Stol att ta med när man vandrar + mc resan

hej på er!

Säkert flera som suckar, nu "Stol jisses när man har hela skogen" ;)
Men jag är stel och bekväm av mig och ingen erfaren vandrare (ännu)
Så jag funderar på en stol, gärna som jag kan ta med när jag kör hoj med hammock och övernattar, så litenhet och vikt har viss betydelse.

var in idag på Addnature och provsatt några Helinox, jag har hört om dessa och ville se om min fördom att jag är för tung för dessa och att dom är vingliga, stämde?

Jag vägen nästan 100 kg så det spelar ju en stor roll antar jag.

Provade först den högre modellen så att man nästan har nackstöd (minns inte namnet) men den var stadigare på inne golv än jag trott, sedan testade jag dom minsta och lättaste, tror det var Zero och One och dom var ganska ok att sitta i men väldigt vingliga i alla led kändes det som.

Jag funderar på om dessa är så vingliga då man vill få ned vikten att man inte kan bugga dessa på annat sätt?
Är risken stor att jag sitter sönder en ovan stol med min vikt när man sitter i en skogsbacke med mark som rör sig...?

priset på rea på dessa är ju +1000 kr så ganska dyra.

Jag går typ leder väldigt casual, typ Sörmlands och Upplands leden, lite Tyresta

Edit: Hittade denna på Amazon som verkar ok https://www.amazon.co.uk/Terralite-Portable-Backpacking-Festivals-TerraGrip/dp/B077TZGQT5/ref=sr_1_1_sspa?keywords=terra+lite+portable+camp+chair&qid=1560540422&s=gateway&sr=8-1-spons&psc=1

Har ni några råd och tips?

Senast ändrad:
En kamrat har Helinox sedan flera år, den lilla varianten. Dyr men rätt bra, han väger över 100 kg... det finns en ”matta” som man fäster under för lösare underlag, den skulle jag också köpa - billigt via eBay.

Han har den med på hojen och nog har jag varit lite avundsjuk...

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En enkel med funktionell stol som dessutom är svensk är Walkstool Cofort. Finns i olika höjder och håller säkert livet ut. Har haft min nu i några år och har med den i `lilla ryggsäcken´ på flyguppvisningar etc, där man ofta står en hel dag utan att kunna sitta. Sök på nätet för närmare info.

s://www.youtube.com/watch?v=6FWPvrwdsgM

hej på er!
var in idag på Addnature och provsatt några Helinox, jag har hört om dessa och ville se om min fördom att jag är för tung för dessa och att dom är vingliga, stämde?

Jag vägen nästan 100 kg så det spelar ju en stor roll antar jag.

Gå in på Helinox sajt och kolla. De anger maxvikt för alla sina grejer. T.ex. är både Chair One och Chair One XL klassade för 320 lbs ( 145 kg). Så XL är tydligen inte starkare, bara rymligare.

https://helinox.com/

Denna är smart och gör man eget rör i aluminium så blir den bättre.
https://www.naturkompaniet.se/shop/hooked-on-nature-tradstol-2000101/
f9334ca9e305f65831eaa2e205e185f3.jpg

Max rekommenderad belastning 100 kg
Passar till träd med omkrets 13-60cm
Vikt 600g
Fungerar bäst på träd med grov bark, tex tall.

Lär väl hamna en bra bit från tältet eller motorcykeln :D

Stödplatta och spännrem med breda tältpinnar på stödsidan kan man nog till o med ha en hel bänk fastsatt på motstående sida på hojen så en stol är nog inga problem - annars är standardstolar på hoj packboxar i aluminium på högkant och ett som bort - en skiva o ha på bordet kan man ha i botten på packboxen

Köpte en Walk Stool när jag var nyopererad och började lära mig gå igen. Utmärkt pryl, lätt och stabil. Med en stol och thermos i ryggsäcken kommer man runt och hem.
På min Mc har jag bordsskivan på sidan i packväskan så kan två äta och dricka.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips