Storlek på Meindlkängor

Nu har jag haft skor på mig hela dagen på jobbet och kängorna sitter perfekt fast kanske lite tåkänning på högerfoten. Blir det för litet tror ni?

Tre år sen tråden var igång sist, hoho :)

Det var iaf mina fötter som växte där mellan 2003 och 2004.

Mina tår tar aldrig i, möjligtvis vid nedförsbacke med packning om man inte knyter ordentligt. (Jag har fortfarande samma Meindl som jag köpte då sommaren 2004.)

Jag tycker att för små kängor blir oanvändbara, medan för stora funkar till en viss gräns. Därför har jag nog hellre en storlek större än en storlek mindre. Tycker det funkar rätt bra att fylla ut med sockar också, i värsta fall.

Det blir att ta med strumpor och skorna för jag ska inte köra på de jag har hemma nu. Hälgreppet är för dåligt på min fot tycker jag, trots att jag haft precis Island Pro tidigare. Vete fasen om det kan vara det här paret bara. Ska även testa Lundhags Ranger för jag är inte GTex-fetischist. Det är faktiskt ett elände om man plurrar med dem (man får gå i fuktiga/blöta skor till man kommer hem/inomhus).

Strykarräven;324304 sa:
Mina Meindl har max krympt nån millimeter efter ett par säsongers använding. Att jämföra med mina Lundhags (2 olika par) som krympte minst en storlek, och där det ena paret dessutom helt tappade formen efter några vandringar (såg ut som gamla Snowjoggers för er som är födda på 80-talet)

Bytte till Lundhags

Tjena, SM i trådlyft men jag orkade inte starta en ny tråd när det fanns en bra :)

Jag testade en större sko men den satt inte bra för mig. Det blev till slut Lundhags Synchro Mid som sved i plånboken - 3550 kr... Nåja, i och med att det inte är nåt membran som börjar läcka förr eller senare så räknar jag med att de räcker längre än mina gamla Meindl. De stoppade i 6 år men sen blev det en tråkig ripjakt med blöta fötter i tre dagar. Jag får återkomma med vad jag tycker om Lundhags senare.

PS.
Lundhags hade en måttabell där jag nu i efterhand kunde utläsa att min fotlängd 266 mm + 20 mm var mitt i prick på deras storlek 42 för Synchro. Ranger har en annan läst och där hade jag behövt en 43:a.

Senast ändrad:
Gammal och tung

Att skor krymper är nog en orsak till att skor krymper. En annan är att man trycker ned fotvalvet mer och mer med ålder och större vikt.

Växande fötter

Med åren blir fötterna större vilket beror på att man pressar ut fötterna.

Köp en iläggssula till dina kängor, typ från Superfeet. Det gör att din fot inte flyter ut i kängorna och att du får ett mycket stabilare steg.
Dessutom spar du energi eftersom du automatiskt tar längre steg. Och ja, det är vetenskapligt bevisat. :)

Vill man ha bra kängor ska man ha bra sockor. De vet de flesta men har man bra iläggssulor så blir det komplett.

Köpte mina meindl kängor för 10 år sedan! ja ni hörde rätt, länge sedan...De satt från början bra utan minsta känsla av att de skulle vara för små, men med åren har jag fått ta ut ett par strumpor för att de inte får plats. Vad detta beror på är svårt att svara på. Möjligtvis har foten växt en aning eller så har de krympt. jag var 17 då jag köpte dem...Hur som helst så gav de upp vid helgens vandring i Muddus nationalpark. Sulan eller dämpningen av sulan vittrade sönder på ena kängan vilket gjorde att ett hål på 10 cm uppkom. Det är en sko som totalt sett fått stå ut med tidvis tung packning och långa turer, den har alltid hållit mig torr men får nu välförtjänt lämna plats åt någon ny sko. modellen hetter island pro. så mitt råd är att ta till storleken något vid nyköp.

Lyfter en gammal tråd då jag fått konstatera att tårna börjat slå i mina Meindl, igen.

Köpte ett par Vakum GTX för fyra år sedan. De satt perfekt med en tunn och en tjock socka första sommaren. Andra sommaren fick jag nio blånaglar efter första turen med ett par tunnare strumpor. De provades inte ordentligt hemma innan och efter lite sedvanlig svullnad när turen kommit igång blev det ack så trångt i utförsbackarna.

Sålde dessa, köpte Island MFS, den här gången med en extra storlek i marginal. Förrförra sommaren satt de fint med två större sockor. Förra sommaren fint med en tunn en tjock socka. Dock noterade jag när jag plockade fram dem nyligen för vinterbruk att min längre högerfot nu nått den punkt där tån slår i med en socka även när jag fixerar foten ordentligt med stor omsorg vid snörningen. De är alltså inte dugliga för tur längre.

Frågan är vad jag gör för fel? Mättar de titt som tätt med meindls vax. Förvarar dem i en garderob i lägenheten. De enda inlägg jag lägger i vid längre förvaring är de enkla i papp som ligger i kängan vid nyköp. Funderar på om ni som inte upplever att kängorna krymper kanske använder dem mer regelbundet året om?

Kan tillägga att löparskor och diverse vardagsskor sitter precis som de alltid gjort så nej, det är inte mina fötter.

Använder du skoblock? Möjligen prova att gå till en skomakare och testa att lästa ut och sedan skaffa skoblock som inte medger nån krympning.

Har ännu inte investerat i skoblock men det kan nog vara dags att göra det.

Möjligen är det väl avsaknaden av sådana och att kängorna ibland blir stående månader i taget som är problemet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Storlek på kläder Kläder 31
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
axang Storlek på KM Njal?? Kläder 14
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
dante Storlek på Lundhags Kläder 8
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
grusiskon Hestra Army leather heli ski 5-fingrar - köpte för stor storlek Kläder 3
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
MAW Nokian storlek Kläder 5
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
Runner75 Lundhags kläder, storlek?? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
HannaE Vadarstövlar/byxor i storlek 37??? Kläder 1
Adamvest 100% merino, ullfrotté, tygvikt, temperatur, hållbarhet... Tips på hur man skall tänka kring allt i ullkläder. Kläder 29
slim_jim Skaljacka med vindstrut på luvan Kläder 20
vit.kanin Ägarbyte på företag Kläder 4
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 17
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg