Storleksval på Bergansryggsäck, 110 eller 130?

Jag testade en Bergans Alpinist och den satt som gjuten. Eftersom jag inte sett någon prata illa om den tänker jag slå till.
Men, ska jag ta en 110 liters eller lägga 100:- till och ta en 130 liters?
Någon tyckte att storleken inte motsvarade literantalet. Är det så?
110 liter känns iofs som ganska mycket eftersom jag klarat mig med 70 liter hitills, även om mycket satt på utsidan.
Jag kommer att ha den för tältturer upp till tio dagar och jag kommer kanske att bära lite av min flickväns packning också. Sedan kommer den väl till användning när det blir klätterdags...

Har någon ett tips? Med 130 liter luras man kanske att ta med sig för mycket?

Ibland följer fotoutrustningen med också...
[Ändrat av Retrovirus 2002-07-19 kl 20:43]

Stora ryggsäckar...

Bär mindre -upplev mer.
Men samtidigt vet jag hur bra det kan kännas att bära tjejens grejer, samt hennes föräldrars grejer om de också är med...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Och hundmaten...

Fast hon väger bara sju kilo så det är inte så mycket.
Vet någon förresten om det finns klövjeväskor till så små hundar? (Borderterrier)

Jag har en Viking I på 130 liter. Det ligger lite i att volymspecifikationen inte riktigt motsvarar den effektiva volymen i ryggsäcken och den "känns" inte som en 130 liters säck. Jag var själv lite orolig att den skulle vara för stor när jag köpte den men jag upptäckte snabbt att det inte hade någon grund. Eftersom jag inte är någon lättviktsfanatiker och gärna bär med mig både fiskeutrustning och en omfattande fotoutrustning med stativ passar den stora volymen väldigt bra för mig. Det är ju även väldigt praktiskt att packa allt i ryggsäcken. Vilken modell du än väljer kommer du dock att bli mycket nöjd.

MVH
David Björkén

Tack, det blev en 130-liters. Nu skall jag bara klura ut hur man ställer in avbärarsystemet. Bruksasnisningen var något kortfattad.
Vet förresten någon var kardborreremmarna under ena sidofickan skall sättas fast? I affären var de osäkra eftersom modellen tydligen hade modifierats.

ang Kardborrarna

Jag undrar om de inte har någon funktion när du gör om sidofickorna och locket till dagstursäck. På tidigare modellen användes bara sidofickorna till dagstursäck men de gjorde om det hela så att även locket ska vara med. Men jag vet inte säkert... bara en tanke.

Lycka till
/H

Med hjälp av kardborrebanden kan du sätta fast sidfickan på locket när du använder det som liten ryggsäck. Den andra sidfickan sätter du fast med dragkedjan i nederkanten av locket. På baksidan av den finns en midjerem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips