Stor kniv till vad?

Re: Usel reklam...

Tumbleweed; sa:
när jag kom till Striders fotogalleri kom jag på varför jag har så svårt att ta de här knivarna på allvar...
Skulle man anföra det här som ett argument så skulle man inte kunna köpa många saker. Usel reklam är inte något som Strider är ensamma om...

~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Usel reklam...

dePaul; sa:
Vad var det för debatt?? När det gäller vilka knivar som är farligast så har i alla fall jag märkt att jag skär mig oftast på en liten fällkniv utan bladlåsning (läs Victorinox :)). Det är lätt att klanta sig.
Du menar inte på fullaste allvar att du missade tråden om farliga eldstål? Tror den hette "Varning för eldstål" eller nåt.
De farligaste knivarna är definitivt de slöa knivarna, som man kan slinta med. Eller: se bara på den där klättraren, han vart av med hela armen pga en slö kniv!

Nä, men jag tycker att oslipade knivar är det farligaste som finns, särskilt i köket.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Re: Re: Re: Re: Re: Usel reklam...

Strykarräven; sa:
Du menar inte på fullaste allvar att du missade tråden om farliga eldstål?

Nä, men jag tycker att oslipade knivar är det farligaste som finns, särskilt i köket.
Hm, på något sätt så har jag missat den debatten. Håller med att slöa knivar är farligast. Men det händer inte i mitt kök längre ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Å andra sidan så kanske du kan acceptera att en kille som är ute på en 14 dagars vandring har en större kniv med sig?

~Paul~

vilken dag som helst så länge killen inte försöker slå i mig att han har den stora kniven för att den skulle vara nödvändig, utan prexis som att jag har min lappkniv för att den är snygg så är killen med den stora kniven den för... säkert någon anledning..
 
-Patric-; sa:
dePaul; sa:
Å andra sidan så kanske du kan acceptera att en kille som är ute på en 14 dagars vandring har en större kniv med sig?
~Paul~
vilken dag som helst så länge killen inte försöker slå i mig att han har den stora kniven för att den skulle vara nödvändig, utan prexis som att jag har min lappkniv för att den är snygg så är killen med den stora kniven den för... säkert någon anledning..

Där satt den!
;-)
 
-Patric-; sa:
jag har min lappkniv för att den är snygg så är killen med den stora kniven den för... säkert någon anledning..
Om det enda kriteriet för att ha en större kniv med mig ut vore att den är snygg så hade jag lämnat den hemma.

~Paul~
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
dePaul; sa:
Om det enda kriteriet för att ha en större kniv med mig ut vore att den är snygg så hade jag lämnat den hemma.

~Paul~

jag vet att vi inte är ense om detta, men som sagt med teknik så behöver man inte kompensera med storlek.. en aspekt till är ju hur man väljer att använda sina redskap, så är det med allt. Min högst personliga åsikt är att behöver man en stor kniv så gör man helt enkelt fel OM man inte är i till exempel en djungel eller så där huggknivar och liknande behövs.. Men detta kan vi älta om till dödagar.. Jag erkänner dock att många av knivarna du visat på bild verkligen är läckra, inte i klass med samiskt hantverk men snygga på sitt sätt. Smaken är som rumpan, delad..

e det bara jag som tycker att vi e inne på andra rundan med samma argument?..


.
[Ändrat av -Patric- 2005-06-10 kl 16:01]
 
dePaul; sa:
Å andra sidan så kanske du kan acceptera att en kille som är ute på en 14 dagars vandring har en större kniv med sig?
~Paul~

Behöver man större kniv när man är ute länge?? Funkar det med knivar, som med mat. Det går åt en viss mängd var dag, så om jag går ut på en månadsvandring så behöver jag nog ca 50cm kniv.

Snacka om vilka stora knivar som borde behövas på polarexpeditioner... Vad har Skinnamo med sig?? Svärd?

/d
 
daniol74; sa:
Behöver man större kniv när man är ute länge?? Funkar det med knivar, som med mat. Det går åt en viss mängd var dag, så om jag går ut på en månadsvandring så behöver jag nog ca 50cm kniv.

Snacka om vilka stora knivar som borde behövas på polarexpeditioner... Vad har Skinnamo med sig?? Svärd?

/d
Jag hoppas att du driver med mig??

~Paul~
 
daniol74; sa:
dePaul; sa:
Å andra sidan så kanske du kan acceptera att en kille som är ute på en 14 dagars vandring har en större kniv med sig?
~Paul~

Behöver man större kniv när man är ute länge?? Funkar det med knivar, som med mat. Det går åt en viss mängd var dag, så om jag går ut på en månadsvandring så behöver jag nog ca 50cm kniv.

Snacka om vilka stora knivar som borde behövas på polarexpeditioner... Vad har Skinnamo med sig?? Svärd?

/d

Lars monsen föredrar de större same knivarna och han är ute på expeditioner och inga polarcharters som vissa andra.
 
-Patric-; sa:
e det bara jag som tycker att vi e inne på andra rundan med samma argument?..

Det håller jag inte med om.
Ni (vi) är inne på sidan 17 i en tråd som antagligen har förekommit 16 ggr tidigare på detta forum...

Kan bara konstatera att vi har parter i denna i huvudsak subjektiva diskussion som envist (förstås) håller fast vid sina ståndpunkter. (Så länge du smädar motparten, Patric, så lär han hitta på ett nytt argument mot dig varje gång, samt upprepa minst ett av de tidigare!)

Själv är jag förståndigast av alla, och tycker om knivar som är lagom. En kniv kan alltså vara för liten för att vara användbar, men även för stor.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.