Stor kniv till vad?

Re: Lansky...

andy69; sa:
Sitter på en Lansky Knife Sharpener som någon hugad spekulant gärna får köpa!
//Anders
Anders, är det du som jag pratade med via mail??? Du råkade nämna att en av stenarna var rätt sliten, medan de andra var sådär??

~Paul~
 
Ehh..Nej!

dePaul; sa:
andy69; sa:
Sitter på en Lansky Knife Sharpener som någon hugad spekulant gärna får köpa!
//Anders
Anders, är det du som jag pratade med via mail??? Du råkade nämna att en av stenarna var rätt sliten, medan de andra var sådär??

~Paul~

Den enda som har mailat mig angående Lanskyn är Johan.

Hela kittet är i Bra skick, använt ett par gånger bara, alla slipstenarna är intakta!

Mvh Anders
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Bra kit

Hej, orkar inte läsa igenom för att se om någon skrivit vad jag skriver. Uchäkta isåfall. Jag har tidigare aldrig förstått vitsen med en störe kniv. Bara bökigt. Men nu har jag skaffat mig en A1:a, och jag tycker den är bra. Jag har ändrat mig.

Kitet med liten fällbar handsåg och kniven funkar utmärkt och optimalt för söndagskorvgrillning etc.

Sågen perfekt att ta ner en torrgran eller fälld gran med. Snabbt och enkelt. Ungarna kan bära. A1:an kvistar fint, och den går jättebra att klyva med (slå med mindre pinne). Detta kit väger mindre än en yxa men jobbar f-n så mycket bättre. Sen är A1:an mycket snabbare att fixa krovpinnar med än en mindre kniv. Jag slår ett slag för huggförmågan. Har man större kniv så skall man utnyttja den. Jag tycker denna lite större kniv är ett bra verktyg helt enkelt. Det finns få saker som den inte är bra på (t.ex. träsnideri och urtagning av vilt). Rensa fisk går faktsikt riktigt riktigt bra.

Men som någon skrev, tradition styr mycket. Mora rules.
 
Och det vågar du erkänna sådär rakt av Lars. :) Din A1:a är bara början på en lång resa. Det finns knivar som är ännu bättre på de arbetsuppgifter som du beskriver ;)

~Paul~
 
Ja, du har väl rätt. Suck, får väl se om jag klarar mig från fler inköp,,,;) Nåja, jag ville bara ge lite exempel på vad man har en lite större kniv till, och som sagt, svar ja, jag tycker den är mycket användbar.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Lars_P; sa:
Ja, du har väl rätt. Suck, får väl se om jag klarar mig från fler inköp,,,;) Nåja, jag ville bara ge lite exempel på vad man har en lite större kniv till, och som sagt, svar ja, jag tycker den är mycket användbar.
Förstår det. Har du köpt den för fullpris?

~Paul~
 
Förstår det. Har du köpt den för fullpris?

~Paul~

Nej. Minns inte riktigt, men tror det var en dryg tusing. Dyra grejor det där... helt vansinnigt egentligen,, tror den kostade 1800 fullpris, nu verkar den sänkt med annan slida,,,

(föressten, smart att ta bra betalt. Då bara MÅSTE den vara bäst...) Nåja, offtopic
 
Gammal är äldst!

dePaul; sa:
Och det vågar du erkänna sådär rakt av Lars. :) Din A1:a är bara början på en lång resa. Det finns knivar som är ännu bättre på de arbetsuppgifter som du beskriver ;)

~Paul~

Helt sant!

Stora knivar kan används till så mycket mer(multitool).Har en gammal trotjänare KABAR, orginalmodellen från -42 eller 43! Den gör man allt med, hygger ved, täljer pinnar, styckar, spikar med.. Visst är den tung och klumpig men den fyller sin roll som stridskniv, även i fredstid:)!
 
Re: Gammal är äldst!

andy69; sa:
Stora knivar kan används till så mycket mer(multitool).Har en gammal trotjänare KABAR, orginalmodellen från -42 eller 43! Den gör man allt med, hygger ved, täljer pinnar, styckar, spikar med.. Visst är den tung och klumpig men den fyller sin roll som stridskniv, även i fredstid:)!
Ja det var riktiga stridsvagnar. Undrar om de nya är lika bra. Antagligen inte.

~Paul~
 
Prioritera eller köpa båda.

Istället för att kapa den pågående knivtråden så lägger jag in det här,ang min nästa stora favvokniv.

Det kommer med all sannolikhet bli Fällkniven mod.S1,frågan är bara om det blir med eller utan coating på bladet.

Att det blir svårt att välja beror på att den kommer att användas både till fiske och till skogs.Coatingen ger ett bättre rostskydd då jag huvudsakligen fiskar i Östersjön (Haha...Salt i Östersjön,är du dum eller...) och det skulle ju vara bra.Men om jag skall använda den på turer i skogen för att klyva ved nöts det ju bort.

Hur skulle ni prioritera?
Två är ju alltid fler än en iofs :)


peter
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.