Stormört

Sällan skådat sådan trångsynthet. Mört, braxen, färna, karp, gädda och de flesta andra fiskarter erkänner ej några nationsgränser. Undantaget är Malen. Den är strikt nationalist.
Jag är en trångsynt fiskare, det vet jag. Som en norrlänning som alltid, och nästintill endast, fiskat i "mina" sjöar där jag vet vars gäddorna står och vilket drag jag ska använda en solig torsdag förmiddag med nordvästliga vindar. Jag vet inget om fiske söder om Jokkmokk.

Men en sak ska du veta: Turkar och Greker metar inte mört om helgerna. Gäddan lurar inte i deras vass.
 
Jag är en trångsynt fiskare, det vet jag. Som en norrlänning som alltid, och nästintill endast, fiskat i "mina" sjöar där jag vet vars gäddorna står och vilket drag jag ska använda en solig torsdag förmiddag med nordvästliga vindar. Jag vet inget om fiske söder om Jokkmokk.

Men en sak ska du veta: Turkar och Greker metar inte mört om helgerna. Gäddan lurar inte i deras vass.

Pfft, finns ju i svarta havet, och i grekland. De metar den som bete till mal och andra äckliga fiskar. Mört heter kizilgöz på turkiska.

1610058102867.png


Edit: Vafalls, gädda finns ju i svarta havet, dvs den finns ju visst i Turkiet. Även i grekland enligt den grekiska sidan för esox lucius. Man lär så länge man lever.
1610058437500.png
 
Senast ändrad:
" The pike is one of the most valuable freshwater fish species in Turkey " - Mesh Size Recommendation for Turkey Pike (Esox lucius L., 1758) Gillnet Fishery , Cilbiz & Uysal, 2017, Turkish Journal of Fisheries and Aquatic Sciences

Ändå gött.
 
Satfläsk. Finns överflöd med gäddor i vissa sjöar i Turkiet.

Men grekerna, de har banne mig aldrig sett en gädda.

Fick vidga trångsyntheten ikväll! Kanske blir en tur till Turkiet för att meta lite mört.
 
Hrmmmm

1610059942964.png


Gädda från grekland. Gädda finns i norra grekland. Feta, tsatsiki, raki, surmört och gäddkorv, klassiker på grekiskt julbord.
 
Mört är en rätt underskattad matfisk och i Finland är det rätt vanligt. Friterad småmört som man äter med en hemslagen majonnäs är inte alls dumt, jag har provat en gång enligt receptet från denna artikel Det våras för mörten från Eldrimner. Jag kommer nog experimentera mer med mört, jag tycker det är intressant att plocka upp gamla traditioner men även inspireras av hur man äter det i andra länder. Se bara på gäddans status i Sverige jämfört med i Franska köket.

Här i Jokkmokk finns f ö några riktiga stormörtvatten, bland annat Lill-Skabram och Högträsk, där svenska rekordet är taget på drygt 1,7 kg.

Det var en stor mört!
 
Ja visst gör dom det! Även svenskarna har ätit den under svåra tider men inte nu längre vad jag vet. Även braxen har svenskarna ätit. Hur det är nu vet jag inte.
Min gammelfarfar åt väldigt mycket mört under sin uppväxt. Då han var ung var det mycket tack vare mörten som familjen på 7 barn överlevde någorlunda bra (2 av dem dog vid ca 8 års ålder men men). Han själv gjorde surmört (surströmming fast med mört) på sina senare dar. Det hade varit intressant att testa.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.