Va?? Skar du inte korven med ditt kontokort???Mezzner; sa:och då var det praktiskt att skära sig en korvskiva med moran.

~Paul~
Va?? Skar du inte korven med ditt kontokort???Mezzner; sa:och då var det praktiskt att skära sig en korvskiva med moran.
Mezzner; sa:Utan kontokortet hade jag inte haft nån korv...
Man kan väl säga att det är lättare att skära korv med kontokort än att betala korv med morakniv.
Ha ha ha, ja kanske det. Det beror på hur laglig man vill varaMezzner; sa:Man kan väl säga att det är lättare att skära korv med kontokort än att betala korv med morakniv.
dePaul; sa:En sak som folk oftast inte har en aning om är att de knivar som förekommer i Rambofilmerna är: 1. Inte samma kniv i alla filmer och 2. Inte designade av samma knivmakare.
-Patric-; sa:någon kom på kniv med ihåligt skaft och dom fick stort intresse av US Airforce och i stort självförtroende så påbörjades tillverkningen INNAN dom fått uppdraget..
Men, men... det är ju samma kniv på alla bilderna??! Bortsett från nån enstaka detalj, så är de förvillande likadePaul; sa:En sak som folk oftast inte har en aning om är att de knivar som förekommer i Rambofilmerna är: 1. Inte samma kniv i alla filmer och 2. Inte designade av samma knivmakare.
/.../
Till den tredje och sista var det Gil Hibben som tillverkade knivarna. Han har också varit med och tagit fram de knivar som förekommer i Rovdjuret med Arnold Schwarzenegger, Rambo, Deep Space Nine, Star Trek filmerna, Perfect Weapon och Mortal Kombat.
/.../
De nämnda knivarna:
![]()
![]()
![]()
Tänkte att det här kunde vara kul läsning för oss film- och knivälskare
~Paul~
Ja! Precis vad jag misstänkte när jag skrev mitt inlägg som svar på "Vad är en överlevnadskniv?". En nästintill värdelös kopia ett lika värdelöst original som marknadsförts genom Rambofilmerna.-Patric-; sa:US Airforce tog in anbud på olika överlevnadsförvaringar till sina piloter, någon kom på kniv med ihåligt skaft och dom fick stort intresse av US Airforce och i stort självförtroende så påbörjades tillverkningen INNAN dom fått uppdraget.. US Airforce valde i sista stund att köra på en liten låda i benfickan istället för den här kniven.. Tillverkaren av kniven stod med en massa oanvändbara knivar och valde som sista utväg att produktplacera denna i RAMBO 1..
Nja, för komplicerat att förklara här. Skulle behöva en dag eller så. Men OK, det amerikanska flygvapnet valde till slut en annan kniv. Men inte på grund av bristande kvalite utan för att den helt enkelt var för stor och trots det ihåliga skaftet - för tung.-Patric-; sa:US Airforce valde i sista stund att köra på en liten låda i benfickan istället för den här kniven..
Den här typen av kniv har aldrig använts militärt, Enligt Lars Fält (förespråkar oxå små knivar prexis som hans civila dito).
Att en kniv av den här sorten går av beror på dålig kvalitet och inte på designen.PK Neelix; sa:Jag har aldrig förstått kombinationen "överlevnadskniv" och ihåligt skaft. När den går av (när, inte om) sitter man med ett knivblad och några millimeter tånge. Vad kan man använda den kniven till? Spjutspets?
Jag föredrar hel tånge, absolut inte kortare än 2/3 av skaftets längd.
Man märker att du inte är en knivmänniska. Det är en otrolig skillnad på dem. De är designade som överlevnadsknivar så en del måste vara samma som t ex en viss bladlängd och tyngd.Håkan K; sa:Men, men... det är ju samma kniv på alla bilderna??! Bortsett från nån enstaka detalj, så är de förvillande lika
/Håkan
Det där med kopia förstår jag inte. Kopia på vad? De knivar jag visat är original allihopa. Inte i någon av Rambofilmerna förekommer någon slags rekvisita. Det är helt och fullt fungerande verktyg tillverkade i de bästa materialen.Strykarräven; sa:En nästintill värdelös kopia ett lika värdelöst original som marknadsförts genom Rambofilmerna.