Stora problem med kondens

Har haft ett liknande tält, HB Akto, på vintertältning och det blev en extrem kondens i detta. Var och varannan timme "snöade" det i tältet då kondensisen lossnade från tältet och landade på sovsäcken. Har vintertältat i billiga tält tidigare men aldrig haft så extrem kondensbildning. Sålde det efter den turen.

Jag har ett Hilleberg Nammatj 3 och ett Allak, 2 personers. Jag tycker att de funkar väldigt bra och har många nätter i regn- och ruskväder på fjäll i speciellt Nammatj. Jag brukar alltid köra så mycket öppet som bara går utan att det blir för svalt eller blåsigt inuti. Däremot köpte jag Allak för att se om man slipper de där bastumorgnarna som händer ibland med Nammatj, trots det mesta på vid gavel. Håller med de andra om att ert tält verkar litet och svårventilerat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips