stor eller liten kniv???

Fel!

Vid militära förband fanns förr itiden ett behov av att snabbt smälla ihop en massa faschiner, risknippen, inte så mycket för att fylla vallgravar som för att göra surhålen till körbar väg för trossen.
För detta ändamål hade varje tross och de kunniga soldaterna Faschinknivar stora, tunga och rejäla.
Faschiner bygger man helst i bockar och de ca 3 m långa faschinerna lindades med glödgad järntråd för att hålla ihop. I gamla dagar lindades de med blöta granrötter.
Att bajonetter gjordes kraftigare är precis som med pansarstickerten en fråga om produktutveckling. Läs gärna utmärkta Dolken och bajonetten av SVEVAP.
För skogsbruk räcker länge en bra Mora eller Nusnäs.
//J
 
Ett tjockare blad klyver bättre. Alltså bra om man använder kniven till att klyva med. Prova att slå en tunnbladig mora genom ett vedträ; den kärvar ofta fast (en mora skall man tälja med, inte klyva, en tjockbladare är naturligtvis inget att tälja med) Åsså blir det mera tyngd => bättre hugg. En stor kniv skall man liksom inte använda på samma sätt som en mora. Enkelt. Jag håller med om att H1:an har onödigt tjockt blad.
 
är värkligen kurserna så mycket bättre / anolunda en utbudet som finns här i svergie.
jag är säker på att dom håller hög klass, med det dom lär ut kan väll inte vara så mycket anolunda.
växter att äta, koka vatten att dricka , kojor, och lite fällor och sånt, ???? det är vad jag hoppas i alla fall,!


Tom Brown är väl mest känd för tracking (spårning) vet att en kille här i sverige har gått en massa kurser hos hónom och driver nu Tracking School Sweden. Men det är mycket om harmoni att inte gå i djurens fotspår för det känner djuren och liknande. Vill man tro på det så...
 
what,,

Tom Brown är väl mest känd för tracking (spårning) vet att en kille här i sverige har gått en massa kurser hos hónom och driver nu Tracking School Sweden. Men det är mycket om harmoni att inte gå i djurens fotspår för det känner djuren och liknande. Vill man tro på det så...


vet inte vad jag ska tycka om det, jag kan ha för lite erfarenhet när det gäller tracking,
men jag vet att djur i blad kan känna om man siktar på dom, eller vill döda det, om man tex siktar på en skata, ofta flyger den i väg !
det skulle vara svårt att bevisa att det är så, och det kan vara inbilning eller rent av ett önske tänkande, att det skulle finnas en stor hemlighet, som bara kan nås genom harmoni med naturen,
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.