Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet...

Stämmer det du skriver om optimal höjd på kastrull skulle en 3L kastrull som passar inne i vindskyddet vara just optimalt i Trangia 25 (diameter 18 cm, höjd 12 cm). Den kastrullen saknar jag!

/Ingo

AD58D685-2C58-4821-ACA6-A8B3B91284A3.jpeg

Sea to summit Alpha pot 2,7L funkar hyfsat men botten är inte lika avsmalnande som Trangia så den står inte helt perfekt i vindskyddet men stor skillnad mot att ha ett kärl ovanför vindskyddet. Och inget meck för att använda.
/Ingo

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
993A5927-0FAB-4111-9868-8B426D9C9023.jpeg

Primus Eta Pot 3L passar men är precis. Står däremot rätt så bra faktiskt. Lite av en överraskning. Sen får man ventilera ännu mer i tältet med en sån kastrull!

men avståndet mellan brännare och kastrull är nästan samma som med 4,5L kitteln. Men funktionen ärnbetydligt bättre. Men relation brännare/kastrull så är nog Alpha Pot 2,7L bättre.

/Ingo

Senast ändrad:
Nu har jag provat koka upp två liter 13°C vatten till stormkokande som på min termometer var 98°C i Trangia kittel 4.5L, Sea-To-Summit Alpha Pot 2.7L och Primus ETA Pot 3L. Brännare i Trangia 25 var Optimus Polaris, bränsle Biltema Alkylat-bensin. Primus 0,35L flaska med Primus Ergo pump. Genomfördes inomhus.

Resultaten, 2 liter vatten 13°C->98°C
Trangia 25+Polaris
Trangia: 16 minuter
Sea-To-Summit: 8 minuter 45 sekunder
Primus: 7 minuter 30 sekunder

Var tvungen (japp tvungen) att testa de tre kärlen på ett Optimus Hiker+ med samma bensinsort för att se skillnader
Trangia: 15 minuter
Sea-To-Summit: 12 minuter 30 sekunder
Primus: 8 minuter 15 sekunder

Nästa steg är väl att sätta dit benen på Polaris igen och testa på nytt för Optimus anger ganska stor skillnad i effekt mellan Hiker+ och Polaris.

Men oavsett så har jag iaf två alternativ framöver :)

/Ingo

Visa bilaga 33856
Primus Eta Pot 3L passar men är precis. Står däremot rätt så bra faktiskt. Lite av en överraskning. Sen får man ventilera ännu mer i tältet med en sån kastrull!

men avståndet mellan brännare och kastrull är nästan samma som med 4,5L kitteln. Men funktionen ärnbetydligt bättre. Men relation brännare/kastrull så är nog Alpha Pot 2,7L bättre.

/Ingo
Det finns allvarliga varningar i andra trådar om att använda sådana kastruller i tält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips