Stoppa varghatarna!!!

Aha! Så om renskötaren av icke-samiskt ursprung är en avig fan så är det OK att kalla honom för "svenskjäveln"? Lämnas den här öppningen i andra riktningar också?

/Bengt
 
bengtjohansson; sa:
Aha! Så om renskötaren av icke-samiskt ursprung är en avig fan så är det OK att kalla honom för "svenskjäveln"? Lämnas den här öppningen i andra riktningar också?

/Bengt

Det sade jag inget om. Och nu var det ett tag sen som programmet gick så jag låter det vara osagt var begreppet svenskjäveln kommer ifrån. Ifall det kom från grannar, han själv eller programmets producent. Jag vet inte, vet du?
 
*gråter*

...nej...det är ju verkligen fruktansvärt!!! varför är vargar så hatade??? jag kan inte förstå det...men så lever jag inte heller med vargen utanför dörren...vargen tar inte mina tamdjur...vargen skrämmer inte mina barn...skulle vilja märka de som prickar varg istället...penisring med elstöt...*mummel*...
kram till alla vargälskare som vill från ninapenda
 
funderingar över s1 i detta inlägg...

I vintras sköts en varg av en renskötare i Norra Finland. Denna varg var rapporterad som tjuvskjuten (i Dalarna) av forskarna... eftersom de tappat kontakten med sändaren då den unga honan lämnade sin flock för att finna nya jaktmarker. Hon står alltså med i statestiken som tjuvskjuten. Trots att bevis på det saknas, och nu helt uppenbarligen var felaktigt... -Hon levde o frodades på ren, om än i Finland...

När det gäller varg så finns det tydligen inga naturliga orsaker att dö.. Inte ens ihjälbitning av andra vargar, drunkning, sjukdom, skador, olyckor mm mm. De kan "bara" tjuvskjutas enligt statestiken... Och det som det för med sig är en ökning av polariseringen för-emot & stad-land, forskare-landsbygdsbor.

Så jag förstår att landsbygdsborna inte litar på forskningen. tex så var ju björnen utrotningshotad. Men vid DNA-koll så upptäckte man att stammen var dubbelt så stor som man trott!....
 
Re: funderingar över s1 i detta inlägg...

Rayban; sa:
Så jag förstår att landsbygdsborna inte litar på forskningen. tex så var ju björnen utrotningshotad. Men vid DNA-koll så upptäckte man att stammen var dubbelt så stor som man trott!....

Litar dom på det? Eller gäller forskningsresultat bara som argument när det främjar deras sak.


peter
 
Re: funderingar över s1 i detta inlägg...

Rayban; sa:
I vintras sköts en varg av en renskötare i Norra Finland. Denna varg var rapporterad som tjuvskjuten (i Dalarna) av forskarna... eftersom de tappat kontakten med sändaren då den unga honan lämnade sin flock för att finna nya jaktmarker. Hon står alltså med i statestiken som tjuvskjuten. Trots att bevis på det saknas, och nu helt uppenbarligen var felaktigt... -Hon levde o frodades på ren, om än i Finland...

När det gäller varg så finns det tydligen inga naturliga orsaker att dö.. Inte ens ihjälbitning av andra vargar, drunkning, sjukdom, skador, olyckor mm mm. De kan "bara" tjuvskjutas enligt statestiken... Och det som det för med sig är en ökning av polariseringen för-emot & stad-land, forskare-landsbygdsbor.

Så jag förstår att landsbygdsborna inte litar på forskningen. tex så var ju björnen utrotningshotad. Men vid DNA-koll så upptäckte man att stammen var dubbelt så stor som man trott!....
Visst kan det råka hända att vargar försvinner av naturliga orsaker. Vad jag ville visa på sidan 1 är systematiken i de onaturliga försvinnandena. Att hela flockar snabbt försvinner, överkörda vargar har gamla skottskador, avskurna sändarhalsband hittas osv. är ju uppenbart onaturliga försvinnanden. Statistiken på sid.1 anger ju i många fall specifikt skottskador och annat.

Jag förstår inte vart du vill komma. Skulle det faktum att någon/några vargar på listan kan ha dött av naturliga orsaker och att någon felaktigt tolkar det som tjuvskjuten, vara ett försvar för att vargar tjuvjagas? Jag lade in listan efter att vargens expansion på upp till c.a. 100 djur i den svensk-norska vargstammen inte bara avstannat utan sjunkit tillbaks något. Riksdagsbeslut säger 200 vargar i ett första skede, genforskarna säger 500. Jag tycker att den framgång tjuvjägarna i Sverige och Norge hade haft var betydligt viktigare att visa på, än att inte lägga ut listan för att någon varg där kan ha dött en naturlig död.

Någon/några av de vargar som tas upp på listan kan ha försunnit av naturliga orsaker, men vad vill du sagt med det? På listan anges ju helt enkelt om en varg bara försvunnit, om den försvunnit under suspekta omständigheter, om den hittats med skottskador etc. I övervägande delen av fallen är det tydligt att det inte handlar om naturliga försvinnanden.

Angående inventering av rovdjur är det lite extra knepigt med björnen, eftersom den ligger och sussar under snöperioden när det är lättast att genomföra inventeringar. Slutklämmen din förstår jag inte heller. Vill du på något sätt låta påskina att eftersom björnstammen fått revideras upp, med ett stort osäkerhetsintervall, skulle det finns många fler vargar, lodjur och järvar än vad forkare mfl. officiellt säger? Sådana saker är ju bara tagna ur det blå, och lär inte bidra till att minska den konflikt land-stad du talar om.

Raskesven
 
jo det skjuts nog en del antar jag. Det svarar jag inte emot... (Det jag menade är att det aldrig redovisas om det kan finnas en annan orsak än jakt. Halösband kan ju hamna i ån genom drunkning? Fast isf oskadat...)

Det jag menade med antalet som förmodligen är högre än vad som anges är att visar det sig att det är många rovdjur så torde skyddsjakten öka. Och detta vill förmodligen inte forskarna... jmf Björn.

Det har varit väldigt mycket vargrapporter nu på slutet. Trots att det enl uppgift inte skall finnas några djur kvar av Furudalsreviret efter att den gamla Alfahonan (över 10år) sköts i fjol. & "hanen försvann" Runt Siljan så skall det inte finnas ngn varg enl forskarna men trots detta har 3jakthundar dödats nu i höst & ett stort antal incidenter med tamdjur har rapporterats. Flera får har dödats, några nötkreatur har försvunnit mm mm.

I helgen så dödades en stövare. På mark som enl forskare skulle vara varg-fri. Det hade pejlats veckan innan eftersom ett jaktprov skulle hållas. Tiken anfölls 50m från ägarinnan & återfanns mha pejl. Då återstod knappt halva hunden. Tiken var JCH men även om det varit en blr så är det ytterst tragiskt.

stad-landsbygd vi-dom problematiken ökar om bevis motbevisar varandra hela tiden. Man litar inte på forskningen om den inte återspeglar den verklighet som man lever i. I flera år hade täta rapporter om björnstammens ökning kommit men i forskningen så stampade man kvar på under 1000 djur. Trots att det tydligen finns det dubbla.

Att ingen representant för S-regeringen vill möta verkligheten är också ett agg mot landsbygdsbefolkningen. Hade ACN mött ägaren till vargdödade Jämten Tass, så hade agget sjunkit. Men den arrogans hon visade ökade bara aggen! Det var tydligt att ingen dialog skulle hållas och då ökar polariseringen. Det måste till en dialog & ett närmande från båda polerna om det skall kunna bli en lösning! Och det blir det definitvit inte så länge §28 är skirven som den är. Inkl den nya skrivningen.

med hopp om bättring! /malina hundägare, djuruppfödare, landsbygdsbo, medlem i SNF mm. Sitter alltså på flera stolar i debatten... Därav det ej svart-vita åsikterna.
 
Helt otroligt!

Det äe grymt kul att läsa en sån här tråd (på allvar roligt).
Jag läste någon stans i diskussionen att vargar utan flock rör sig på ganska stora områden, De letar efter familj, tillhörighet i gruppen och någon att leva livet med.
Ganska likt oss människor faktiskt!

Jag har svårt att tro att någon på detta forum skulle kunna höja bössan mot något rovdjur om meningen var att skada eller utrota.
MEN FORTSÄTT MED ATT GÖRA ER RÖST HÖRD SÅ KANSKE VI I NORDEN KOMMER ÖVERENS OCH KAN SÄTTA DIT FOLK SOM MÖRDAR FÖR NÖJES SKULL.
eller har alla som dödar varg tamboskap? nee, trodde väl inte det!!!!!!!!!!
MVH Boråsare bosatt i sthlm men jobbar i norrland
 
Fortsättning på listan

Varghatarna fortsätter med sin hantering. Nedan är fortsättningen på listan jag lade ut på sid. 1 i denna tråd, alltså fortsättning från mars 2003:

Från:
http://www.nordulv.se/tjuvjakt.htm

Mars 2003
hittar man en vargdödad älg i Ockelboreviret. Någon har sedan hälld det giftiga ämnen glykol över kadavret.

April 2003
Cyanidförgiftad kött utlagt intill bilväg mitt i vargrevir i Dalarna.

Juli 2003
hittar man i Furudalsreviret en vargåtel preparerat med giftet Cyanid.

April 2004
Lapponiavargen John försvinner plötsligt när den passerar nära renflytt.

December 2004
Varg, en fjolårsvalp i Jangenreviret, skadeskjuts från bil i Värmland, två personer misstänkta.

Februari 2005
Invandrad finsk varg i Norrbotten jagas med snöskoter under en hel veckoslut förre den skjuts ihjäl.

Mars 2005
Slaktavfall preparerad med glykol upphittas nära en vargriven älg i Dalarna.

Giftåtel verkar vara poppis:-(

Raskesven
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.