Stora tält = kalla?

Hej!
jag undrar om hur storleken på tält påverkar temperaturen vintertid.
Har ett Nallo 3 blir det kallt att sova ensam i på vintern, vad tror ni?
Vikt och volym är inget problem.

Nej, men däremot kan sovsäckar med för lite loft vara kalla :)
Ofta har många all ventilasjon helt öppen, gärna dörren också (om det inte blåser snödrev) för att redusera kondensbildning.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett större tält blir naturligvis LITE kallare än ett litet enmanstält men det är faktiskt ganska marginellt.
En bra sovsäck isolerar så bra så väldigt lite skall läcka ut - så det är inget man behöver tänka på.
Skillnaden handlar om 0,5-1 grader eller så och saknar betydelse.

Ett riktigt litet enmanstält kan dock ge en 2-3 grader extra OM sovsäcken är underdimensionerad och du huttrar redan.Då läcker du värme som en naken.

Då är det bättre och riva ut bågarna och använda tältet som en del i sovsystemet och linda sig i det.

Stort är trevligt på vintern.

Hejsan.

Silenhag har helt rätt i att vid de tillfällen då det är kallt ute "tvingas" man öppna all ventilation för att minimera mängden kondens. Har man bara en sovsäck som är anpassad efter temperaturen är kondensen en klart större problem än några grader hit eller dit. Om man till exempel har kikat något på någon av Lars Monsens expeditioner på TV så kan man ju bara konstatera att han sover i vindskydd/tarp på vintern när han befinner sig i skyddad terräng.

Själv använder jag alltid "en storlek upp" på vintern, dvs minst ett rejält 3-personers tält om man är två osv.

Däremot är jag lite fundersam på Nallo vad det gäller ventilationen. Kollar man in HB "riktiga" vintertält, som Keron, Nammatj och så vidare, har de ju alla ett genomgående luftflöde med ventiler i bägge ändarna av tältet. I Nallo finns det väl bara en ventil vid ingången om jag inte missminner mig.

/ Stefan

Tack för kloka svar.
Tänkte komma i väg nu på vårvintern (västerbottensfjällen).
Jag kommer bara att ge mig ut om det är bra väder (även om vädret snabbt kan slå om såklart) och det blir inga längre turer. 2 - 3 dagar.

Hallo

Hejsan.

Silenhag har helt rätt i att vid de tillfällen då det är kallt ute "tvingas" man öppna all ventilation för att minimera mängden kondens. Har man bara en sovsäck som är anpassad efter temperaturen är kondensen en klart större problem än några grader hit eller dit. Om man till exempel har kikat något på någon av Lars Monsens expeditioner på TV så kan man ju bara konstatera att han sover i vindskydd/tarp på vintern när han befinner sig i skyddad terräng.

Själv använder jag alltid "en storlek upp" på vintern, dvs minst ett rejält 3-personers tält om man är två osv.

Däremot är jag lite fundersam på Nallo vad det gäller ventilationen. Kollar man in HB "riktiga" vintertält, som Keron, Nammatj och så vidare, har de ju alla ett genomgående luftflöde med ventiler i bägge ändarna av tältet. I Nallo finns det väl bara en ventil vid ingången om jag inte missminner mig.

/ Stefan

Nallo har traditionell ventil vid huvudänden och en reglerbar ventil vid fotänden men den ligger lågt så det funkar ju inte när det snöat

Har vintertältat flera gånger med mitt Nalo2 solo och visst blir det kondens, som kan hanteras, men ventilation från fotändan är inte speciellt svår att skapa, med hjälp av spaden i snön.

Utrymme behövs för utrustningen. Värme i tältet, tja det blir nog aningen varmare i tältet än ute, men loftet i sovsäcken får kompensera. Se till att ha en aningen för varm säck, för börjar du klappra tänder så går det raskt utför...
go tur

Enda sättet och få en noterbar värmeökning i tältet är att klappra gaddar som satan.
T.ex i minus 25 så behövs det kanske 2000W för att ha 25 grader i tältet...en som ligger och klapprar gaddar kanske lyckas producera 150W.

Och en som ligger i en bra sovsäck läcker inte många W

Tältens stora fördel framför tarp är att väggarna blockerar vinden, så det är liten rörelse i luften inne i tältet.
Temperaturen när man ligger i tältet är kanske fem grader högre än utanför vid riktigt goda förhållanden.
Kliver man ur säcken under natten vid t.ex toabesök stiger gärna tempen med några grader, men det är ingen fördel detta är ren värmeförlust ur säcken och tempen i tältet minskar igen på några minuter.

Kör man gasköket på en god låga kan det ge ordentlig värme i tältet, men risk för brand, kolmonoksid och koldioxidanhopning är också en risk. Det rekommenderas definitivt inte. Det går åt mängder med bränsle också.
Det är dock inte så ovanligt att man gör detta i Norge.

Jag upplever att rent "mentalt" så känns större tält kallare än mindre tält. Ur den synpunkt har jag hellre ett mindre tält då det bli mysigare, jag känner mig mera "ombonad".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips