Stoppa varghatarna!!!

Re: Re: Re: Re: Helt utanför vargdebatten

Jomi; sa:
Nej självklart inte. Föresten så menade jag inget illa med det jag skrev, jag försökte bara vara saklig och svara på en fråga.

som Christer sa... jag bara jävlades lite, ett problem som medföljer den ironiska-generation.. naturligtvis så ska man inte kalla någon för [någon form av grupp]-jävel om dom inte förtjänar det och då e det individer och inte grupper jag pratar om.. hejhopp!!
 
Ord

Ang ordet "neger", sà har det otvivelaktigt en negativ klang pà svenska, och man förmodar numera att den som använder detta ord är negativt iställda till folk med svart eller mörk hudfärg.

Mer politiskt korrekt är att sága "svart", âtmindstonde var detta sakernas tillstând för ett 10-tal âr sedan.

I Spanien blev jag därför lite paff, pà det att man här utan att blinka använder ordet "negro".

Men, om man tánker efter, betyder ju "negro" intet annat än "svart", varför, med svenska mâtt mátt, ordet "negro" är helt OK. Själv âr man ju en "blanco" ("vit").

jaha, fredags-reflektion ang. laddade ord, vilket ibland kan bli lite knas. Neger (ej OK) betyder i grund i botten inget annat än svart (OK?).

Godmorgon frân Malindo
 
Re: Ord

Malindo; sa:
jaha, fredags-reflektion ang. laddade ord, vilket ibland kan bli lite knas. Neger (ej OK) betyder i grund i botten inget annat än svart (OK?).

Varför inte säga det man menar?
Man kan ju faktiskt använda begrepp som "nordeuropéiskt", "afrikanskt", "sydeuropéiskt" för att beskriva utseendet, och afrikansk, samisk, svensk för att beskriva härkomsten.

Problemet är ju att man istället för en beskrivning/adjektiv (mörkhårig, lappländsk) använder en etikett/substantiv (en svartskalle, en lapp). Som om man inte var mer än en svenne eller en neger.

Jag är ingen viting. Däremot är jag nordeuropeisk. Möjligen vithudad (så här års lätt genomskinligt blå).
 
Debatten får mig osökt att tänka på TV-dokumentären "Svenskjäveln" som gick för något år sedan om en stackars renskötare av icke-samiskt ursprung.

/Bengt
 
Re: Re: Ord

Nordesjö; sa:
[
Varför inte säga det man menar?
Man kan ju faktiskt använda begrepp som "nordeuropéiskt", "afrikanskt", "sydeuropéiskt" för att beskriva utseendet, och afrikansk, samisk, svensk för att beskriva härkomsten.

Spanska medier har numera gàtt över till "Sub-Saharianos" fór att beskrive dem som komma frân den del av Afrika som befinner sig söder om Sahara, och vars hudfärg kan betecknas som svart.

Själv gillar jag en lât som heter "Don't call me nigger, whitey" av den afro-amerikanska artisten Sly Stone.
 
Ändra lagen istället...

Jag håller till viss del med dig om att det är illa att man skadar dom. Men liksom med räv måste man få skjuta bort varg (vilket inte e tillåtet). Att man inte ens får ge skyddsvärn för sin egen hund i fall den råkar ut för en vargattack e idioti. Vad e vargar som bara gör fanskap värda. Om du satt i en situation då din hund blev attackerad/hotad av varg skulle du bara se på då??? Knappast. Vargstammen här i sverige bara ökar vilket kommer att resultera i en fruktansvärd predation mot älg, rådjur med mera...Är vargarna verkligen värda det????..

Daniel....
 
Ändrade staten lagen så att det var tillåtet att ge skyddsvärn(det är svårt att formulera lagen så att inte alla kan säga att det var skyddsvärn, det förstår jag) vid angrepp av tamdjur och även bestämde att ett visst antal vargar fick skjutas av varje år (exempelvis av yrkesjägare) så skulle respekten för lagen nog öka, och skadskjutnigen av vargar även den minska ska ni se...
 
bengtjohansson; sa:
Debatten får mig osökt att tänka på TV-dokumentären "Svenskjäveln" som gick för något år sedan om en stackars renskötare av icke-samiskt ursprung.

/Bengt

Jag har träffat karln, och han är inte direkt trevlig och väldigt kategoriskt tycker jag. Så jag är inte förvånad att han hade problem att finna sig tillrätta. Det tror jag han hade haft i Åmål, Göteborg eller Stockholm också.
 
Re: Ändra lagen istället...

olausson88; sa:
.....
Vargstammen här i sverige bara ökar vilket kommer att resultera i en fruktansvärd predation mot älg, rådjur med mera...Är vargarna verkligen värda det????..

Daniel....
Om du läser tråden du nu skriver i, finner du detta diagram på sidan 8:

a_antal_vargar_small.gif


Raskesven
 
rofe85; sa:
Varför blir jag inte förvånad när jag läser att du bor i Stockholm?
Gillar inte att lapparna skjuter varg heller, men vad vet du hur det känns när de gör skada, har du många vargar i Sthlm?

MEN.. vad e det för argumentation? Man måste väl fan få ha åsikter oavsett vart man bor.. Eller har Norrlänningar har jävligt mykke åsikter om "fjollorna" i Ståkkhålm, måste man inte va "fjolla" för att tycka då.. eller? Kanske "norrisarna" e "fjollor" å då e det ju alright??
 
Trolltid?

-Patric-; sa:
rofe85; sa:
Varför blir jag inte förvånad när jag läser att du bor i Stockholm?
Gillar inte att lapparna skjuter varg heller, men vad vet du hur det känns när de gör skada, har du många vargar i Sthlm?

MEN.. vad e det för argumentation? Man måste väl fan få ha åsikter oavsett vart man bor.. Eller har Norrlänningar har jävligt mykke åsikter om "fjollorna" i Ståkkhålm, måste man inte va "fjolla" för att tycka då.. eller? Kanske "norrisarna" e "fjollor" å då e det ju alright??

Alla vet ju att i Fjollträsk bor nästan bara fjollor, plus alla dessa brudar som har haft vett nog att flytta från Norrland. Passar oss få straighta grabbs här i Stockholm finfint. Dessutom har vi betydligt fler "vargar" här i stan än i hela Norrland sammantaget eftersom vanliga hundar genetiskt sett kan räknas som olika raser av varg...

/ G
 
Re: Trolltid?

tigertamjaren; sa:
Alla vet ju att i Fjollträsk bor nästan bara fjollor, plus alla dessa brudar som har haft vett nog att flytta från Norrland. Passar oss få straighta grabbs här i Stockholm finfint. Dessutom har vi betydligt fler "vargar" här i stan än i hela Norrland sammantaget eftersom vanliga hundar genetiskt sett kan räknas som olika raser av varg...

/ G

Takk Tigern, som vanligt så är du mitt ljus när mörkret faller få... Det e bara att följa ljuset och tightsen :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.