Stormört

Tyckte det här var en intressant tråd. Hade ingen aning om att mört faktiskt är eftertraktat av vissa. Kanske ni är från söder? Ingen jag känner här i norr har någonsin velat ha en mört på kroken. Sjön vid min sommarstuga har en växande population av mört (till vår besvikelse). Har fångat många mörtar som väger kring 8hg, högst ofrivilligt. Oftast på mete men kan tillägga att stormört absolut kan ge sig på en spinnare.
 
Tyckte det här var en intressant tråd. Hade ingen aning om att mört faktiskt är eftertraktat av vissa. Kanske ni är från söder? Ingen jag känner här i norr har någonsin velat ha en mört på kroken. Sjön vid min sommarstuga har en växande population av mört (till vår besvikelse). Har fångat många mörtar som väger kring 8hg, högst ofrivilligt. Oftast på mete men kan tillägga att stormört absolut kan ge sig på en spinnare.

Dom som jag vet om som åt mört var speciellt utlänningar från forna Jugoslavien, greker, turkar, m. fl. Jag såg det då när jag bodde i Huskvarna (under 60-70-talet) innan jag flyttade till Kalix. Dom stod nere vid Huskvarnaåns mynning ut i Vättern och metade mört med degklumpar gjorda av vetemjöl och lite vatten så det en bra konsistens att fästa på kroken. Mörten som gick upp i ån var stor. Runt 0,5 till 0,8 kg bedömer jag den till.

Jag såg aldrig någon svensk meta mört för att äta själv utan det var till katten som man tog hem den till.
 
Hade ingen aning om att mört faktiskt är eftertraktat av vissa. Kanske ni är från söder?
Det har inget med väderstreck att göra, utan om man är specimentfiskare eller inte. Då riktar man in sig på en utvald art i taget och siktar på rekordstorlek. Men faktum är att några av de bästa svenska vattnen för stor mört ligger just i Lappland.
 
Det har inget med väderstreck att göra, utan om man är specimentfiskare eller inte. Då riktar man in sig på en utvald art i taget och siktar på rekordstorlek. Men faktum är att några av de bästa svenska vattnen för stor mört ligger just i Lappland.

Nej, det har inget med väderstrecket att göra! Även jag har varit specimenfiskare i min yngre och aktiva dagar men då riktade jag in mig på ett par arter och det var gös, mört och abborre för dom hade jag i min närhet där dels mina föräldrar hade sommarstuga och sedan skaffade jag mig en egen stuga 1 dryg km ifrån deras stuga för jag trivdes i området. Bra med bär och svamp fanns det också i trakten och jag hade även jaktmarkerna där.:)
Jag hade ett av Sveriges bästa gösvatten i Ralången, Aneby och det gav mig många fina gösar. 11,26 kg som störst. Jag kom upp till 1,65 kg som störst på abborre och mört 7 hg men det är en medelstor mört jämfört med vad dom fångar i vissa andra sjöar och vattendrag.
 
Tyckte det här var en intressant tråd. Hade ingen aning om att mört faktiskt är eftertraktat av vissa. Kanske ni är från söder? Ingen jag känner här i norr har någonsin velat ha en mört på kroken.

Det var väl kanske mest för att få Gäddbete en annan fiskade efter Mört i yngre år, riktigt roligt fiske med Gäddmete.
Men då ville man ju ha "lagom" stora.
 
Mört är en rätt underskattad matfisk och i Finland är det rätt vanligt. Friterad småmört som man äter med en hemslagen majonnäs är inte alls dumt, jag har provat en gång enligt receptet från denna artikel Det våras för mörten från Eldrimner. Jag kommer nog experimentera mer med mört, jag tycker det är intressant att plocka upp gamla traditioner men även inspireras av hur man äter det i andra länder. Se bara på gäddans status i Sverige jämfört med i Franska köket.

Här i Jokkmokk finns f ö några riktiga stormörtvatten, bland annat Lill-Skabram och Högträsk, där svenska rekordet är taget på drygt 1,7 kg.
 
Här i Jokkmokk finns f ö några riktiga stormörtvatten, bland annat Lill-Skabram och Högträsk, där svenska rekordet är taget på drygt 1,7 kg.
Ohja... Har min något avlägsna stuga nånstans mellan Jokkmokk och Nattavaara. Otroligt fina och många sjöar som till stor del är orörda. Antingen kryllar de av mört eller ingen alls. Finns inget mellanting i de sjöar jag fiskar i där. Men de kan bli riktigt feta.
 
Mört är ju svinkul att meta. Även om jag som utemats konstaterade mest var ute efter en i specimenvikt. Man vill ju ha en stor-mörtsnål i hatten gubbar. Kommer det ngn groggluktande Hi-Lo-gubbe och skryter om sin storgäddsnål (vilket undertecknad har ngnstans i ngn tobaksburk) så är det bara att flasha stor-mörtsnålen så blir det tyst på han. Alternativt så kopplar jag ett stabilt livtag och slår ett kryss, rakt ner i vattnet! PANG på! Ha! Där fick han!

Men mört är kul därför att man kommer upp i en jäkla massa och volym med lite tid. Med en mäskkorg, mäsk, lite maggots och en burk majs är det ju inga problem att komma upp i tiotals kilo på några timmar. Om det nu inte sitter fem andra metare på samma sträcka, för då blir det garanterat surfiske.

Inte bara i östeuropa som mörtmetet är stort, mört är en klassiker på vintern bland brittiska och irländska metare. Mete överlag är mkt större än dragfiske i resten av europa än i sverige. Det är först de senaste fem åren som dragfiske börjat växa till sig på kontinenten och i uk.

Och ja, det blir allt en del betesfisk av stor-mörtsjakten också..
 
Deras kunskap kring svenska fiskar var säkert rätt så låg. Så länge de fick egenfångad fisk på tallriken var de säkert hur belåtna som helst!
Sällan skådat sådan trångsynthet. Mört, braxen, färna, karp, gädda och de flesta andra fiskarter erkänner ej några nationsgränser. Undantaget är Malen. Den är strikt nationalist.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...