"Stora" väglösa områden i Västsverige?

Undrar hur svaren hade blivit om vägar skulle få förekomma, men inte hus...

Då blir det lite lättar. Som Klager konstaterade så kan man om man är beredd att frigå i skogen ganska enkelt undvika vägar och att undvika bebyggelse är ännu lättare. Jag kan gå från min bostad i östra Göteborg till Partille utan att se ett hus (undantag Delsjökolonin) och behöver bara gå över en väg. En sträcka om nästan 10 km. Visst, man vet att det finns hus ca 1 km bort men om man klarar av att hantera den vetskapen (och undertrycka ljudet från motorvägarna) så är det ändå en kontinuerlig vildmarksupplevelse. Finns fler sådana turer i Göteborgsområdet, från Bergsjön till Lerum/Aspen t ex, ca 10 km med bara en väg och ett hus att passera.
Svartedalen har inte nämnts tidigare, där finns det också möjligheter om man accepterar grusvägar, sträckan Grandalen-Västersjön på Bohusleden kan med en liten variation göras helt husfri och asfaltfri, knappt två mil blir det.

Även nära Borås (där trådstartaren kanske bor) så finns det möjligheter. Området mellan väg 40 och väg 41 (eller rättare väg 1610) från Stora Hålsjön och upp till Bosjön är ganska glesbefolkat och det går inte en enda asfaltväg igenom det om jag minns rätt (bortsett från vägen Seglora-Hyssna som är så fin så att den knappt räknas).

-Palle
 
Undrar hur svaren hade blivit om vägar skulle få förekomma, men inte hus...

Skjutfälten är faktiskt ganska öde. En del vägar men inte speciellt mycket bebyggelse. Vi ska nog tacka militären att det finns "orörd" urskog i sydsverige.

Hoppas att man tar och gör Nationalparker av dem i framtiden när försvaret minskar sin verksamhet.
 
Någon nämnde att studera kartor... Ett tips är att gå in på tex eniro o välja deras hybrid mellan flygfoto o karta, småvägar syns tydligt o man ser vad det är för natur. Sedan kan man m zoomens hjälp spana av det tilltänkta området efter hus.
 
Hökensås och vägar

Åjo, 2-3 km från väg kan man komma i alla fall, t.ex. i nationalparkerna Store mosse och Tresticklan. Andra rätt stora områden finns på Hökensås, Kynnefjäll, Kroppefjäll och Herrestadsfjället.

Vad Hökensås beträffar, så är det nerlusat med små skogsbilvägar och traktorstigar. Går man vilse, hamnar man snart på en traktorväg (frågan är bara vilken traktorväg...). Däremot är det sälsynt med vanliga bilvägar - speciellt asfalterade sådana.
/Niklas
 
Jag skulle nog rekommendera Tiveden i såna fall.

Jag håller med. Det är väl ett av de större områden som är "orört". Annars är det bara att studera kartor som gäller.

P.S! Jag kom just på att tidningen "Utemagasinet" hade ett artikel om Tiveden 2007, kanske du kan kolla deras hemsida för fler tips? Annars finns ju alltid norrland...
 
Naturreservat kan ju vara ett alternativ, även om det kanske inte ger "den riktiga vildmarkskänslan". Länsstyrelsen har en hel del info om naturreservat och annat intressant på sin hemsida, www.lst.se. Tyvärr verkar innehållet på respektive läns sida variera kraftigt - t.ex. har Halland en mycket bra förteckning över alla (?) naturreservat, med kartor/bilder/text till varje. Med en del andra län verkar det tyvärr vara sämre ställt...
 
Sydbillingens platå (väster om Skövde) är ganska tom . Risken att träffa på en människa i naturreservatet under icke vintertid är inte stor...
 
Jag skulle nog rekommendera Tiveden i såna fall.

Några vänner beslöt sig för att tälta en helg i ödsliga Tiveden. Tror ni inte de lyckades få skogsvakte efter sig viftandes ett tältförbud? Turligt för tjuvtältarna så kände mannen i paret vakten o de kunde tälta på...

Ps Observera att detta inlägg på intet sätt ska ses som en uppmuntran att tälta där det uttryckligen är förbjudet. Ds.
 
Jag har t.o.m. "lockat" folk till ödsliga ställen genom att lägga ut geocacher där. Det har inte varit någon rusning till dem direkt. De har haft tre till sex besök per år.

Geocachen vid Härsvatten är bra besvärlig att ta sig till även om det är stig fram till den. Om man sedan fortsätter Bohusleden mot rödvatten så har man en bra ödslig sträcka även om det finns hus inom en kilometer för det mesta.

Jag undersökte Risveden på min gröna karta och det verkar vara svårt att komma mer än 1,5 km från närmsta hus där också. Men helt klart värt att undersöka för att få lite variation (jag är mycket väl bekant med svartedalen). Rör det sig mycket folk där på helgerna?
 
Väg & Huslösa områden

Helt ödsliga platser är det ont om.
Herrestadsfjället strax norr om Uddevalla är ett ställe där det finns ganska stora obebyggda vildmarksområden.

Bohusleden går genom området liksom ett antal andra mindre stigar och leder. Utefter denna finns en rad rastplatser med vindskydd och eldstäder.

//mats

hs.jpg
 
Jag gick över en mil i obanad terräng i Tresticklan i förrgår. Naturligtvis finns det några få stigar, men vi missade dem. det var roligare att gå ner i myrar och klättra upp för berg.
Här kommer spåret. Döp om till .gdb.
 

Bilagor

  • wildmark 2008.zip
    61.5 KB · Visningar: 264

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.