Stor kniv till vad?

Jag menade aldrig att ersätta min mora, moran har jag i nuläget mest använt som alroundkniv, och alltid haft i min fiskeväska.
däremot har jag saknat en lite grövre kniv att ha med i skogen t ex...

Du får nog bättre svar om du kan precisera vad du vill använda kniven till. De flesta knivar fungerar mycket bra att "ha med i skogen".

Ny kniv

ok, jag har tänkt köpa en kniv som ska kunna användas till, klyva mindre vedträ, samla in bränsle men även kunna användas till lite mindre och finare arbeten.
Har dock noterat att en av knivarna i länkarna har skålslipat blad och inte lämpar sig till t ex vedklyvning.
Just nu lutar det åt en Buck nighthawk.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
har börjat fundera på en ny kniv då min gamla mora 2000 börjar kännas lite sliten.

Det var det här som gjorde att jag trodde du ville ha en kniv att ersätta moran med.

Om du söker lite bland trådarna här får du säkert fler uppslag på olika knivar som kan lämpa sig för dina behov. Men, eftersom du skriver "även kunna användas till lite mindre och finare arbeten" så rekomenderar jag inte en bowie i alla fall.

Det var det här som gjorde att jag trodde du ville ha en kniv att ersätta moran med.

Om du söker lite bland trådarna här får du säkert fler uppslag på olika knivar som kan lämpa sig för dina behov. Men, eftersom du skriver "även kunna användas till lite mindre och finare arbeten" så rekomenderar jag inte en bowie i alla fall.

ok, tack så mkt, för förslaget iaf

A1 e bättre än F1

ok, jag har tänkt köpa en kniv som ska kunna användas till, klyva mindre vedträ, samla in bränsle men även kunna användas till lite mindre och finare arbeten.
Har dock noterat att en av knivarna i länkarna har skålslipat blad och inte lämpar sig till t ex vedklyvning.
Just nu lutar det åt en Buck nighthawk.

Fällknivens A1 funkar super till det du beskriver. Jag tycker F1:an är alldeles för liten och klen till ovanstående. Skall du klyva vedträn måste bladet vara tjockt helt enkelt. Jag har båda. A1:an är bättre på allt utom att passa vilt eller att sitta i bilen/soffan med (stor kniv tar plats). Satsa på nåt i den stilen.

Fällknivens A1 funkar super till det du beskriver. Jag tycker F1:an är alldeles för liten och klen till ovanstående. Skall du klyva vedträn måste bladet vara tjockt helt enkelt. Jag har båda. A1:an är bättre på allt utom att passa vilt eller att sitta i bilen/soffan med (stor kniv tar plats). Satsa på nåt i den stilen.

ok, tack för tipset. Men den är tyvärr lite dyr för mig, hade tänkt mig något kring 700-800 kr.

Tja... kan man inte fixa ved med en f1:a så bör man nog uppdatera sin teknik... och om tjockleken på f1:ans blad anses för smalt så förstår jag inte riktigt vad du menar - skall bladet vara 1cm? ;-)

Hursom: en kniv som funkar till det mesta - en större kniv blir ju lite "bökig" när man ska rensa fisk, eller fixa med småpyssel.

Fast det är ju kul med stora grejer - en fet samekniv skall jag nog köpa nån gång - när jag kommit på vad jag ska ha den till... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips