Stor termos

Passerade Jula nyligen. De har en stor mattermos som jag tittade på från Primus 1.5 liter. Är det bättre med mindre termosar?

Min första tanke var som ligga i bilen och ficka på vägen hem efter något äventyr med soppa. Men även som vattenbeållare till kaffevatten. Brukar ha varmvatten i en termos när jag åker åå tjänsteresor.

Men jag gissar att en stor termos som man tar lite ur är sämre än två halvstora om man inte förbrukar hela mängden i ett svep.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En stor termos är en bättre energibevarare än två hälften så stora - det är ett välkänt faktum inom energibranschen. Det är skälet till att värmeaccumulatorer i fjärrvärmesystem blir så innihelvete stora cisterner... Värmeförlusten är avhängig förhållandet mellan innervolym och yttre behållararea.

Men ska du gå och småsmutta på innehållet, med tillhörande inläckage av omgivningsluft, så är nog två mindre en bättre långtidslösning. Drar du i dig alltihop vid ett tillfälle så är den större det bättre valet. Allt annat lika gällande termoskvalitet etc.
/Odd

PS
Och vad gäller varmt käk och dryck i bilen: Är inte många av oss här av den generationen som värmde en burk Bullens på motorn, gärna tillsammans med te-/pulverkaffe-vatten? Nostalgiska flashbacks dyker upp ur långtidsminnet... :ROFLMAO:

• Gilla
Reactions: OBD
Denna är den största jag hittar innom vanliga sortimentet men priset stiger.

Det där med småsnuttandet och man släpper in luft är det som gör mig skeptisk till så stora termosar.

Passerade Jula nyligen. De har en stor mattermos som jag tittade på från Primus 1.5 liter. Är det bättre med mindre termosar?

Min första tanke var som ligga i bilen och ficka på vägen hem efter något äventyr med soppa. Men även som vattenbeållare till kaffevatten. Brukar ha varmvatten i en termos när jag åker åå tjänsteresor.

Men jag gissar att en stor termos som man tar lite ur är sämre än två halvstora om man inte förbrukar hela mängden i ett svep.

Det låter som du tänker vatten, och "i matigaste fall" soppa, inte fastare mat?
En kollega preppar nån typ av dagsransoner i en sån här från IKEA (1 liter), jag vet inte riktigt vad hen har i dock. Och jag vet inte om kvaliteten heller, men IKEA:s mindre termosmuggar fick bra betyg på värmehållning i Råd&Rön nyligen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrustning-staltermos-60415351/

Det låter som du tänker vatten, och "i matigaste fall" soppa, inte fastare mat?
En kollega preppar nån typ av dagsransoner i en sån här från IKEA (1 liter), jag vet inte riktigt vad hen har i dock. Och jag vet inte om kvaliteten heller, men IKEA:s mindre termosmuggar fick bra betyg på värmehållning i Råd&Rön nyligen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrustning-staltermos-60415351/

Tack det var ett bra alternativ och du läste av mitt tänkte behov exakt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips