"Stora" väglösa områden i Västsverige?

Hej! Jag bor i södra Sverige, närmare bestämt i Västsverige. Jag börjar tröttna på att, vart jag än tar mig för en vandring, ha vägar och fastigheter så nära inpå. Därför önskar jag tips om stora väglösa områden i Västsverige. Svar angående Götaland är även dessa av intresse. Den plats i Sverige där man har längst till närmaste bilväg, ligger ju någonstans i Sarek, om jag inte missminner mig. Därifrån får man gå 5 mil i valfri riktning för att komma till närmaste väg. Oavsett vilket område som är störst i Västsverige respektive Götaland, är jag ytterst tacksam för tips om andra stora områden där man kan vandra och vistas utan att se hus eller vägar inom några få kilometrar. Nu ska jag specificera frågan något ytterligare. Traktorvägar är OK, men inte bilvägar. Stigar är OK, men å andra sidan inget måste. Hus är inte OK. Jag förstår att man inte kan förvänta sig flera mil till närmaste väg, men kanske en 5-10 km i alla fall. Tacksam för tips!
 
I sydsverige så finns det nog ingen plats som är mer än 1 km från närmaste farbara bilväg. Du måste nog långt norr om Dalälven för att hitta väglösa områden.
 
I sydsverige så finns det nog ingen plats som är mer än 1 km från närmaste farbara bilväg. Du måste nog långt norr om Dalälven för att hitta väglösa områden.

Åjo, 2-3 km från väg kan man komma i alla fall, t.ex. i nationalparkerna Store mosse och Tresticklan. Andra rätt stora områden finns på Hökensås, Kynnefjäll, Kroppefjäll och Herrestadsfjället.
 
Liknande frågor

har ju varit uppe tidigare.

Gotska Sandön har inga vägar bara lite stigar. Mitt på ön är man ca 3 km från stranden.

På fastlandet har du en del områden utan vägar på ett par kilometers avstånd t ex halvön Kilen nordost om Vänersborg förutom tidigare nämnda nationalparker.

Liknande partier finns här och där utmed stora sjöar i Dalsland t ex norr om Bengtsfors.

Djuröarkipelagen m fl mitt i Vänern kanske också kan platsa.

Thure
 
Det är bara i "parkerna" som inte skogägarna bygger vägar men om du söker upp Geografiska inst kan du säkert få tipps på glesbefolkade områden i din närhet. NV Lärje är ett rätt glest och likformigt område. Rya borta vid Härryda är oxså rätt glesbefolkat. Ö Lygnen och alla militära skjutfält även om du inte behöver välja de som kräver båt.
//J
 
Har man bara karta med sig så kan man ju alltid planera en tur så att man passerar så få vägar som möjligt. Man kan ju gå parallellt med vägarna, generellt skall man nog leta efter kuperad terräng och mager mark alternativs stora mossar, där har inte skogsägarna varit lika angelägna att bygga vägar för att få ut skogen.
 
Finns massor med sällen som är öde och med få vägar och knappt inga hus. Bästa sättet är att studera kartor. Sen tror jag inte att om man vet om riktigt bra och öde ställen att mna skulle skriva om dem öppet här, då försvinner hela grejen med mså de platser där man slipper en massa folk...
 
Sen tror jag inte att om man vet om riktigt bra och öde ställen att mna skulle skriva om dem öppet här, då försvinner hela grejen med mså de platser där man slipper en massa folk...
Den risken är nog inte så stor. Jag har t.o.m. "lockat" folk till ödsliga ställen genom att lägga ut geocacher där. Det har inte varit någon rusning till dem direkt. De har haft tre till sex besök per år.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...