Lyfter en gammal tråd då jag fått konstatera att tårna börjat slå i mina Meindl, igen.
Köpte ett par Vakum GTX för fyra år sedan. De satt perfekt med en tunn och en tjock socka första sommaren. Andra sommaren fick jag nio blånaglar efter första turen med ett par tunnare strumpor. De provades inte ordentligt hemma innan och efter lite sedvanlig svullnad när turen kommit igång blev det ack så trångt i utförsbackarna.
Sålde dessa, köpte Island MFS, den här gången med en extra storlek i marginal. Förrförra sommaren satt de fint med två större sockor. Förra sommaren fint med en tunn en tjock socka. Dock noterade jag när jag plockade fram dem nyligen för vinterbruk att min längre högerfot nu nått den punkt där tån slår i med en socka även när jag fixerar foten ordentligt med stor omsorg vid snörningen. De är alltså inte dugliga för tur längre.
Frågan är vad jag gör för fel? Mättar de titt som tätt med meindls vax. Förvarar dem i en garderob i lägenheten. De enda inlägg jag lägger i vid längre förvaring är de enkla i papp som ligger i kängan vid nyköp. Funderar på om ni som inte upplever att kängorna krymper kanske använder dem mer regelbundet året om?
Kan tillägga att löparskor och diverse vardagsskor sitter precis som de alltid gjort så nej, det är inte mina fötter.