorna kommer ligga på gränsen, dumt att tappa tår...

2. I framtiden är det tänkbart att jag behöver skor som är fullständigt stegjärnsfasta. Nuvarande kängor skulle inte palla med vertikal klättring med stegjärn då sulan viker sig.

Sammanfattningsvis: Jag söker skor som pallar någorlunda teknisk klättring på +7 000 m höjd.

Vilken sko kan rekommenderas? Jag har sett ett gäng skor som verkar intressanta, bl a:
* Millet Everest (finns i flera varianter?)
* La Sportiva Olympus Mons
...

Sedan:
- Vad är tänkt att man ska ha på fötterna i storskorna? Ett par tunna strumpor? Sockar?
Eller är det modellberoende?
- Något särskilt att tänka på när det gäller passning stegjärn/skor?
 
För kraftiga.

Hej.
Skorna du nämner är enbart inriktade på höghöjdsklättring 8000+. Speciell Millet Everest.
Titta kanske hellre på Koflach Arctis Expedition med Alveolit innersko som standard. Går att klättra is med och är tillräckligt varm även för dom högsta bergen.
Scarpa Vega är också ett bra alternativ, lite smalare passform men också lite nättare. Inte ricktigt lika varm men ok för 7000m och går att förstärka.
Skall du typ klättra Everest så visst köp det fetaste varmaste du hittar men räkna inte med att dom är så roliga till annat.
Vad skall du iväg på för äventyr? Nyfiken.
Olof.
 
Re: För kraftiga.

Bengtsson; sa:
Skorna du nämner är enbart inriktade på höghöjdsklättring 8000+. Speciell Millet Everest.
...
Skall du typ klättra Everest så visst köp det fetaste varmaste du hittar men räkna inte med att dom är så roliga till annat.
OK, ja det är nog att ta i, då mina nuvarande pjucker funkar till ca 5 500, det är något mer i intervallet 5 000 - 7 500 m jag letar efter. Naturligtvis är det temperaturberoende också, jag har hört att Denali ska vara kallt trots en "måttlig" höjd.
Titta kanske hellre på Koflach Arctis Expedition med Alveolit innersko som standard. Går att klättra is med och är tillräckligt varm även för dom högsta bergen.
Det verkar inte så dum... Frågan är tillgänglighet i handeln, jag har inte hör talas om detta märke. Känns osäkert att beställa via Internet och chansa på storleken.
Scarpa Vega är också ett bra alternativ, lite smalare passform men också lite nättare. Inte ricktigt lika varm men ok för 7000m och går att förstärka.
Det verkar som om Vega har två olika alternativ för innersko, jag antar att det är "standardmodellen" du menar och inte "High Altitude" (som enligt Scarpa kan göra skon sladdrigare). De påstår att "High Altitude"-varianten ska palla Everest, med det vette tusan...
Vad skall du iväg på för äventyr? Nyfiken.
Kalanag ("Black Peak", beläget nära Bandarapooch) i Indien, är ca 6 387 m högt. Jag tänkte att skorna skulle palla detta plus en del till så man slipper köpa nya skor ofta.
 
Finns i affärer.

Vet inte vart du bor. Men här i Göteborg finns Koflach på Fjällsport. 031-7414911.
Koflach är ett av dom äldsta storsko tillverkarna och denna modell har funnits i evigheter men uppdateras hela tiden. http://www.koflach.com . Första svenskarana på Everest hade bla denna modell. Om du inte har stegjärn bör du köpoa det samtidigt så att du är säker på att få ett par som passar skorna.
Standard modellen av Vega funkar utmärkt upp till 7000+. Men Denali är kallt!
Försök att åka o prova strl!
Enda stället jag kan tänka mig i Stockholm är kanske Adventura?

Lycka till.
 
Re: Finns i affärer.

Bengtsson; sa:
Vet inte vart du bor.
Linköping, marknaden är väl inte den största för storskor här på "platten".
Det lutar mot Scarpa Vega, om man nu inte tar en Millet Shivling (som är fetare). Jag återkommer med recension när jag väl testat det par jag köper.
 
Die grosse schuhe

[/QUOTE]
Det lutar mot Scarpa Vega, om man nu inte tar en Millet Shivling (som är fetare). Jag återkommer med recension när jag väl testat det par jag köper.
[/QUOTE]

Tjena
Schysst med lite äventyr i Indien! Blir ju sugen, trakten runt Gangotri ska vara riktigt fin. Men nu var det inte för att berömma valet av resmål som jag skulle lämna inlägg utan snarare för att sätta frågetecken runt valet av storsko. (Som om det inte var svårt nog redan...)

Stort imponerad av att dina fötter tål -25 i dina Meindl på höjd med stegjärn. Mina hade frusit sönder för länge sen... Ja, hursomhelst så sitter jag inne med ett par Millet Shivling som bara väntar på vinterns bravader. De är rätt så feta och därmed klumpiga. Har ännu inte isklättrat med dom men inbillar mig att de inte direkt är finkänsliga. Vet inte hurpass teknisk klättring du är ute efter men är lite tveksam, känns mer som "plod"skor.

Kolla på http://www.climbing.com och deras recensioner av storskor. En kompis köpte Salomons Pro Thermic och är mkt nöjd med den efter en månad i Perus högre trakter. Han har dock inte utsatt den för 7000+ eller extrem kyla men den har nog ett bra trade off mellan värme/känslighet. Vill du ha varmare så kör på Koflach Arctic eller varför inte den heta Vasque Ice 9000 om du har cash över...
Ska du riktigt högt/kallt så är det kanske troligt att det är hyfsat lätt tekniskt sett och då kan du alltid slänga på en heltäckande yetigaiter på en sko kallare än ex Shivling. En Shivling el. liknande är dock alltid stor och klumpig.

viel spass
Daniel
 
Re: Die grosse schuhe

slob; sa:
Stort imponerad av att dina fötter tål -25 i dina Meindl på höjd med stegjärn. Mina hade frusit sönder för länge sen...
Under -25 C så fryser nog mina fötter också i de skorna. När temperaturen blir så låg får man vid pauser se till att röra på tårna för att hålla igång blodcirkulationen (jag tycker det hjälper en smula).
Vet inte hurpass teknisk klättring du är ute efter men är lite tveksam, känns mer som "plod"skor.
De ser onekligen ut som skor man (i brist på snöskyffel) skulle kunna trampa upp gårdsplanen med. Jag satsar på att komplettera med yetigaiter el. dylikt om jag i framtiden behöver mumifiera fötterna.
Är inte ute efter "supertekniska" skor, men vill samtidigt inte känna mig alltför begränsad om jag nu skulle behöva kräla ur en glaciärspricka. ;)

Jag får kolla igenom länken du skickade, den har jag inte letat i tidigare.

Tack för tipsen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
Gabbe200 Förslag på storskor Kläder 2
maria03 Storskor från Asolo resp.Millet Kläder 2
Chevrolerik Storskor Kläder 1
Mal Storskor..igen Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.