Stockholmare på västkusten

Tänkte sticka ut tre grabbar på paddling på västkusten någonstans..

Jag har paddlat en del och de andra två är starka friluftsmänniskor men inte med ngn större erfarenhet av havskajak.

Vi vill hyra kajaker och göra en fin tvådagarstur där vi helst övernattar på hotell eller vandrarhem.
Helst vill vi ju se kala kobbar och skär , samtidigt som vi har respekt för väder och vind..

Är det någon som har något tips på lämpligt område??

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Patric vet mycket mer än jag om var man hyr kajaker eller paddlar bäst, men vill man uppleve buhusläns kala granitklippor så skulle jag rekommendera skärgården norr om Lysekil (och upp till Fjällbacka).
Där emellan tycker jag det är klart vackrast och mest "bohusländskt".

/Daniel

Jo, Daniel har en poäng här. Längre norröver är (kan sägas vara) vackrare.

I så fall lär http://www.kajakcenter.com/ (i Grebbestad) vara en bra öppning. Jag har hört gott om denna verksamhet. De har säkert koll på vandrarhem och annan logi som är paddelvänlig.

Patric

ps. Men Daniel, även från Stocken på Orust hinner man nog upp till den röda graniten utanför dina sommartrakter om man inte är alltför trötter. Jag och Åse visade ju det en gång, med ypperlig glasspaus ;-)

ps2. Ett konkret förslag i en satsning som denna är: Hyr fredag em i Stocken, paddla till gullholmen och deras vandrarhem för natten. Ät frukost och ta med dagspackning och paddla norrut tills ni är nöjda, och sen hemmåt igen. En natt till på Gullholmen. Under söndagen kan ni (om ni har ork, känsla och väder) runda den himla schyssta men exponerade Herrmanön på väg tillbaka till Stocken för tack-och-hej söndag kväll. Jag TROR att detta skulle funka bra. Men jag tycker att ni bör prata med Orustfolket innan ni tar över denna fantasin...

(Hrm... Söker lite på Gullholmen och vandrarhem. Hittar dåligt med Google. Men jag VILL minnas att det skall finnas logi där på något sätt.)
[Ändrat av olle11 2004-06-30 kl 16:15]

Tack för förslagen! Vi har ännu inte bestämt oss men vi värmer nog upp med att paddla nerför ett vattendrag i Falkenbergstrakten (var det Nissan de sa?)..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips