Det är ren gallimattias att kniven skulle vara det äldsta verktyget. Grävkäppen torde vara mkt äldre.
Undrar lite vad dom använde för att kapa,barka och kvista käppen...
peter
Det är ren gallimattias att kniven skulle vara det äldsta verktyget. Grävkäppen torde vara mkt äldre.
peter
peter
Grävkäppar växer åtminstone på träd.
Själv undrar jag hur man tillverkade kniven utan att använda verktyg, om nu kniven var det första verktyget. Grävkäppar växer åtminstone på träd.
Jo,men flintaflisor är en sorts skärande verktyg,liksom Mora´n.Utséende och material har utvecklats,inte själva funktionen.
Hehe. Om du ska ha en taturering kan du väl åtminstone låta mig rita grävkäppsbilden istället för att ta till en ful clipart. Eller låta vår kära Paint-konstnär rita.Sjukt bra citat. Skall tatuera in det på ryggen, med en clipart-bild jämte. På en grävkäpp.
Denna illustration är ritat i Paint, direkt från grottmålningarna som de första människorna gjorde, så nu vet ni hur det ligger till,
Med risk för att göra dig besviken: jag grävde faktiskt lite i ämnet, och nyligen gjorda fynd kastar faktiskt nytt ljus över vilket som var det första verktyget.
Se fotot
(jag länkar eftersom jag inte äger upphovsrätten).
Men du, undrar om vi kan ha fel, kniven, stenflisan i handen ?