Stockholms gröna kilar. Agera nu!

Stocholmarnas framtid

Jag instämmer helt i Eriks synpunkt, Och vill tillägga att det är just därför de gröna kilarna skall skyddas. Det är nämligen själva instrumentet för att styra Stockholms utveckling i en mer mänsklig och resurssnål riktning. "vad skall vi med grönområden till, när man kan ta bilen till skogen" är ett känt uttalande som beskriver den försämring av Stockholm ur många synpunkter, som kommer att ske om vi inte lyckas skydda de gröna kilarna. Vi har, vad jag vet, en unik möjlighet att skapa världens bästa storstad. Vilket naturligtvis kommer att leda till ytterligare inflyttning.
[Ändrat av Arne L 2007-06-01 kl 14:41]
 
Näesta Lördag 9:e September blir det manifestation för de gröna kilarna

Vi kommer att vandra och sammanstråla på Karl Xll torg i Kungsträdgården Kl: 15:00.
Om du vill ha kvar Stockholms gröna kilar, visa det då! Innan det är försent.
Här är är Länken till hemsidan.
http://web.telia.com/~u24402146/
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

clindh

Forumvärd
Den här tråden ligger ju helt fel - är det någon som vill ha ett Stockholmsforum kanske?

Vi behöver då en medlem som kan agera lite forumvärd (inget betungande, om deltagarna sköter sig :)
 
HUr vet du det ?

Vägförespråkarna vill bygga ringleder, med nya centra i regionen kring av- och påfarter. Vägarna används bara i debatten, för att "lösa" trafikproblemen, men avsikten är primärt att kunna bygga ut och förtäta. Få flera kärnor och bli mer som städer typ Philadelphia och London.
.

Jag tror mer på att det är stockholmare som inte tycker om att sitta i bilkö i en timme på morgonen och kvällen, så att vi söipper bli som andra storstäder där man äter frukost mm i bilen på väg till jobbet.

Mikael
 
Vad är miljövänligast?

Eftersom helhetsperspektivet, som ni så intelligent ger prov på, inte är någon beslutsfattare som tar hänsyn till, eller ens förstår, så återstår då sektorernas intressen. Industrins och företagarnas intressen är det många som försvarar, det är ju den "närande" sektorn. Återstår då de kollektiva intressena; vem förespråkar dessa? Kollektiva intressen som frisk luft, rent vatten, rik biomångfald och friluftsområden är relativt sett svagt försvarade. Därför behövs den här typen av upprop.

/Staffan

Eller så är det just därför som det behövs en ringled bilar som kryper fram i 5 km per time är inte så miljövänliga. Broar mm samt tystgående magnettåg mm kan lösa såväl transport som grönområdes problem.

Mikael
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips